8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Berthe

Bestandssysteem externe harde schijf

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het bestandssysteem van mijn externe harde schijf.
    Ik heb een externe harde schijf van 1 TB (staat nog niets op), die FAT32 als bestandssysteem heeft. Hierdoor kan ik de schijf voor zowel Windows als Mac gebruiken. Echter, als ik een back-up wil maken met Time Machine moet ik de schijf formatteren naar HFS+. Dan kan ik de schijf alleen niet meer gebruiken met Windows. Momenteel gebruik ik weinig Windows, maar ik weet niet wat de toekomst gaat brengen.
    Ik las dat ik partities op de schijf kan maken, maar daar zaten ook weer risico’s aan.
    Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Bijdrager
    SunKeeper

Partities maken op een lege schijf een risico? Nee.

MITS je natuurlijk wel de juiste schijf kiest, maar als je verder niets aansluit heb je geen andere behalve je interne schijf. Die kun je nooit wissen (wanneer en) omdat je ervan bent opgestart.

Je moet een stukje eXFat en een stukje HFS+ formatteren.

Bijdrager
    KarelWillem

…die FAT32 als bestandssysteem heeft. Hierdoor kan ik de schijf voor zowel Windows als Mac gebruiken…

Ongelooflijk dat er serieus nog schijven verkocht worden die als FAT32 geformatteerd zijn.

Of had je dat zelf gedaan?

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4 GB.

En dat is niet handig.

Bijdrager
    Berthe

Dank voor jullie reacties. En nee, dat had ik niet zelf gedaan, zo komt ‘ie uit de winkel..

Bijdrager
    Buzz
    SunKeeper op 19 juni 2015

Partities maken op een lege schijf een risico? Nee.

Maar echt handig is het ook niet. Één van de partities zal als eerste vol zijn en dan is de ruimte op de andere partitie dus niet meer te gebruiken voor waar je het het best voor zou willen gebruiken. Handiger is om een extra schijf (of USB-stick) te kopen, die je met ExFAT formatteert, voor uitwisseling van bestanden met Windows. De huidige schijf gebruik je dan alleen voor Time Machine.

Bijdrager
    GoeieDag
    Berthe op 19 juni 2015

Wat zouden jullie doen?!

Gewoon, heel simpel: koop nog een externe HD, enkel voor de TM back-up. Wat kost zo’n ding nou eenmaal?! En hoe meer je ook andere zaken doet met je TM HD, hoe groter de kans dat je ‘m een keer hebt verknald als je de back-up nodig hebt!

Bijdrager
    computer space

Je kunt ook hele schijf Exfat formateren en daarop Timemachine diskimage zetten. Voordeel: je kunt de TM image altijd verhuizen naar andere plek (nas incl) zonder dat je tm alles opnieuw moet laten instellen,

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou (net als Buzz_D en GoeieDag zeggen) een aparte HD gebruiken voor TM, en een andere HD (of USB stick) om bestanden uit te wisselen met een Windows PC.

Time Machine op een non-HFS+ schijf kan wel, maar vereist het nodige geklungel.
    http://hints.macworld.com/article.php?story=20140415132734925

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.