17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    GJB

bestanden kwijt na partitioneren

ik heb zojuist mijn externe hd gepartitioneert, maar niet nagedacht wat er met bestanden zou gebeuren die er op stonden. die ben ik nu dus kwijt. is er een manier om die weer terug te vinden.

heb de zoekfunctie gebruikt, maar niets gevonden.

Bijdrager
    Maced.2

nee denk het niet….. als je dat heb gedaan gepartitioneert, is alles echt weg:cry:

Bijdrager
    GJB

was ik al bang voor. balen, maar een harde les geleerd. nu maar een goede back up maken.

Bijdrager
    JeePee

Ho ho, niet alles is weg, je Mac weet alleen niet meer waar alles staat. Er zal iets beschadigd zijn, want de ‘partitiegrens’ zal ergen overheen geschreven zijn, maar met een programma als Data Rescue II van Prosoft kun je je data weer terug krijgen.:roll:

Maced.2, graag niet meteen paniek zaaien.:D

Alleen als je je bestanden met nullen hebt overschreven, is de kans kleiner dat er wat teruggevonden kan worden en hoe vaker je dat gedaan hebt (7 keer (DoD) overschreven of 35 keer (Gutmann)), hoe kleiner die kans, maar dat heb je denk ik niet gedaan.:roll:

Gebruik je schijf nu even niet meer, maar hang ‘m aan een andere Mac of start op vanaf een externe schijf. Download Data Rescue II en test het zelf.:D

Volgende keer wel even een backup maken, dat is een stuk makkelijker. 8)

Overigens kun je partitioneren met speciale programma’s zonder je data kwijt te raken, echter is het dan altijd alsnog aan te raden om voor de zekerheid te backuppen.:wink:

Bijdrager
    GJB

te laat. helaas. ben al begonnen met back up. dit is helemaal balen. had gelukkig de belangrijkste bestanden (voor studie etc) nog op cd’s. vervelende is dat ik wat foto’s van me telefoon kwijt ben.
    ik ga fijn een stukje zitten balen. bedankt iig. volgende keer beter.

Bijdrager
    JeePee

Toch zul je staan te kijken wat Data Rescue II nog terug kan vinden, het hangt er dus maar vanaf hoe belangrijk de verloren bestanden voor je zijn.:roll:

Bijdrager
    GJB

maar kan het ook als ik reeds een back up heb gemaakt? de bestanden zijn zeker wel de moeite waard om het te proberen.

Bijdrager
    JeePee

Waar heb je de backup op gemaakt, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Heb je allerlei bestanden terug op de betreffende schijf gezet? Als je dat gedaan hebt, dan kunnen alleen de bestanden die niet zijn overschreven door die backup worden teruggevonden…:? Je zou een poging kunnen wagen.:|

Bijdrager
    GJB

Na het partitioneren van mijn LaCie HD heb ik een backup gemaakt van mijn powerbook naar die LaCie. Op de LaCie stonden eerst al de bestanden die nu kwijt zijn.

Bijdrager
    zAo

Waarom is alles weg bij het partitioneren onder OSX? Ik snap daar niets van.
    Ik heb ext2/3, FAT32 en NTFS partities veranderd, maar nooit dataloss gehad.

Bijdrager
    GJB

tja, als ik dat zou weten. ik heb werkelijk geen idee. had ook niet verwacht dat dat zou gebeuren. maar na het opdelen was er geen gebruikte GB meer te herkennen.

Bijdrager
    JeePee

En hoe had jij dat toen gedaan zAo? Als je met behulp van Schijfhulpprogramma, opgestart vanaf DVD je schijf opdeelt in partities, dan kies je er zelf voor om alle data kwijt te raken, dat wordt volgens mij ook door Schijfhulpprogramma aangegeven.:roll:

Bijdrager
    Lexis
    ”JeePee”

Ho ho, niet alles is weg, je Mac weet alleen niet meer waar alles staat. Er zal iets beschadigd zijn, want de ‘partitiegrens’ zal ergen overheen geschreven zijn, maar met een programma als Data Rescue II van Prosoft kun je je data weer terug krijgen.:roll:

Maced.2, graag niet meteen paniek zaaien.:D

Alleen als je je bestanden met nullen hebt overschreven, is de kans kleiner dat er wat teruggevonden kan worden en hoe vaker je dat gedaan hebt (7 keer (DoD) overschreven of 35 keer (Gutmann)), hoe kleiner die kans, maar dat heb je denk ik niet gedaan.:roll:

Gebruik je schijf nu even niet meer, maar hang ‘m aan een andere Mac of start op vanaf een externe schijf. Download Data Rescue II en test het zelf.:D

Volgende keer wel even een backup maken, dat is een stuk makkelijker. 8)

Overigens kun je partitioneren met speciale programma’s zonder je data kwijt te raken, echter is het dan altijd alsnog aan te raden om voor de zekerheid te backuppen.:wink:

Niet meteen hoop zaaien… :sealed: