6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Rickconga

bestanden op nas via imac benaderen duurt lang

Ik heb een iMac 2011 met El Capitan. Ik gebruik een Synology DS 916+ waar ik voornamelijk films op heb staan.

Als ik de map met video,s benader dan duurt het behoorlijk lang voor dat ze zichtbaar zijn.

Meestal als ik dan weer merk dat het supertraag gaat, dan start ik mijn windows laptop op, ga naar de Nas met de map video,s, en dan zie ik ze direct. Op de Mac is de inhoud van de map nog steeds niet zichtbaar, en na een tijdje wel.

Bijdrager
    McMeller

Doe je dit via een bedrade verbinding of via wifi, en wijkt dat af van de Windows-computer?

En verbind je middels AFP of SMB met de NAS?

Bijdrager
    Rickconga

op de laptop wifi , en op de iMac bedraad . Nu staan er wel erg veel films in , maar ik snap niet waarom de inhoud van de map (video) op de windows laptop direct zichtbaar zijn , en op de iMac niet. Op de laptop, en in in het netwerk zie ik smb. Ik weet niet hoe ik op de iMac kan zien hoe ik verbind

Bijdrager
    McMeller

In beginsel zou je dus zelfs meer snelheid op de iMac verwachten, vanwege de bedrade verbinding. Reden temeer om je dit af te vragen.

Door tijdgebrek kan ik het nu even niet in detail uitzoeken, maar… Ik dacht dat de Mac meestal middels AFP verbindt terwijl SMB meestal voor sneller inladen van je bestanden en mappen zorgt. Beide protocollen hebben ongetwijfeld meer voors en tegens, ze bestaan niet voor niets naast elkaar.

Probeer het gewoon even. Ga in de Finder naar Ga, Verbind met server (of CMD+K) en verbind middels smb://IP of naam van je NAS. Is er dan een verschil merkbaar?

Bijdrager
    Rickconga

Net geprobeerd, en geen verschil.

Bijdrager
    McMeller

En voor alle zekerheid, juist eens handmatig middels AFP?

Anders blijf ik je vraag graag volgen maar ben ik ook al door mijn ideeën. Misschien hebben de buren van synology-forum.nl beter advies?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.