16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Richard74

beste backup software voor backup iTunes media

Hoi,

Ik heb al mijn iTunes media (apps, films, TV-programma’s en muziek) op een externe harde schijf staan die standaard met mijn laptop verbonden is. Mijn backup (iTunes media + systeem) liet ik altijd via mijn Time Capsule lopen. Maar de harde schijf van mijn TC is volgens mij beschadigd en daar vertrouw ik niet meer op. Ik ga ook geen nieuwe aanschaffen.
    Ik heb nu twee externe harde schijven gekocht:
    1) die gebruik ik voor de Time Machine backup.
    2) ik wil geen risico lopen en die gebruik ik voor een tweede backup voor mijn map iTunes Media. Verder niets.

Welk programma is nu het beste hiervoor geschikt voor die 2e backup? Ik heb zoveel programma’s voorbij zien komen toen ik hierop zocht.

Ik wil een programma dat:
    – na de eerste backup bij de verdere backups alleen de wijzigingen backupt. Zodat niet elke keer de backup ellenlang duurt (heb 1,5 TB aan media)
    – gemakkelijk in gebruik is, niet te veel toeters en bellen, instellingen etc.
    – net al te duur is.

Iemand suggesties/ervaringen die hij of zij wil delen?

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je al eens Carbon Copy Cloner bekeken?

bombich.com

Ik weet niet wat je duur vindt, maar een volledige licentie is vier tientjes. Eerst gratis dertig dagen op proef.
    Wordt continue ontwikkeld en geüpdatet. Ik ben er al jaren tevreden over.

Sleutelbeheerder
    Night

+1 voor CCC

Verder zou ik – als het echt puur om het maken van een backup gaat – kiezen voor een online oplossing. Dat is zeer betaalbaar en vele malen veiliger dan een thuis-backup om een paar essentiële redenen:
    • Als er iets gebeurt (bv brand) ben je ook je backup kwijt
    • Dieven nemen graag alles mee, niet alleen je Mac

Ik heb zelf goede ervaringen* met Backblaze (€ 3,50 p/mnd obv 24mnd contract), maar er zijn vele andere aanbieders.

*) eigen Mac software met lage fingerprint en gemak: 1x installeren en alles gaat vanzelf verder. Nooit meer naar omkijken, totdat je het nodig hebt.

Bijdrager
    Richard74

Ok, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik zag dat CCC een evaluatieperiode van 30 dagen heeft met volledige functionaliteit. Dat ga ik sowieso proberen. En ik zal de online oplossingen ook zeker meenemen.

Sleutelbeheerder
    Night

Let er wel op dat een online backup de eerste keer zeer veel tijd in beslag zal nemen, maar dat spreekt voor zich.

Bijdrager
    McPim

+1 voor Backblaze. Ik heb er inmiddels 2TB online staan (het is onbeperkt) en dat is een heel fijn gevoel. Supermakkelijk, superbetrouwbaar en een gevestigde naam inmiddels, ook belangrijk. Het is echt ‘set and forget’ en ik gebruik het al jaren. Dat zou iedereen moeten doen, buiten je gewone backup thuis:)

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ook hier is CCC de grote vriend. Naast de gebruikelijk Time Machine backup, draait deze hier drie verschillende taken op respectievelijk elke drie of elke vijf uur.

Bijdrager
    jasper050

– na de eerste backup bij de verdere backups alleen de wijzigingen backupt. Zodat niet elke keer de backup ellenlang duurt (heb 1,5 TB aan media)
    – gemakkelijk in gebruik is, niet te veel toeters en bellen, instellingen etc.

KarelWillem, kan dit ook met CCC zo dat je alleen de van de wijzigingen een backup wordt gemaakt? En stel ik heb een album in iTunes gewist kan ik dan alleen die album terugzetten?

Geblokkeerd
    SusanUSA

@Jasper: ik lees het volgende:

Thanks for trying Carbon Copy Cloner! You can try the complete feature set of CCC for 30 days before purchasing it. Use that time to explore CCC’s automated, incremental backup functionality, make a bootable backup, move your digital life to a new hard drive and get peace of mind.

Wat jij bedoelt wordt een incremental back up genoemd. Zo te zien kent CCC deze functionalitiet dus.

Ziet er goed uit dat CCC. Ik zie dat CCC ook externe harddisks kan mounten voor een back up. Waarschijnlijk is het ook mogelijk voor CCC om een harddisk te unmounten.

Bijdrager
    Richard74

Bedankt allemaal, ik ga allereerst CCC uitproberen!

Bijdrager
    janbertwedman

SuperDuper is ook goed.

Sleutelbeheerder
    Night

@SusanUSA: Klopt; CC kan zelfstandig een backup disk mouten, vervolgens een backup maken en als de backup klaar is, de disk weer uitwerpen.

Voor wat betreft de incremental backups (wordt safety-net genoemd binnen CCC): je kan zelf aangeven hoe je het geheel up-to-date wil houden:
    • als de schijfruimte minder wordt als xx GB
    • als de oudste backup ouder is als xx dagen
    • nooit

Verder kan CC zelf de Mac wekken voor backup taken en weer in slaap zetten als hij hiermee klaar is.

Bijdrager
    Richard74

Gisteren CCC uitgeprobeerd. Precies wat ik zoek, heb het programma inmiddels ook aangeschaft. Thanks!

Geblokkeerd
    SusanUSA

Klopt het dat CCC niet bidirectional kan syncen?

Sleutelbeheerder
    Night

Ja, dat klopt. CCC is een puur backup programma, sync wordt niet ondersteund. Daar zijn weer andere programma’s voor, zoals ChronoSync (heeft ook uitgebreide backup-mogelijkheden) of Sync2folders, om maar twee voorbeeldjes te noemen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.