30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:

Bijdrager
    Jodokus

Bestanden niet meer bruikbaar??

Beste forum gebruikers,

als ik in mijn documenten een bestand wil openen komt het regelmatig voor dat ik sommige bestanden niet meer kan openen. Dus niet allemaal.

Ik zie wel dat er een steeds bewerkingsdatum datum terug komt van 23 maart 2018.

Het is best een behoorlijke rits met bestanden die niet meer open gaan. Als ik op het bestand klikt is het weg. Het bestand blijft wel zichtbaar als je terug gaat naar documenten.

Kijk in bij toon info: dan staat er iets raars voor mij. ( zie afbeelding ).

Gaat er bij jullie een lampje branden.

Ik hoor het graag.

Hartelijke groet,

Jo

Geblokkeerd
    Anoniem

Toen ik je bericht las dacht ik dat het om bestanden uit je map ‘Documenten’ ging, maar op het screenshot zie ik echter aan het pad dat dit in de Mail download map staat, ergens diep verstopt in de Bibliotheek map. Niet echt een plek waar je normaalgesproken komt.

Van die bestanden heb ik nog nooit bekeken hoe ze zich gedragen, zou het niet iets te maken hebben met de mailboxen? Kun je dat bestand niet op de normale manier vanuit Mail benaderen door de desbetreffende e-mail te zoeken?

Bijdrager
    Beech

8 kB is toch niks, een lege map is 6 kB. Waar maak je je druk om ? Er staan duizenden van dit soort features op je harde schijf.

Bijdrager
    KarelWillem

Waar maak je je druk om ?

Om bestanden die hij niet meer kan openen, die eerder wel konden worden geopend(?)

Maar aan de info te zien – zover die klopt dan uiteraard – zijn het bestanden die je sowieso niet moet openen. Die staan niet voor niets diep in de Bibliotheek verstopt.

Misschien kan topicstarter even aangeven om wat voor soort bestanden in de map Documenten het gaat?

Bijdrager
    Shmoo

Denk dat het gaat om bijlages die hij niet goed heeft gedownload vanuit Mail of zoiets. Iets van een Allias aangemaakt en niet het echte bestand gedownload? Zoiets lijkt het mij het probleem.

Hij download dan een Allias naar de downloads/documenten folder vanuit Mail terwijl het echte bestand gewoon in de ‘temp’ mail folder (bibliotheek) blijft staan. Alleen na 30 dagen of zoiets worden die bestanden weggegooid wanneer je de mailtjes naar de prullenmand verplaatst. —-> Je Alias zal dan ook niet meer te vinden zijn.

Zoiets lijkt mij wat hier gaande is. Vraag mij alleen af hoe je het voor elkaar krijgt om niet de echte bestanden te downloaden vanuit Mail.

Bijdrager
    Jodokus

Aanvulling op het bericht.

Het betreft verschilde bestanden.

Voorbeeld: ik koop een nieuwe wasmachine. Maak een scan van het betalingsbewijs en sla dat op in documenten/huishoudelijke apparaten.

Ik kan deze rekening normaal altijd zo naar voren toveren.  Sinds 23 maart 2018 zijn veel bestanden niet meer te openen. Hier is het programma mail niet aan de orde geweest.

De grote van het bestand is terug gebracht naar een paar kb. Dus eigelijk niets meer.

Begrijp er geen fluit van.

Groet,

Jo

Moderator
    Night

Ik heb dat in het grijs verleden ook ooit gehad. Het betrof toe een corrupt geraakte externe WD harddisk. Heb deze al twee keer moeten laten vervangen door een nieuwe (Wel gratis overigens. Wat dat betreft is de service van WD prima).

Mijn eerste vraag is dan ook: heb je je harddisk al gecheckt op mogelijke defecten?

Bijdrager
    Jodokus

Beste Night,

Ik heb onder mijn iMac een externe WD schijf voor Time Machine meedraaien. ik heb tot nu twee maal gehad dat ik deze schijf moest formatteren omdat deze niet meer functioneerde. Na formaterren werkte de schijf weer normaal.  Het zou best wel eens kunnen dat de externe schijf de veroorzaker is.

Ik was al mijn data op de externe schijf kwijt. Hij ging niet meer voor of achteruit.

Vraag kan ik de externe schijf ook controleren? Ja, hoe?

Hartelijke groet en iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

Jo

Bijdrager
    Jodokus

Ik heb de EHBO voor de schijf gevonden.  Hij is nu aan het controleren.

Jo

Bijdrager
    Jodokus

Schijfcontrole gedaan met de E.H.B.O en een groen vinkje gekregen.

Schijf is in orde bevonden. Neem niet weg dat er in het verleden problemen zijn geweest met deze schijf.

Of het de oorzaak is van de verminkte bestanden zal vermoedelijk een raadsel blijven.

Mochten er nog suggesties zijn, dan hoor ik dat graag.

Allemaal een fijne jaarwisseling en blijf gezond.

Groet,

Jo

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Jodokus op 26 december 2018 om 15:29</p>
    Ik was al mijn data op de externe schijf kwijt. Hij ging niet meer voor of achteruit.

Dat is genoeg reden om ‘m nooit meer te gebruiken! Maar wat ik niet begrijp: in jouw eerste bericht gaat het toch om een bestand op je interne schijf (Locatie: Macintosh HD – Gebruikers – etc)?

Bijdrager
    Jodokus

Hallo McPim,

Goed dat je dat opmerkt.

Het gaat ook om de interne schijf waar de verminkte bestanden opstaan.

Ik ga ook de controle doen op de interne schijf. Foutje van mij.

Groet en bedankt,

Jo

Bijdrager
    Jodokus

Interne HD is ook goed.

Groet,

Jo

Bijdrager
    McPim

Even terug naar je eerste bericht:

<p class=”cite”>Jodokus op 26 december 2018 om 10:24</p>
    Als ik op het bestand klikt is het weg. Het bestand blijft wel zichtbaar als je terug gaat naar documenten.

Wat bedoelde je daar eigenlijk precies mee, als je er op klikt is het weg? Welke map in de linkerkantlijn van de Finder heb je geselecteerd als dat gebeurt, is dat misschien ‘Alle bestanden’ of ‘Recente bestanden’?

Bijdrager
    Jodokus

Beste McPim,

fijn dat je weer reageert.

Hierbij twee afbeelding.

De info. weer 28 maart.  Op dat moment heeft er iets plaatsgevonden. Die datum komt steeds terug.

In deze TOON INFO gaat het om een document en geen mail.

Op de tweede afbeelding.

Links, het staat daar onder documenten en als ik op de blauwe lijn klikt is het gehele veld leeg.

Groetjen,

Jo

Bijdrager
    McPim

Ok, dat is een map die je hebt geselecteerd, geen document. Wat is nu precies het probleem, is de map leeg en zou dat niet moeten? Wat gebeurt er als je dubbelklikt op die map en hem opent?

Bijdrager
    Jodokus

Als ik op de geselecteerde map dubbel klikt is het veld leeg.

Als ik ik klikt op “open in nieuw tabblad: is het veld ook leeg.

Boven aan de pagina staat wel het blauwe koffertje met de naam van het document.

Bijdrager
    McPim

Het ‘blauwe koffertje’ is een map, ofwel een folder. Dat is geen document! In die mappen zitten eventueel bestanden, óf de map is leeg. Ben je bestanden (documenten) kwijt die in die map zouden moeten zitten?

Bijdrager
    Jodokus

Hallo McPim,

Ik was er al bang voor dat ik ze kwijt zou zijn.

Maar hoe kan dat? Het is niet één bestand , maar een hoop documenten  in verschillende folders op het zelfde tijdstip kwijt geraakt.

Mijn interesse gaat uit, wat gebeurt er zonder dat je het weet.

Groet,

Jo

Bijdrager
    McPim

Er gebeurt niks ‘zomaar’ maar wat hier nu exact aan de hand is weet ik ook niet. De schijf zelf lijkt in orde.. Heb je zo’n bestand dat je kwijt bent al eens proberen te zoeken met ‘Spotlight’, het vergrootglas rechtsboven in je menubalk? Misschien heb je ze verplaatst of toch ergens anders opgeslagen. Je kunt ook in de Finder een slimme map aanmaken (zie hier) en die instellen op alle bestanden van 28 maart, kijken wat dat oplevert.

Bijdrager
    Jodokus

Goedemorgen,

Uiteraard gebeurt er niets zomaar, maar het is vervelend als je niet weet dat het gebeurt.

Ik heb een slimme map gemaakt en op 28 maart 2018. er staat een hele rits bestanden met een extensie van allemaal cijfers die niet open gaan.

Dus alles zoals eerder geschreven Map is leeg.

Er staan ook veel bestanden die wel open gaan en nog bruikbaar zijn.  Nu kan het zo zijn dat de goede ( te openen ) bestanden op 28 maart zijn bewerkt. Maar dat zijn er dan toch ook wel erg veel. Ik denk dat ik niet zoveel werk heb verricht op 28 maart 2018.

ik denk dat wij er nooit achter gaan komen.

Allemaal fijne jaarwisseling en tot volgend jaar,

Jo

Bijdrager
    McPim

Als je van die ‘..hele rits bestanden met een extensie van allemaal cijfers..’ een plaatje kunt posten zegt dat misschien meer. Ik geef het niet snel op 😉. En ook de beste wensen Jo!

Moderator
    Night

Kan het zijn dat de slimme map iets té slim was, en ook ‘temp’ bestanden toont?

Bijdrager
    Jodokus

Goedemorgen McPim en Night,

Door jullie reactie ben ik de boeken eens ingedoken. Tot nu toe nog niets gevonden.

De vraag van McPim hoe de rits cijfers eruit zien. Op het eerste plaatje boven aan dit topic staat in het vakje van de extensie een lang nummer met letters.

Zo is de hele rits samengesteld.

De vraag van Night of de slimme map iets te slim is? De “temp” bestanden laat deze ook alleen cijfers met letters zien? hoe worden de “temp” bestanden weergegeven? Ik ben daar niet in thuis, vandaar ik de afgelopen dagen eerst in de boeken ben gedoken.  Ik wil daar meer van weten.

Ik geeft het ook niet op.  Dank voor jullie hulp.

Groeten,

Jo

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Jodokus op 5 januari 2019 om 11:34</p>
    Op het eerste plaatje boven aan dit topic staat in het vakje van de extensie een lang nummer met letters. Zo is de hele rits samengesteld.

Dat vermoedde ik al… Dat zijn mappen die bij je email programma horen en waar je normaal gesproken niets mee doet of hoeft te doen. Misschien is er op die datum iets met je email programma gebeurd, maar dat heeft niet met het ‘probleem’ te maken. En weer noem je het ‘bestanden’ Jodokus, maar het zijn  mappen! Waarom wil je die openen? Ik heb het gevoel dat er helemaal niks mis is met je Mac, je hebt het steeds over dingen ‘die je niet kunt openen’ maar wat ben je nou concreet kwijt of verloren, daar gaat het toch om?

Moderator
    Night

Meestal gaat het hier om mappen waarin bijlagen zitten of zaten uit binnengekomen mails. Heb je die mails al verwijderd, kan het inderdaad gebeuren dat de mappen nog zijn blijven staan maar de inhoud niet (meer). Zoals McPim al aangeeft kan er op die datum iets misgegaan zijn met je Mail app (misschien een crash?). Behalve dat die mappen zijn blijven staan (en die nemen verder ook geen ruimte in) lijkt ook mij verder vrij weinig mis met jouw systeem.

Bijdrager
    Jodokus

Wat ik kwijt ben zijn bv ingescande documenten van diploma’s en getuigschriften, pagina’s door mij gemaakt in nummers en kopie brieven.

Het zijn niet alleen zaken die aan een mail vast hebben gezeten.

Bijdrager
    McPim

Ok, dat is concreet. Nog even terug naar jouw laatste plaatje hierboven, met al die blauwe mapjes. Bij ‘toon info’ staat daar:

‘Grootte: 6148 bytes (8 kb op schijf) voor 1 onderdeel’

Als je bij andere mapjes in die rij kijkt zie je dan exact hetzelfde? Zijn er ook mappen waar méér dan ‘1 onderdeel’ staat of een andere grootte?

Bijdrager
    koen

Als je de (exacte) naam van die scans weet, zou je kunnen zoeken via bijvoorbeeld Spotlight (Cmd-spatie); misschien staan ze per ongeluk ergens anders?

Bijdrager
    Jodokus

<p class=”cite”>McPim op 6 januari 2019 om 10:44</p>
    Ok, dat is concreet. Nog even terug naar jouw laatste plaatje hierboven, met al die blauwe mapjes. Bij ‘toon info’ staat daar:

‘Grootte: 6148 bytes (8 kb op schijf) voor 1 onderdeel’

Als je bij andere mapjes in die rij kijkt zie je dan exact hetzelfde? Zijn er ook mappen waar méér dan ‘1 onderdeel’ staat of een andere grootte?

Allemaal zelfde grootte en 8 kb.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.