6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    staaf

bestanden toegankelijk maken op iMac

Hallo mensen,

Ik heb op zolder een iMac staan die dag en nacht aanstaat. Zou ik bepaalde bestanden (een map met foto’s, ong. 3 gig) toegangkelijk kunnen maken zodat vrienden (en alleen vrienden natuurlijk) die eraf kunnen halen? Weet niet precies of dit kan, en hoe ik dit dan moet doen.

Bedankt alvast.

Bijdrager
    Bremsy

Dropbox installeren (2 GB) en acht vrienden zover krijgen dat ze dat ook doen! (8x 250 MB). Werkt perfect!

Geblokkeerd
    Anoniem

En ja, dat kan ook op andere manieren. Maar bedenk goed wat je wel/niet open zet voor het Internet!

Bijdrager
    stavos

Hier een referal link: http://db.tt/SDr1Twv
    Meld je aan bij DropBox via deze link, en je krijgt meteen al 250MB extra.

Bijdrager
    staaf

andere manieren: hoe dan?

Geblokkeerd
    Anoniem

De veiligste: zet een SSH/SCP/SFTP server aan op je Mac en zet op je router een NAT regel op die een externe verbinding hier naar toe mogelijk maakt. De pest is alleen dat het juiste configureren van een dergelijke setup voor de meeste “normale” mensen te hoog gegrepen is.

Nog meer dingen? Je kan AFP of SMB sharing aanzetten, maar dat wil je niet als het hele Internet kan verbinden.

Het beste voor jullie is het dan om met z’n allen een gratis VPN op te zetten. Op die manier worden jullie computers over het Internet op een veilige en versleutelde manier met elkaar verbonden in een prive netwerk. Werkt super! De mensen achter LogMeIn hebben een gratis product hier voor, genaamd Hamachi. Lees hier meer. De functie die ik aanraad noemen zij een “meshed network”.

Met Hamachi kunnen jullie dan SMB en AFB door het virtuele prive netwerk laten lopen. Daarmee vervallen dus de eerder genoemde nadelen van die manier van sharen, want zo heb je:

1. Alleen de mensen in jouw Hamachi netwerk mogen verbinden
    2. Het verkeer is encrypted en dus niet af te luisteren.

Geniaal idee, dat Hamachi!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.