13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    ReneSegers

Bestandsdeling iCloud werkt niet (helemaal)

Ik wil graag een Excel-Bestand delen met mn vrouw. En dan zodanig dat we er allebei in kunnen werken en wijzigingen over-en-weer dus bewaard worden.

We hebben allebei iCloud en MacBook’s met 10.14 (Mojave).

Het bestand komt oorspronkelijk van mij en staat op mn iCloud drive. Ik heb deling met mn geactiveerd en het via mail aan haar gestuurd. Zij kan het bestand openen en het komt daarna netjes op haar iCloud drive te staan.

Maar als ik bij haar een wijziging aanbreng in het bestand, zie ik die wijziging niet terug bij mij.

Wat doe ik verkeerd?

Bijdrager
    TheBigZ

Misschien kom je hier verder mee:

How to share iCloud Drive files

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>TheBigZ op 25 mei 2019 om 13:12</p>
    Misschien kom je hier verder mee:

How to share iCloud Drive files

<iframe class=”wp-embedded-content” title=”“How to share iCloud Drive files” — iDownloadBlog.com” src=”https://www.idownloadblog.com/2018/02/07/how-to-share-icloud-drive-files/embed/#?secret=d4lkstiMfu” width=”600″ height=”417″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”d4lkstiMfu”></iframe>

Dank. Dat heb ik allemaal gedaan, want de file kwam dus ook (na openen vanuit mail) op iCloud van mn vrouw. Maar vervolgens neemt de file de wijzigingen over-en-weer dus niet over. En dat is nou precies wat ik nodig heb…

Bijdrager
    nnsa

Het Excel bestand laat je op één centrale plaats in de (i)Cloud en dan kan je er samen in werken. Twee bestanden synchroniseren werkt niet of leidt tot (versie) problemen.

Bijdrager
    Shmoo

En dat is ook de denkfout van de TS dit geval. Wat de TS zoekt is een version + collaboration  -systeem dat zit niet standaard in een clouddienst.

Wat hij kan doen is Numbers gebruiker ipv Excel en dan werkt het wel. Nu gebruikt hij Excel (Microsoft) + iCloud (Apple) en dat gaat natuurlijk nooit op dat vlak samenwerken. iCloud is een sync dienst. Je plaatst een bestandje in iCloud > uploaden > sync service <–> update het bestandje op alle plaatsen waar iCloud toegang heeft en de laatst bewerkte datum op het bestandje heeft de meeste prioriteit. Zo simpel werkt dat.

Wat niet werkt is een bestandje op twee verschillende locaties tegelijk openen en er dan samen aanpassingen in maken. Dan moet je een dienst gebruiken die deze functionaliteit wel ingebakken heeft en universele apps heeft ( denk aan 9/10  web apps ) of Numbers, Pages, en dat soort dingen omdat die gemaakt zijn door Apple en ook meer functionaliteit hebben op iCloud.

https://support.apple.com/en-us/HT206181

Het zal vast en zeker ook met Excel werken maar dan kun je niet iCloud gebruiken als opslag maar dan moet je de dienst gebruiken die bij Microsoft hoort. Mogelijk is dat Office 365 en One Drive …. (gokje)

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>Shmoo op 26 mei 2019 om 14:05</p>
    En dat is ook de denkfout van de TS dit geval. Wat de TS zoekt is een version + collaboration  -systeem dat zit niet standaard in een clouddienst.

Wat hij kan doen is Numbers gebruiker ipv Excel en dan werkt het wel. Nu gebruikt hij Excel (Microsoft) + iCloud (Apple) en dat gaat natuurlijk nooit op dat vlak samenwerken. iCloud is een sync dienst. Je plaatst een bestandje in iCloud > uploaden > sync service <–> update het bestandje op alle plaatsen waar iCloud toegang heeft en de laatst bewerkte datum op het bestandje heeft de meeste prioriteit. Zo simpel werkt dat.

Wat niet werkt is een bestandje op twee verschillende locaties tegelijk openen en er dan samen aanpassingen in maken. Dan moet je een dienst gebruiken die deze functionaliteit wel ingebakken heeft en universele apps heeft ( denk aan 9/10  web apps ) of Numbers, Pages, en dat soort dingen omdat die gemaakt zijn door Apple en ook meer functionaliteit hebben op iCloud.

https://support.apple.com/en-us/HT206181

Het zal vast en zeker ook met Excel werken maar dan kun je niet iCloud gebruiken als opslag maar dan moet je de dienst gebruiken die bij Microsoft hoort. Mogelijk is dat Office 365 en One Drive …. (gokje)

OK helder, dat kan ik ook snappen. Ik dacht zelf dat ik ergens gelezen had dat het sinds kort ook mogelijk zou zijn met bestanden die niet gemaakt zijn met Numbers ed. Maar dan geef ik het op.

Dank voor alle reacties!

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo heeft het over ‘in realtime’ samenwerken. Dat is wat anders als wat jij zegt te willen.

Want dat zou prima moeten lukken. Zolang je er niet gelijktijdig aan werkt, zou de laatst bewaarde versie overal moeten staan. Waarom het niet lukt, weet ik niet. Ik zou zeggen, probeer het eens met een paar andere bestanden, bv een andere Exel file, een Word en een Teksteditor bestand, en kijk of het bij deze wel goed gaat.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>GoeieDag op 28 mei 2019 om 13:50</p>
    Shmoo heeft het over ‘in realtime’ samenwerken. Dat is wat anders als wat jij zegt te willen.

Want dat zou prima moeten lukken. Zolang je er niet gelijktijdig aan werkt, zou de laatst bewaarde versie overal moeten staan. Waarom het niet lukt, weet ik niet. Ik zou zeggen, probeer het eens met een paar andere bestanden, bv een andere Exel file, een Word en een Teksteditor bestand, en kijk of het bij deze wel goed gaat.

Met een Teksteditor bestand gaat het perfect. Daarna weer met de Excel-file geprobeerd, maar helaas, dat gaat dus niet:-(

Bijdrager
    ReneSegers

Nu toch maar even het ene tabblad van de Excel waar ik graag samen in wil werken in Numbers gezet en nu loopt het (vooralsnog) vlekkeloos.

Dank voor de hulp!

Bijdrager
    GoeieDag

En waarom probeer je het niet tevens ondertussen even met een andere Excel bestand, en een Word bestand?! Zo kun je deduceren of het een probleem is van enkel het betreffende Excel bestand, van Excel zelf of van het hele MS Office pakket.

Bijdrager
    Shmoo

Ik leg alvast worstenbroodjes in de oven, want van al dat proberen zal je wel honger krijgen.

Bijdrager
    GoeieDag

Pas je wel op dat je je niet verbrand, knul?

En je moet niet liegen hè, als je een verhaaltje hier schrijft. Want jouw lang verhaal kort: onzin!

Moderator
    Night

Wellicht is er (naast je Excel bestand) teveel om in korte tijd te syncen of heeft een van jullie een uitermate slechter netwerkverbinding.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.