6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    phdGent

Bestands- en internet deling

Dag mensen,

Eindelijk, na genoeg zoeken een Nederlands talig Mac forum gevonden, dus m’n eerste posting hier.
    M’n Engels, slechts een derde taal voor mij, is niet zo goed, vele van de ‘vaktermen’ zijn mij niet zo duidelijk, dus ben ik wat blij hier een Nederlandstalige groep gevonden te hebben!
    Al lang ‘bezig’ op mac (sinds 1994), hoofdzakelijk voor m’n stiel, maar nog niet de tijd/moed gehand om de duistere ingewanden van Apple te exploreren. Ik had het misschien beter gedaan want nu heb ik een probleem dat voor mij onoplosbaar is, al lijkt het zeer eenvoudig.

Nu, de bestandsdeling en internetdeling tussen m’n Mac Pro Intel 2 x 2.66 GHz Dual-Core (dec. 2007) en m’n 6 maand oude MacBook (witte) doet het niet meer.
    Ik heb een probleempje gehad met een plug-in voor LR3, voor mij de app. die ik bijna dagelijks gebruik, en heb uiteindelijk via de Leopard Snow isntall CD een herstelling moeten uitvoeren, de boel zat danig in de knoop (ik weet ondertussen dat ik de handigste niet ben).
    Hoe dan ook, ‘delen’ lukt niet meer. Ik heb dan trouw de instructies van Apple gevolgd, maar er is slechts één ‘ding’ dat werkt en dat is het inloggen voor bestandsdeling vanuit de Mac Book naar de Mac Pro, omgekeerd werkt niet want, en dat verwonderd mij zeer, de MacBook zou een ‘server’ zijn. Ook valt mij op dat de Mac Pro een IP nodig heeft, terwijl bij de Mac Book daar geen sprake van is…
    Onnodig te zeggen dat internetdelen het ook niet doet. Overigens wat dit laatste betreft, hoe moet ik dat instellen? Er zijn twee Ethernet aansluitingen op de Mac Pro, dus de kabel van de ADSL ik plug in nr. 1 en de kabel naar de MacBook, een patch-STP kabel, in nr. 2.
    Nu, in de systeemvoorkeuren, onder ‘delen’, moet ik een keuzen maken t.t.z. : “Deel de verbinding via : —> Ethernet 1 of 2″; en dan ” Met computers die gebruik maken van :—> Ethernet 1 of 2″; wat moet hier nu aan gevinkt worden?
    Hoe ontdoe ik dat de MacBook als een ‘server’ aanzien wordt?
    Ik vermoed dat de problemen zich daar voordoen, ergens in de Netwerk instellingen, maar niet wat het antwoord er op is.
    Zo wordt de IPv4 van de Mac Pro ‘Handmatig’ geconfigureerd en deze van de MacBook ‘via DHCP’, maar als ik dit verander in ‘handmatig’, moet ik een IP-adres opgeven en is het nu juist dit adres dat ik niet ken! Zo zijn er nog van die ‘kleine dingetjes’ waar ik mee worstel…
    Is er iemand die zo vriendelijk zou willen zijn om mij wat weg wijs te maken?

Bijdrager
    Pieterr

Beste Philippe,

Welkom op dit forum!

Voordat ik dieper inga op je probleem, eerst een vraagje.
    Ik begrijp de opmerkingen over internetdeling (via de Mac Pro) niet helemaal goed.

Heb jij (behalve een ADSL modem) ook een router? Of zit er een router in je modem? Als je dat niet precies weet, kun je misschien zeggen hoeveel ethernetpoorten er in je ADSL-kastje zitten. Als dat er slechts één is, is de kans groot dat het om een modem zonder router gaat.

(Ik vraag dit omdat internetdelen via de Mac Pro een ander subnet oplevert hetgeen eea er niet simpeler op maakt.)

Mocht je momenteel alleen een modem hebben, dan is het te overwegen om er een (draadloze) router bij aan te schaffen. Dan kun je voortaan ook draadloos met je MacBook aan de slag.

Bijdrager
    phdGent

Wow, dat is snel zeg!

Dank je Pieter.

Nu, die ADSL moden is er een van Belgacom het is een B-box2 met 4 kabelaansluiting en 1 WI FI. Eén van die kabels is er voor de TV, één gaat naar de Mac Pro, één gaat naar een oude iMac en één gaat naar de Air Port Express om de WiFi wat te ‘helpen’ deze dient voor de MacBooks die in het bereik vallen, wat dus niet zo is voor mijn MacBook want die staat in m’n atelier, de Mac Pro ook overigens, vandaar de kabel en het internetdelen…

Maar eigenlijk, wat is een router nu exact, telkens kreeg ik een uitleg die anders klonk, ik heb zelfs een vermoeden dat bij Mac en Win. het iets anders ligt want van beide kreeg ik een andere uitleg, om maar te zwijgen van Belgacom, en de vele verschillende modellen, Google maar eens en door de bomen zie je het bos niet meer. Je hebt Core routers, Edge routers en Service Gateway routers, en dan te weten dat Apple beweert dat alles zo simpel is, plug and play…
    En wat is het verschil met een splitter, iemand van Belgacom antwoordde me eens toen ik vroeg wat een router was “…dat je ook een splitter kon krijgen…”, er zijn ook filter/splitters…

Hoe dan ook, dat delen heeft al gewerkt, dus m’n uitrusting kan het wel aan.

Bijdrager
    Pieterr

Ok, je hebt dus ook een router in je ADSL modem zitten.

Werkt het delen wel als je je MacBook via je AirPort Express verbonden hebt?
    (Staat je AirPort Express in brugmodus?)

Bijdrager
    mark-a-mac

Een router is het verkeerskruispunt én de agent die het verkeer regelt ineen. De apparaten die we voor thuis en voor kleine kantoren gebruiken zijn allemaal ingericht om netwerkverkeer volgens TCP/IP-protocollen via Ethernetkabels of via WiFi af te handelen. Mac of PC maakt niet uit.
    Pieterr doelt erop dat je waarschijnlijk meerdere netwerken hebt opgebouwd, met elk een eigen netwerkverkeerskruispunt én een eigen agent. Waarschjinlijk het netwerk van je Belgacom-router én een netwerk van je MacPro. Als de Express níet in brugmodus staat, maakt die ook nog een eigen netwerk. En dat communiceert niet goed met elkaar.

Bijdrager
    phdGent

Dank je jongens,
    Ja, dat router gedoe is dus ook protagonist om niet te vergeten dus.
    Die MacBook werkt op WiFi om op het internet ‘te gaan’ daar waar er ontvangst is natuurlijk.
    Delen doe ik niet via AirPort Express, hopelijk wel via de kabel, overigens weet ik niet of die in ‘brugmodus’ staat, het ledje is groen dus werkt ie, dacht ik toch…
    Indien ik al meerdere netwerken zou opgebouwd hebben, dan pleit ik verzachtende omstandigheden, “…wir haben es nicht gewusst…”.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.