10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    rcheduke

bestandsgroote van foto's op de iPad 3

De bedoeling is om al mijn foto’s (12000) op mijn iPad 3 (32Gb) te zetten, maar ik ondervind vreemde verschillen in grootte van de albums wanneer ik de foto’s op verschillende manieren op mijn iPad wil zetten.
    – mijn fotobibliotheek is in oorspronkelijke grootte +/- 58Gb
    – Na wat testjes te hebben gedaan heb ik een kopie van de bibliotheek verschaald naar 1920×1280 pix en een jpeg-kwaliteit van 7. Als je deze foto’s niet vergroot zie je op een HD-scherm quasi geen verschil met de oorspronkelijke bestanden. De kopie van deze bib weegt nu 5,5Gb.
    – Wanneer ik deze bib met verlaagde resolutie nu op mijn iPad wou zetten via iPhoto merkte ik dat deze veel groter werd (15Gb of zoiets)
    – Eerst dacht ik dat het een iPhoto probleem was , maar als ik de bestandsgrootte van dezelfde foto’s bekijk zie ik dat de foto’s in iPhoto zelf iets kleiner zijn dan de originelen (bvb 350kB tov 280kB)
    – Ik kwam bij dit resultaat uit: Een fotoalbum van 3036 foto’s is in Finder 1,38Gb groot, in iPhoto is hetzelfde album maar 1,1 Gb groot. Laad ik deze foto’s nu via iPhoto op mijn iPad 3 op, dan is dezelfde map plots 3,2 Gb groot. (ik denk dat de iPad upload de foto’s verschaald met een standaard jpeg kwaliteit)
    – Ik probeerde ook om dit album op te laden via de geselecteerde mappen, en nu geeft iTunes aan dat deze map op mijn iPad 1,91 Gb groot is.
    Ik vind dit alles vrij raar, dat te grote bestanden verkleind worden kan ik volledig begrijpen, dat ze echter vergroot worden, daar kan ik niet inkomen, weinig kans dat de foto’s ook “beter” worden namelijk.

Weet iemand een oplossing om de bestandsgroote zo veel mogelijk te kunnen controleren, zodat ik mijn volledige collectie op mijn iPad kan zetten aan en aanvaardbare kwaliteit.

Moderator
    unSOUND

Je moet niks van te voren gaan omzetten, dat is zinloos aangezien iTunes een andere versie aanmaakt en die synchroniseert met de iPad. Dit om dus te voorkomen dat 18 megapixel foto’s de iPad in no-time vullen.

Bijdrager
    rcheduke

Als je niets van te voren omzet blijven de bestanden dus relatief groot en duurt het ook langer om je bib op de ipad te krijgen (bij mij liep hij dus vast).
    Ik merk dus wel een enorm verschil tussen foto’s uploaden via iPhoto ofwel via de geselecteerde mappen. Via iPhoto heeft het dus inderdaad geen zin, de bestanden blijven dus toch even groot, maar met de methode van de mappen blijft de bestandsgrootte voor lichte bestanden dus vrij vergelijkbaar met de originele bestanden.
    Da’s dus de tip voor mensen die een grote bibliotheek (+10000 foto’s) op hun iPad 3 willen zetten: verschaal en verlaag de jpeg-kwaliteit en laad ze op via de de geselecteerde mappen!

Moderator
    unSOUND
    rcheduke op 01 juni 2012

Als je niets van te voren omzet blijven de bestanden dus relatief groot

Nee, want iTunes zelf zet de bestanden al om voor hij ze op de iPad zet. Als dat vast liep, zat er waarschijnlijk een corrupte foto tussen waar iTunes op vast liep bij het omzetten. Of jouw bron dus een TIFF bestand is, of een JPEG op standje 6, dat maakt niks uit.

Bijdrager
    JohanH

Is er al een oplossing voor het probleem? Bij mij nagenoeg exact hetzelfde probleem. Mijn ‘oude’ iPad2 opnieuw ingericht apart account aangemaakt op de iMac voor een huisgenoot en daar ruim 12000 foto’s opgezet inclusief een aantal korte filmpjes. Voor de huisgenoot een apart account aangemaakt op de iMac. Totaal nemen de foto’s ca. 10 GB in beslag. Op de nieuwe iPad3 (64GB) wil ik ook graag alle foto’s zetten. Wat schetst mijn verbazing? Nu nemen deze foto’s ruim 17 GB ruimte (en soms geeft het systeem 25 GB aan??). Op internet staat wel iets over iPod foto Cache maar daar kan het niet aan liggen? Wel soms? Of wordt er in vergelijking met de iPad2 extra ruimte genomen om het scherm beter tot zijn recht te laten komen? Enfin, ik word moedeloos van het zoeken ernaar. Iemand al een oplossing? Ik blijf verder zoeken en zodra ik iets heb meld ik me

Bijdrager
    jobz

Andere vraag : waarom wil je 12.000 foto\’s op je iPad?
    (mag wel hoor, puur uit interesse)

Bijdrager
    jobz

Andere vraag : waarom wil je 12.000 foto\’s op je iPad?
    (mag wel hoor, puur uit interesse)

Bijdrager
    JohanH

Ben even op vakantie geweest, vandaar de late reactie. Waarom 12000 foto’s op de iPad, Waarom niet? Ik heb ruimte zat en vind het leuk ook offline foto’s te kijken. Ik vind het oprecht vreemd dat een nieuw apparaat (iPad3) minder kan. Je gaat ervan uit dat een nieuwere versie meer kan met minder (dus een efficiëntere compressietechniek gebruikt). Dat is dus niet zo en dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn. Er gebeurt dus volgens mij iets wat ook Apple niet wist? Heeft iemand een idee bij welke persoon bij Apple je dit zou kunnen neerleggen?

Bijdrager
    TheBigZ
    rcheduke op 31 mei 2012

Weet iemand een oplossing om de bestandsgroote zo veel mogelijk te kunnen controleren, zodat ik mijn volledige collectie op mijn iPad kan zetten aan en aanvaardbare kwaliteit.

Door het niet via iPhoto te doen.

Als je je foto’s eerst op een USB stick zet, en vervolgens op je iPad importeert via de CCK worden de foto’s “as-is” op je iPad gezet (dwz alsof ze net uit je camera komen). Je moet ze (meen ik) wel in een mapje zetten met de naam DCIM.

Bijdrager
    SaNKaWeedLe

Bij deze nog een bevestiging dat ook ik het niet voor elkaar krijg om foto’s in goede kwaliteit op de ipad te krijgen. Heb nu nog een ipad 2 maar zodra zoiets mogelijk wordt, dan pas wordt een ipad 3 (retina) pas interessant.

Erg jammer en gemiste kans:(

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.