10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Frank Ulijn

bestanden van SSD naar HD overzetten?

Hoi,

Ik heb een MacBook-Pro laat 2011 met SSD. Ik heb hem 2e hands overgenomen. Perfect apparaat en supersnel, helemaal happy sindsdien. Maar alles staat op de SSD; gebruikers, Dropbox, applications, alles. En de HD is compleet leeg terwijl dat het grootste opslagvolume is met 500Gb. Op zich op dit moment nog geen heel grote ramp want de SSD heeft nog ruim 90Gb ruimte van de 250Gb. Maar is het verstandig om dingen over te zetten op de HD zoals applications en bv Dropbox. En kan ik dat zo verslepen van de ene naar de andere schijf? En wel zo dat de SSD de opstartschijf blijft? Ik lees wel veel over als je een SSD gaat monteren maar over mijn probleem heb ik nog niks kunnen vinden. Ik ben geen groentje op Mac gebied maar sommige dingen gaan me toch net boven de pet helaas. Bij voorbaat dank.

gr. Frank

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt de thuismap van een gebruikersaccount verplaatsen door de volledige huidige thuismap te kopiëren (niet verplaatsen!) naar waar je hem wilt hebben en dan naar Systeemvoorkeuren → Accounts → klik rechts op de account → Geavanceerde opties… te gaan. In het tekstvak Thuismap kun je dan de nieuwe locatie opgeven, waarna je op OK klikt. Daarna start je de computer opnieuw op, en je thuismap zal op de nieuwe locatie staan. Als alles inderdaad werkt kun je de oude wissen.

Dit is echter alleen een oplossing om individuele thuismappen te verplaatsen. Heb je meer dan een paar gebruikers dan doe je er beter aan om bijvoorbeeld de hele map /Gebruikers ergens anders te zetten; hetzelfde geldt voor de map /Programma’s. In beide gevallen kan dat door hem op een apart volume te zetten en dan in het bestand /etc/fstab aan te geven waar je wilt dat dat volume gemount wordt. Knutselen aan /etc/fstab lijkt echter iets te zijn waar Apple vanaf wil, dus of zo’n oplossing in de toekomst zal blijven werken is nog maar de vraag.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt je thuismap kopieëren naar de HD.
    daarna kun je in Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen – rechtsklikken op jouw gebruikersnaam – geavanceerde opties aangeven dat jouw thuismap ergens anders staat.
    als dat goed werkt, dan kun je jouw thuismap op de SSD verwijderen.
    op die manier heb je geen problemen met opstarten vanaf de SSD, want aan OS X heb je niks veranderd.

je kunt ook overwegen om alleen iPhoto / Foto’s en iTunes te verplaatsen.
    in die programma’s kun je aangeven waar de data moet staan.

Bijdrager
    iMacer

Is het niet makkelijker alleen de verslingerd te verplaatsen.
    Bij mijn bv “Foto’s” en “Dropbox” map.
    Thuis map; mooi op de SSD laten staan Die is 250GB groot(zat).
    Je gaat grote (belangrijke)bestanden toch in Dropbox zetten neem ik aan.

Bijdrager
    Frank Ulijn

@JakkoWesterbeke en @fred44nl dank …. jullie vertellen hetzelfde verhaal, duidelijk dank jullie wel. Dat ga ik proberen. Mijn Dropbox zit ook in de gebuikers map, onder mijn gebruikersnaam (er is op mijn Mac-book maar een gebruiker overigens). Bijna alles zit nu in mijn thuismap van dropbox tot applicaties bibliotheek afbeeldingen muziek echt alles …

@iMacer

Is het niet makkelijker alleen de verslingerd te verplaatsen.

Bedoel je daar mee ? Enkel mijn dropbox verplaatsen? (is ook slechts 105Gb)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iMacer op 01 juni 2015

Je gaat grote (belangrijke)bestanden toch in Dropbox zetten neem ik aan.

Hoezo? Is er een reden om aan te nemen dat Frank daar überhaupt gebruik van maakt, laat staan dat hij daar bepaalde bestanden wel of niet in zou willen zetten?

Sleutelbeheerder
    Night

Normaal gesproken zet je alleen de grote verslinders van ruimte op de HDD, terwijl je alles wat met het systeem te maken heeft, op de SSD. Zo maak je optimaal gebruik van de harddiskcapaciteit en de snelheid van de SSD.

Dus naar de SSD gaan alle gebruiks-data:
    • iTunes folder (verplaats de muziekmap naar de HDD en start iTunes op met alt ingedrukt, waarna je de verplaatste map kan selecteren)
    • iPhoto folder (verplaats de afbeeldingenmap naar de HDD en start iPhoto op met alt ingedrukt, waarna je de verplaatste map kan selecteren)
    • Dropbox
    • Documents folder
    • Downloads folder

Van die laatste 3 kun je ook eenvoudig een alias in je thuisfolder (de gekopieerde map naar de originele plaats terugslepen, maar met alt en command ingedrukt gehouden) plaatsen, zodat je systeem ze nog makkelijk kan vinden.

Heb je nog ander plaatste waar je je documenten opslaat? Die kun je desgewenst ook nog verplaatsen.

Last but not least: zorg dat de HDD ook bij je TimeMachine of CCC backup betrokken wordt. Voor een paar tientjes heb je een 1TB USB disk, waar de data van de SSD en de HDD gezamenlijk makkelijk oppassen.

Bijdrager
    Frank Ulijn

@Jakko Westerbeke : ja wat het meest oploopt is de Dropbox idd. naar de nabije toekomst toe komen daar de grootste bestanden in.

@Night
    :
    Inderdaad mijn gedachte was ook dat je de snellere SSD gebruikt om de mac-Book (systeem) en applications snel te kunnen opstarten, en de HDD gebruikt voor Data …

Dus naar de SSD gaan alle gebruiks-data:

Neem aan dat je hier bedoeld de HDD … ik ga hier mee aan de slag, met jullie tips en ook die van @Jakko Westerbeke en @fred44nl ….duurt nog even denk ik voor ik zover ben. Als het gelukt is laat ik het jullie weten. Nog een vraagje ….. Op mijn Desktop iMac 27inch heb ik 2 bibliotheekmappen. Eentje is de zgn “hidden library” (systeem bieb) ook op de Mac-book heb ik die toen geopend, daar moest ik ooit in voor mijn teken en render programma om bestandsmappen (texturen, materials, plugin folders etc etc) over te zetten bij versie updates ….. Op mijn Mac-book pro echter heb ik ook een 3e bibliotheekmap!! Heeft dat te maken met de aanwezigheid van 2 schijven? (zie afbeelding)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Alle Macs hebben minimaal drie Bibliotheek-mappen: eentje in de root van de harde schijf (dus /Bibliotheek), eentje in /Systeem/Bibliotheek, en eentje voor elke gebruiker, in diens thuismap.

Bijdrager
    Frank Ulijn

@jakko-westerbeke ok duidelijk thnx ….

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.