22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    MAC

Bestanden overzetten van PC naar Mac

Beste mensen,

Na +/- 30 jaar met een pc te hebben gewerkt wordt binnen enkele dagen mijn allereerste mac geleverd.
    Een van de eerste dingen die ik wil doen is al mijn data overzetten van mijn pc naar de mac.
    Ik heb er ondertussen al heel wat over gelezen .

Ben ik juist met de volgende werkwijze ?
    – Ik formateer een externe harde schijf met EXFAT.
    – Deze schijf sluit ik aan op mijn pc en daar zet ik al mijn bestanden op.
    – Aansluiten van deze schijf op mac en deze bestanden overzetten op een ( externe )harde schijf die voor mac geformateerd is.

Zie ik iets over het hoofd ?

Ik hoor het graag

Bijdrager
    fred44nl

wat je van plan bent, dat kan heel goed.
    alleen moet je 2x via usb en dat is niet altijd even snel:)
    als zowel de PC als de Mac via een utb-kabel op het lokale netwerk zijn aangesloten, dan kun je op de PC het delen van de harde schijf aanzetten.
    vervolgens maak je met de Mac verbinding met de PC en kun je op die manier bestanden kopieëren.
    er zijn meerdere wegen naar die bekende stad in Italië:)

Bijdrager
    MAC

Als volgens jou mijn plan zal werken mag het voor mij trager zijn(y)

Bedankt

Inactief
    Anoniem

Die zelfde EXFAT geformatteerde schijf kan je heel goed op je Mac aansluiten met behulp van Paragon’s ExtFS:

https://kb.paragon-software.com/article/category/030000products-for-mac-en/030300extfs-mac-en

(Installatie bij Systeemvoorkeuren).

Bijdrager
    GoeieDag

Hoezo? ExFAT werkt prima op de Mac, zonder extra software troep.

Sleutelbeheerder
    Night

Apple heeft een handige site. Daar staat gewoon op hoe je wat je nodig hebt van je PC naar je Mac haalt:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204087

Bijdrager
    flierefluiter

Ik zou zelf alles in mijn dropbox folder opslaan op de PC. Daarna dropbox ook installeren op Mac en inliggen met dezelfde accountnaam. Et voila. De boel wordt vanzelf gesynchroniseerd.

Zelfs ik zou dat kunnen…

Bijdrager
    makasa

Gewoon data op een ExFat geformatteerde schijf zetten, deze aansluiten op de Mac en kopieren naar de juiste mappen (afbeeldingen, documenten, films etc). OSX kan met ExFat overweg.

Sleutelbeheerder
    Night

En de rest dan? je Mail bijvoorbeeld, en al je bookmarks, je muziek, foto’s etc.: het kán allemaal automatisch;-)

Bijdrager
    HJ

Met hulp van Apple’s ‘migration assistant’ moet het ook mogelijk zijn.
    Transfer van data van een PC naar een mac.

https://support.apple.com/en-us/HT204087

Dit programma is op iedere mac aanwezig, in de map ‘hulpprogramma’s’.

Edit:

Dit is ook de methode van Apple zelf, het zoekt zelf uit waar iets geïnstalleerd moet worden.

Bijdrager
    flierefluiter

@Night

Goed punt.

Ik zou alle data (muziek, foto’s, films, documenten, spreadsheets, folders, etc.) overzetten via dropbox.

Mail gebruik ik IMAP voor, dus alleskomt gewoon over.

Koppelingen en favorieten naar websites zou ik denk ik achterwege laten. Op PC gebruik ik waarschijnlijk geen safari, op de Mac waarschijnlijk wel. Ook zou dit voor mij een mooi opruimmoment zijn van alle bookmarks etc. Maar inderdaad de dropbox variant ondersteunt dat niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MAC op 11 juli 2017

Een van de eerste dingen die ik wil doen is al mijn data overzetten van mijn pc naar de mac.

De makkelijkste manier is om te zorgen dat de Mac en PC op hetzelfde (liefst bekabelde) netwerk aangesloten zijn. Wanneer je de Mac voor de eerste keer aanzet, krijg je een welkomstscherm te zien en daarna een aantal vensters met wat vragen, zoals de taal waarin je wilt werken e.d. Daartussen zit ook de vraag of je gegevens van een andere computer over wilt zetten, en één van de keuzes is om dat van een Windows-PC te doen. Kies die en volg de instructies op het scherm.

Dit zorgt ervoor dat je al je data gelijk de eerste keer dat je de Mac gebruikt, ook erop hebt staan. Alles via een externe harde schijf overzetten is meer gepiel, duurt (wellicht veel) langer, en betekent dat je zelf veel beter op moet letten wat je aan het doen bent — de Migratie-assistent is nu juist bedoeld om dat alles uit je handen te nemen, dus ik zou aanraden hem dan ook te gebruiken:) (Belangrijke les in Macgebruik: laat de computer bepalen hóé iets gedaan moet worden, in plaats van alles met de hand te willen doen.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    flierefluiter op 12 juli 2017

Ik zou alle data (muziek, foto’s, films, documenten, spreadsheets, folders, etc.) overzetten via dropbox.

Ja, want dat is een nog langzamere manier dan met een USB-drive …:-?

Niet alleen moet je zo ook alles twee keer kopiëren, maar dat gaat via een Internetverbinding die (bij de meeste mensen in elk geval) niet zo snel zal zijn als USB-2, laat staan USB-3, Thunderbolt, e.d.

Inactief
    Anoniem

GoeieDag 15 uur geleden #
    Hoezo? ExFAT werkt prima op de Mac, zonder extra software troep.

Eens, maar niet eens dat Paragon troep verkoopt.

Bijdrager
    KarelWillem

Als ze iets verkopen om te laten doen wat Mac OS zelf al kan, mag je het bijna troep noemen ja.

Bijdrager
    MAC

bedankt voor al de tips, ik ga het wagen op de manier die ik zelf voorstelde en die door jullie goed is bevonden

gr

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

„Goed bevonden” in de zin van dat het inderdaad zal werken, maar dat de meeste reacties over andere manieren* gaan om hetzelfde te bereiken?

* Waarvan sommige makkelijker, andere moeilijker.

Bijdrager
    HJ

Je emails, contacten en kalenders op je PC worden nu ook automagisch
    door jouw methode direct op hun juiste plaats op de mac gezet?

Of ga je dat toch handmatig allemaal zelfstandig invoeren?

Ik zie alleen maar “voordelen” in jouw methode, dat ik in 20 jaar
    mac gebruik weer iets nieuws heb geleerd, bedankt!

Bijdrager
    SvS

Vergeet niet na bovenstaande actie:

Open dat gekopieerde uit PC map op de gloednieuwe Mac
    Zoekvenster rechtsboven finder venster invoeren: “Thumbs.db”
    En delete all… en ook alle “.exe” deleten.

Daar heb je niks aan op de Mac en het ruimt lekker op. Heel veel plezier!
    Wellicht kan een rondje op macmiep handig zijn.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik blijf het grappig vinden: Eerst stel je de vraag “Zie ik iets over het hoofd?” en als dan meerdere malen de meest eenvoudige methode wordt voorgesteld (die speciaal is ontwikkeld voor situaties zoals de jouwe), waarbij je dus niets over het hoofd hoeft te zien, dan ga je het op je eigen manier doen. Ik kan je niet anders dan veel succes wensen, want ik denk dat je dat toch wel nodig gaat hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

@Night: +1.

Bijdrager
    MAC

Night, gelijk heb je…..Wat kan ik nog meer zeggen:)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.