8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    palermo

bestanden langdurig vast leggen

Ik ben fotograaf en moet mijn foto’s langdurig kunnen opslaan.
    Voorheen deed ik dit met dvd maar ik vraag me af of een harde schijf niet beter is. (zeker sneller).
    Het moet voor +- 10 jaar vastliggen. Wat is het beste?

Dank u
    Palermo

Bijdrager
    iJoost

Harde schijven gaan allemaal stuk. Vroeg of laat.

Andere media slijten trouwens ook (alleen weten we van de nieuwste nog niet na hoeveel tijd precies).

Als iets echt lang bewaard moet blijven, dan zul je het regelmatig moeten overzetten op verse media.

Bijdrager
    J.C.

Ik denk dat dat toch een van de betere oplossing is. Misschien is tape een idee, dat is alleen een beetje overkill.

Als je een hardeschijf gaat gebruiken, zeker in een RAID 1 zetten, en zeker om het half jaar checken.

Bijdrager
    palermo

maar is een harde schijf dan even lang (of kort) houdbaar dan dvd?

Bijdrager
    The_Envoy

dat hangt ervan af
    je kan pech hebben met een HD, en de houdbaarheid van een DVD of cdrom is naart schijnt afhankelijk van de manier waarop je ze stockeert.
    Het veiligste is idd om regelmatig over te zetten,
    ikzelf backup fotos op zowel hd als dvd.
    als men hd stuk gaat, heb ik alles op dvd’s staan, en komt dat meteen op een nieuwe hd

Bijdrager
    iJoost

Zonder verdere backups? Duidelijk korter zou ik zeggen.

Vergelijk zelf maar:

harde schaf kapot

dvd onleesbaar

Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Bijdrager
    iJoost

Ik zie in de vraag niet dat TS het had over een backup. En dat zei ik zelfs voor alle zekerheid ook nog een keer in mijn antwoord.;-)

Maar wat jij wilt… Ik vertrouw liever op een niet bewegend laagje dun metaal met ingebrande puntjes op een plastic schijfje. Dan op een voortdurend vlak langs kopje rondraaiend laag plaatselijk gemagnetiseerd materiaal. Als ik die eerste periodiek kopieer naar een nieuwe (en zoals ik al aangaf moet dat bij alle opslag-media) dan kan er volgens mij weinig onverwachts gebeuren. Bij de tweede ligt dat duidelijk anders. Plink… tik, tik, tik… Au.

En wat die dia’s betreft, ik heb hier dozenvol van mijn vader. Twintig tot vijftien jaar oud, zeg maar. Daar zit niet heel veel kleur meer in hoor.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.