9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    palermo

bestanden op externe harde schijf verplaatsen duurt heel lang

Als ik een bestand van een paar gig verplaats op mijn mac-pro gaat dat in 1 seconde.

Wanneer ik een bestand verplaats van de ene naar de andere map op een externe schijf duurt dat ineens uren.

Bijvoorbeeld 80 gb (fcp file) duurt 2 uur.

Weet iemand hoe dat kan?

Dank u wel! Adriaan.

Bijdrager
    fnk

Mac Pro is vermoedelijk een SSD met APFS en je Externe Harde Schijf is een gewone HFS+ met magneet schijven.

En APFS past gewoon de positie aan en je externe HD moet het geheel dupliceren.

Bijdrager
    palermo

oke, dank je wel fnk…

Mijn harde schijf is Mac OS Uitgebreid (journaled, versleuteld).

Kan dat de reden zijn? Dus dan moet ik m APFS formateren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>fnk op 14 oktober 2019 om 17:14</p>
    Mac Pro is vermoedelijk een SSD met APFS en je Externe Harde Schijf is een gewone HFS+ met magneet schijven.

En APFS past gewoon de positie aan en je externe HD moet het geheel dupliceren.

Bij verplaatsen? Dat lijkt me sterk. Als je een bestand verplaatst op dezelfde partitie, wordt er over het algemeen geen byte ook echt verplaatst op de schijf, of die nu uit een magneetschijf of chips bestaat — er wordt alleen in de catalogus aangepast in welke map het bestand staat.

Ik vermoed dat wat er hier aan de hand is, is dat de Finder het bestand op een heel erg inefficiënte manier verplaatst, bijvoorbeeld eerst (in stukken) naar het werkgeheugen van de computer en dan weer terug naar de nieuwe map. Dat wil zeggen: een nieuw bestand schrijven in plaats van gewoon het catalogusbestand aan te passen en de bits van het bestand op de schijf onaangemoeid te laten. Wat als je probeert deze bestanden te verplaatsen via de terminal? Grote kans dat het dan in een oogwenk gebeurd is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het echt alleen maar verplaatsen is op één en de zelfde opslaglocatie (dus zelfde drive of partitie) dan kost het geen tijd of het nu om een SSD of HDD gaat, het gebeurt in 1 sec. (Ook als de drive extern is want bij verplaatsten binnen de zelfde locatie wordt hoe dan ook alleen de catalogus aangepast).

Dat het bij jou ‘uren’ duurt impliceert dat er gekopieerd wordt. Je zou dan het kopieer venstertje moeten zien met de voortgangsbalk.

Bijdrager
    palermo

Dat is het… het bestand wordt gekopieerd en niet verplaatst.

Toch gek want ik schuif het bestand naar een andere map.

Op de mac betekent dat verschuiven verplaatsen en niet copieren.

Op een hdd betekent het kopieren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je een map of document versleept en je plaatst hem in een andere map op de zelfde drive dan is het altijd verplaatsen. Maakt echt niet uit of dat nu een interne / externe SSD HDD is. Het wordt pas kopiëren als je daadwerkelijk naar een andere drive gaat of een andere partitie op die drive.

Bijdrager
    palermo

Bestand verplaatsen of kopiëren in een externe HDD:

Kopiëren doet ie alleen als ie nog niet in een map zit. Dus als als ik dan een bestand verplaats naar een map wordt het bestand gekopieerd.  Als ie al wel in een map zit en ik zet m in een andere map dan verplaatst ie alleen maar.

Ik wist niet dat daar een verschil in zat.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klopt niet wat je zegt hoor. Als je een document (of complete map met documenten) naar een andere map sleept op de zelfde drive dan wordt het alleen verplaatst. (Ook als de doelmap leeg is). Kopiëren op de zelfde drive gebeurt alleen in combinatie met de option toets.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.