14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Tim95

Bestanden verwijderen MS FAT

Helaas moet ik mijn USB stick ook delen met een Windows PC en daarom moet ik het trage MS FAT gebruiken, maar ik zit met een probleem. Als ik dingen op de USB wis dan zijn ze niet meer terug te vinden zowel op OS X als op Windows maar er komt geen ruimte vrij.

Ik wordt dus steeds gedwongen om hem te formatteren en dat is nogal omslachtig.

Ligt dit aan OS X (lion) of aan de USB?

Bijdrager
    KarelWillem

Prullenmand legen zou toch moeten werken.

Bijdrager
    Tim95

Een USB heeft geen prullenmand dacht ik. Ik heb het even getest met een anderen USB, precies hetzelfde probleem.

Moderator
    Strifer

Stiekem wel. Je moet nog steeds het commando geven om die prullenmand te legen. Iets naar de prullenmand spelen of met de sneltoets iets naar de prullenmand verwijzen verwijderd het nog niet echt. Pas als de prullenmand leeg is (terwijl de USB stick in je Mac zit) zal de ruimte vrij komen op de USB stick.

Bijdrager
    LighScan
    Tim95 op 04 mei 2012

Een USB heeft geen prullenmand dacht ik. Ik heb het even getest met een anderen USB, precies hetzelfde probleem.

Kijk is in de prullenmand van OS X (in je Dock), je zal merken dat die plots gevuld is als je 1 van die USB-sticks inplugt.;-)

Bijdrager
    Tim95

Inderdaad nu leegt hij wel, is me nog nooit opgevallen dat het in de prullenmand terecht komt.

Bijdrager
    Volkie

2 beetje offtopic vragen:

– waarom ondersteunt OSX eigenlijk NTFS niet natively?
    – hoezo is fat traag?

Bijdrager
    mowat

@tim95
    Volkie heeft volgens mij gelijk met “Hoezo is FAT traag?”
    Volgens microsoft zelf is FAT zelfs sneller op kleinere schijven , bv. een USB stick.

Zie uitleg :
    Which Is Faster – FAT16, FAT32, or NTFS?
    For small volumes, FAT16 or FAT32 usually provide faster access to files than NTFS because:
    -The FAT structure is simpler.
    -The FAT folder size is smaller for an equal number of files.
    -FAT has no controls regulating whether a user can access a file or a folder; therefore, the system does not have to check permissions for an individual file or whether a specific user has access to the file or folder.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Volkie op 05 mei 2012

- waarom ondersteunt OSX eigenlijk NTFS niet natively?

Bij mijn weten omdat de specificaties niet volledig beschikbaar zijn. Er is wel vanalles over bekend, maar dat is omdat het uitgeplozen is door mensen die zich ervoor interesseren, niet omdat Microsoft de volledige specificaties openbaar gemaakt heeft.

Bijdrager
    TheBigZ

Omdat Apple er niet voor wil dokken. (Als Apple complete NTFS support had willen hebben hadden ze dat bij Microsoft wel willen leveren.) Want Apple heeft zelf al een goed werkend bestandssysteem, HFS+.

Bijdrager
    Tim95

Nou, een video folder (VIDEO_TS) duurde ruim een kwartier om over te zetten als hij op HFS+ staat is dit binnen enkelen minuten gepiept.

Het kan best zijn dat FAT 16/32 (OS X geeft MS FAT aan weet niet of dit hetzelfde is) sneller is bij bepaalde bestanden en grotes maar voor mij werkt het als een nadeel.

Bijdrager
    mowat

Ik weet niet hoe groot je bestanden zijn , maar normaal kan FAT16 of 32 zelfs geen bestanden aan die groter zijn dan 4 GB , en vermits je over videobestanden spreekt …
    Een oplossing is dan eventueel exFat , dat werkt ook op Mac en windows.

Bijdrager
    Tim95

Een VIDEO_TS folder bestaat uit kleine stukjes van 1 GB. Is exFat sneller? Anders ga ik dat een proberen.

Bijdrager
    mowat

Ik gebruik exfat (nog) niet omdat ik geen grote bestanden als films op mijn computer heb , maar het kost natuurlijk geen geld ( enkel een beetje werk) om het eens uit te testen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.