19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    chonazz

Bestandsnamen aanpassen in batch

Hi OMTers,

Misschien niet het juiste subforum maar goed.

Ik heb 500+ afbeeldingen. Allemaal opgebouwd uit:

Naam_Stukjetekst_Nogwainfo_EAN.jpg

Nu wil ik alles voor de EAN weg hebben.
    Ik heb programma’s gevonden zoals ABetterFinderRename, Renamer, Namechanger en automator. Ze kunnen allemaal vanalles, maar het lijkt mij niet om de laatste 13 karakters en de extensie te behouden en alles daarvoor weg te gooien. Het lukt me wel om bv een X aantal karakters voor de EAN nummer te verwijderen, maar dit is bij geen van de 500+ bestanden hetzelfde, dus hier schiet ik niets mee op.

Iemand een tip hoe dit wel lukt?

Alvast bedankt,
    Jonas

Bijdrager
    FABMAC

Je kan toch gewoon in Finder alles selecteren dan naam wijzen de EAN aangeven en dan telt hij toch zelf op.

Bijdrager
    chonazz

<p class=”cite”>FABMAC op 12 december 2018 om 17:01</p>
    Je kan toch gewoon in Finder alles selecteren dan naam wijzen de EAN aangeven en dan telt hij toch zelf op.

En hoe geef ik de EAN aan? Ik ben heel benieuwd.

Bijdrager
    FABMAC

Er is een vakje waar je de naam kan aangeven en een ander met welk nummer je wil beginnen.

Bijdrager
    chonazz

Maar dan kan ik nog steeds toch niet aangeven dat ik de laatste 13 cijfers voor de extensie wil behouden en de rest wil schrappen?

Bijdrager
    Brombeer

En als je nou met een naamomkeertool de naam omkeert zodat je dan de eerste drie cijfers kunt behouden en de rest er hernoemt met iets dat achterstevoren wordt geschreven en vervolgens weer met dat omkeertool wordt omgekeerd?

Moderator
    Night

Zoals ik je begrijp heeft elk bestand een ‘_’ (underscore) die vóór de EAN code staat. In Terminal kun je daarop zoeken en alle getallen rechts van de underscore behouden in de filenaam.

Een voorbeeld zie je hier:

https://apple.stackexchange.com/questions/222437/mac-terminal-rename-keeping-last-6-characters

Is de EAN code het enige in de bestandsnaam waarin cijfers voorkomen? Dan kun je ook gewoon A Better Finder Rename gebruiken:

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou het ook ongeveer op de wijze van Night doen, in een shell script.

Verzamel de .JPG namen. Voor iedere naam, vervang de underscores door spaties, en gebruik het laatste woord als nieuwe bestandsnaam.

Staan de .JPG bestanden in dezelfde map, of in verschillende mappen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>TheBigZ op 12 december 2018 om 18:17</p>
    Verzamel de .JPG namen. Voor iedere naam, vervang de underscores door spaties, en gebruik het laatste woord als nieuwe bestandsnaam.

Waarom die overbodige vervanging? Splits gewoon op _ en je bereikt hetzelfde.

Moderator
    Night

T’is geen Excel! 😛

Bijdrager
    TheBigZ

Jakko Westerbeke op 12 december 2018 om 19:32

Je zegt hetzelfde. Splitsen = spaties toevoegen (om meerdere ‘woorden’ te maken).:-)

sed ‘/_/s// /g’

Bijdrager
    chonazz

Bedankt allemaal voor het meedenken. Terminal ligt me niet zo. Brombeer en het naamomkeeridee had het makkelijkste geweest denk ik. @night, de _ waren er in 95% van de gevallen maar niet bij allemaal. Uiteindelijk heb ik na lang zoeken Mangler gevonden. 20€ en doet precies wat ik wil en nog veel meer. Gek dat deze niet gelijk naar boven komt als je Google gebruikt. De drie andere applicaties die wel gelijk zichtbaar worden zijn minder uitgebreid.

Mangler! Een aanrader dus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>TheBigZ op 12 december 2018 om 20:35</p>

JakkoWesterbeke op 12 december 2018 om 19:32

Je zegt hetzelfde. Splitsen = spaties toevoegen (om meerdere ‘woorden’ te maken).:-)

Bij wat jij noemde stel ik me iets voor als (hier in Python):

>>> a = "foo_bar_2"

>>> a.replace("_", " ").split(" ")

['foo', 'bar', '2']

wat precies hetzelfde bereikt als:

>>> a = "foo_bar_2"

>>> a.split("_")

['foo', 'bar', '2']

Bijdrager
    tricksel

Pak gewoon A Better Finder Rename, ideale tool voor dit soort dingen.

Bijdrager
    chonazz

<p class=”cite”>tricksel op 13 december 2018 om 11:51</p>
    Pak gewoon A Better Finder Rename, ideale tool voor dit soort dingen.

Super tool inderdaad. Alleen kan hij dit niet…

Bijdrager
    mtooster

Gebruik makend van ‘regular expressions’ kan dit ook prima met ABFR… Maar dat is niet zo eenvoudig.

Bijdrager
    tricksel

als je deze reguliere expressie gebruikt in ABFR selecteer je keurig netjes alleen je EAN code:

[a-zA-Z0-9]+_[a-zA-Z0-9]+_[a-zA-Z0-9]+_

Bijdrager
    tricksel

als je deze reguliere expressie gebruikt in ABFR selecteer je keurig netjes alleen je EAN code:

.*_.*_.*_

Bijdrager
    chonazz

<p class=”cite”>tricksel op 13 december 2018 om 15:10</p>

.*_.*_.*_

Dat was mij niet gelukt inderdaad. Alleen moet hij nu wel afsluiten met een _. Mangler kan gewoon terug tellen vanaf de extensie. Was een stuk makkelijker. Ik ben eruit in ieder geval. Dank allemaal.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.