11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    hapipiko

OPGELOST bestanden vastzetten op externe schijf

gisteren een nieuwe harde schijf geplaatst op mijn iMac, na crash.
    Gelukkig had ik een back-up, op een externe schijf, maar nu heb ik Time Machine geactiveerd en al mijn bestanden zojuist op mijn externe harde schijf gezet met dit veelbelovende programma.

Wat ik mij afvraag is dit: als ik video en muziekbestanden niet nodig heb, en van mijn iMac verwijder, blijven ze dan wel staan op de externe
    harde schijf?
    Of moet ik alles loskoppelen en het laten zoals het vandaag is opgeslagen?

Of kan ik de time machine permanent aan laten staan, maar verlies ik de muziek en video bestanden dan niet?

Bijdrager
    SunKeeper

Goed dat je de vraag stelt.

Time Machine is géén archief. Behalve dan als je bestanden minimaal één a twee maanden op je Mac laat staan, Time Machine ondertussen gedraaid heeft, en er nooit oude backups verwijderd worden omdat de schijf vol raakt. Dan nog moet je zelf onthouden in welke backup met welke datum de bestanden ook al weer stonden. Niet betrouwbaar.

Dus je kunt het doen, (schijf los en aan de kant) maar dan heb je geen backupsysteem zonder een tweede externe schijf en je moet heel erg oppassen dat je Time Machine uitschakelt of de schijf uit Systeemvoorkeuren haalt voordat je de ‘archief-schijf’ aansluit.

Bijdrager
    MacTS

Ik gebruik om die reden een tweede externe schijf. Eén als back-up voor het geval van een crash (mijn Time Machine-schijf) en één als archief voor films die ik ‘voor altijd’ wil bewaren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hapipiko op 31 januari 2014

als ik video en muziekbestanden niet nodig heb, en van mijn iMac verwijder, blijven ze dan wel staan op de externe harde schijf?

Dat hangt van vanalles af. Zoals gezegd is Time Machine geen archief, maar een back-upprogramma, wat betekent dat het er is om onbedoeld verloren gegane gegevens te herstellen, niet om dingen in te zetten die je voorlopig niet nodig hebt.

hapipiko op 31 januari 2014

Of kan ik de time machine permanent aan laten staan, maar verlies ik de muziek en video bestanden dan niet?

Ik zou de Time Machine-schijf sowieso de hele tijd aan laten staan, want dan heb je altijd een recente back-up.

Heb je ruimte te kort op je interne harde schijf, dan is je beste zet om een tweede externe schijf te kopen; je kunt dan in de voorkeuren van Time Machine aangeven dat die schijf (of bepaalde mappen ervan) niet in de back-up meegenomen hoeven te worden. Zet op die tweede schijf de bestanden die je niet vaak nodig hebt en die makkelijk vervangbaar zijn: dus niet het manuscript van je eerste roman of de foto’s van je wereldreis, maar wel bijvoorbeeld films en muziek die je zo opnieuw kunt rippen en/of downloaden mocht er iets misgaan.

Bijdrager
    hapipiko

dank voor reacties.
    ik denk dat ik deTime Machine maar weer uitzet, want ik zoek echt primair een opslagruimte.
    tot nu toe kopieerde ik elke maand alles naar de externe schijf en verwijderde dan alles van de vorige
    maand.
    Om Time Machine nu altijd aan te hebben, en de externe HD die niet geruisloos is,ook, vind ik te veel van
    het goede. nadeel is dan dat je wat kwijt raakt als je, zoals ik, 29 januari een kapotte HD krijgt, en extern een
    backup is van 8 januari.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mijn voornaamste vraag is: waarom moeten je „oude” bestanden persé op een externe schijf staan? Heb je intern niet genoeg ruimte voor wat er na een maand allemaal opstaat? In dat geval was je beter af geweest door een veel grotere interne schijf in de computer te zetten, zou ik denken. Hoe dan ook zou ik zelf eerder gaan voor een automatische back-up die altijd bij de tijd is, dan eentje van maximaal een maand geleden …

Bijdrager
    hapipiko

@Jakko,

De ‘oude’ bestanden zijn websitebestanden, administratie, boekhouding, correspondentie, muziek en video. De heb ik liever (ook) op een externe schijf, want als ik ze op mijn iMac laat staan en ik krijg weer een crash, dan ben ik dat kwijt.
    Overigens heb ik bewust gekozen voor een 500 gig HD, daarvan is nu 220 gig in gebruik.
    Dus ik heb wel ruimte, maar hoef niet alles bij de hand te hebben.
    Trouwens best vreemd dat ik binnen 3,5 jaar 2 x een kapotte HD heb.

Bijdrager
    SunKeeper

Niemand krijgt vantevoren bericht hoevaak en wanneer een harde schijf defect gaat.
    Juist daarom loopt iedereen constant te backuppen.

*luistert eens aandachtig om te horen of er een kwartje wil vallen*:evil:

Bijdrager
    Ethiron

Mensen snappen niet dat iets geen backup is als het maar op één locatie staat. Het maakt niet uit of die ene locatie intern of extern is.

Ook een externe schijf kan kapot.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hapipiko op 01 februari 2014

De heb ik liever (ook) op een externe schijf, want als ik ze op mijn iMac laat staan en ik krijg weer een crash, dan ben ik dat kwijt.

En dat is nu precies waar een back-up voor is: je hebt alles op de harde schijf van de computer zelf staan, en óók op de back-upschijf — gaat eender van de twee kapot, dan heb je het nog op de andere staan. Time Machine is daar perfect voor, hoewel een externe schijf die veel geluid maakt, zoals die van jou schijnbaar, misschien dan minder handig is.

Bijdrager
    hapipiko

Inmiddels heb ik vanmorgen een 3 TB externe HD gekocht, en die opgesplitst in 2 compartimenten: 2 TB voor Time Machine en 1 TB voor archief.
    Daarnaast heb ik nog een andere externe HD van 250 gig voor ‘klein archief’.
    Ik denk dat het zo wel goed zit.

Moet me nog wel even verdiepen in hoe ik TM van de exterene harde schijf kan lokken, als ik weer een interne HD crash heb.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.