5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

Bestanden overzetten naar een nieuwe Mac

Ik ben sinds kort in het bezit van een iMac 27″ uit 2017, met 500 GB SSD en veel geheugen.

Er draait momenteel Mojave (10.14.6) op.

Er sond een schone installatie op en ik heb alvast een paar programma’s geĂŻnstalleerd (FCPX enz.) om te kijken hoe dat loopt.

Nu wil ik gegevens (bibliotheek (?) en overige programma’s) overzetten vanaf mijn iMac uit 2010 (met High Sierra) naar de iMac uit 2017.

Het ligt voor de hand om dat met de migratieassistent te doen. Maar wat gebeurt er dan met de programma’s al op mijn “nieuwe” Mac staan?

Worden die overschreven (en moet ik die dan weer updaten enz.) of slaat de migratieassistent de nieuwere programma’s over?

Of is er in dergelijke gevallen een andere en beter methode om de zaken gericht over te zetten?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 dagen, 16 uren geleden door Dick de Roos.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt in de Migratieassistent aangeven welke categorieën dingen er overgezet worden: je kunt bijvoorbeeld de map Programma’s uitsluiten.

Om eerlijk te zijn is het meestal makkelijker om vanaf nul te beginnen: herinstalleer het besturingssysteem, gebruik dán de Migratieassistent (die automatisch gestart wordt op het geschikte moment) om alles over te zetten van je oude Mac en zet er daarna pas andere programma’s op die je ook wilt hebben.

Bijdrager
    Ree

100% eens met het advies van Jakko!:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Dick de Roos op 16 januari 2020 om 18:07</p>

Het ligt voor de hand om dat met de migratieassistent te doen. Maar wat gebeurt er dan met de programma’s al op mijn “nieuwe” Mac staan?

Worden die overschreven (en moet ik die dan weer updaten enz.) of slaat de migratieassistent de nieuwere programma’s over?

De migratieassistent overschrijft in principe nooit iets zonder waarschuwing. Ik weet het niet zeker (tenslotte gebruik je de assistent niet dagelijks) maar ik heb het geloof ik een keertje meegemaakt dat er eerst een kopie van een programma werd gemaakt voordat het andere terug werd gezet vanaf b.v. TM.

Bijdrager
    Dick de Roos

OK, allen bedankt voor de uitleg. 🤓

Het was duidelijk. Het maken van een kloon op een externe HD (ondanks dat er ook een TimeMachine aanwezig is) duurde nogal een tijdje.

De nieuwe Mac werkt nu met de voor mij belangrijke software en bestanden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.