25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Lucf

Bestanden op time capsule zien

hallo, ik ben op zoek naar een mogelijkheid om vanaf een Mac de time capsule backup bestanden van een andere Mac in te zien. Lijkt me toch iets wat heel makkelijk zou moeten zijn, voor het geval de Mac waarvan een backup gemaakt is crasht…. waarom heb je anders een backup? Ik heb me al suf gegoogled, maar kom er niet, uit.

Op mijn huidige time capsule staan backups van een iMac, een MacBook air en MacBook pro. Vanaf de MacBook air kan ik de bestanden van de IMac echter niet zien.

Wat zie ik over het hoofd?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Lucf op 15 december 2018 om 18:33</p>
    Wat zie ik over het hoofd?

toegangsrechten.

Bijdrager
    Lucf

Hoe regel ik die? Is 1 Apple ID.

Bijdrager
    fred44nl

dat heeft daar niks mee te maken.

een backup, die met TimeMachine is gemaakt, is eigendom van de bijbehorende Mac.

Bijdrager
    Lucf

Ok, helder. Hoe kan ik dan vanuit een andere Mac toegangsrechten krijgen?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik kan alle TM backups op een TC gewoon in. Wat lukt er bij jou precies niet?

Bijdrager
    Lucf

Vanaf een ander mac(book) zie ik op de TC de Back-up van de iMac niet. Wat nu als die iMac crasht? Hoe kom ik dan bij mijn Back-up?

overigens benader ik de TC via het netwerk? Zit daar het probleem? Kan ik de TC ook via een USB kabel verbinden met een Mac?

Bijdrager
    fred44nl

als je in Finder in de linker kolom de TC aanklikt en even wacht tot de inhoud van de TC verschijnt, dan moet je daar van elke backup een bestand met de extensie sparsebundle.

als je daar op klikt, dan wordt die sparsebundle aangekoppeld en zou je daar in moeten kunnen bladeren.

ik weet niet zeker of dat ook werkt voor backups die gecodeerd zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dat werkt ook zo als TM gecodeerd is.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 december 2018 om 16:29</p>
    Ja, dat werkt ook zo als TM gecodeerd is.

maar dan toch alleen van jouw eigen backup en niet van backups van andere Macs ??

Bijdrager
    Lucf

Gelukt! Via “netwerk—>timecapsule” kan ik de backup benaderen. Bleek dat de laatste backup al via een nieuw Apple account aangemaakt was.

nu de volgende uitdaging:

– de time capsule zit vrijwel vol

– van een nieuwe MacBook 2018 wil ik een backup maken, maar dat kan niet omdat de TC dus vol is

hoe kan ik op een veilige manier de oudere backups van bijvoorbeeld de iMac verwijderen? Via netwerk-timecapsule en dan de mappen via Finder met oude datum verwijderen? Of wordt de backup van de IMac daarmee beschadigd?

Bijdrager
    fred44nl

als je een TM-backup om zeep wil helpen, dan moet je er gewoon met Finder in gaan rommelen.

als de schijf waarop de backups vol raakt, dan kun je het beste de oudste backup in zijn geheel verwijderen en / of een extra of grotere schijf gaan gebruiken.

je kunt ook via “Activeer Time Machine” in de backup gaan en langs die weg oude backups verwijderen.

hoe je het ook doet, het gaat tergend langzaam.

Bijdrager
    Lucf

Wederom dank!

”als de schijf waarop de backups vol raakt, dan kun je het beste de oudste backup in zijn geheel verwijderen ”

hoe doe ik dat het snelst, alleen via activeer time machine?

Kan ik wel met 1 simpele handeling de complete backup (incl geschiedenis) van de oude iMac verwijderen en daarna nog 1 x een nieuwe backup van de oude iMac zonder geschiedenis maken?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Lucf op 17 december 2018 om 19:52</p>
    Kan ik wel met 1 simpele handeling de complete backup (incl geschiedenis) van de oude iMac verwijderen en daarna nog 1 x een nieuwe backup van de oude iMac zonder geschiedenis maken?

ja, dat kan wel.

als je de gehele sparsebundle met Finder verwijdert, dan gaat dat ook heel erg lang duren.

voorheen heb ik wel eens de sparsebundle in Schijfhulpprogramma geopend.

als dat lukt, dan kun je die bundle patitioneren, met één partitie natuurlijk.

dat duurt ook wel, maar in ieder geval geen dagen.

Bijdrager
    Lucf

Of de TM opnieuw formatteren en van de 4 apparaten een verse backup maken? Dat lijkt dan de relatief snelste manier

Bijdrager
    fred44nl

zeker, klopt helemaal

zorg dan wel voor een verbinding met een utp-kabel.

een eerste backup via wifi duurt ook weer heel lang.

Bijdrager
    Lucf

Kan ik de TC gewoon met schijfhulp programma formatteren?

Bijdrager
    fred44nl

dat kan een TC toch ook zelf ??

misschien gaat het met Schijfhulpprogramma wel sneller.

je kunt het daarna nog een keer door de TC laten doen.

Bijdrager
    Lucf

Sorry, datik doorvraag;)

hoe doe ik dat met de TC zelf?

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    Lucf

Thnx!

Bijdrager
    GoeieDag

fred44nl op 17 december 2018 om 20:36
    Misschien gaat het met Schijfhulpprogramma wel sneller.

Kan niet. Schijfhulpprogramma ziet geen TC volume.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>GoeieDag op 17 december 2018 om 22:31</p>

<p class=”cite”>Kan niet. Schijfhulpprogramma ziet geen TC volume.</p>

jawel hoor:)

Bijdrager
    GoeieDag

Wat je laat zien is de ‘gemounte’ dmg van de TM backup op de TC, niet de schijf zelf van de TC. Je kunt idd hier deze dmg wissen, zodat leeg is, en gemakkelijk via de Finder is te verwijderen.

Evengoed is het nog steeds (iets) makkelijker de hele schijf te wissen via AirPort-conf.progr., mits er verder geen data op staat welke je niet kwijt wilt.

Bijdrager
    KarelWillem

fred44nl op 17 december 2018 om 20:36
    Dat kan een TC toch ook zelf ??…

Nee. Dat kan Airport-configuratieprogramma, niet de TC.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.