17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    iMarvin

Bestanden gewist, ruimte blijft "gebruikt" op Macintosh HD

Beste OMT-ers,

Vandaag heb ik mijn externe schijfje binnengekregen, had nog wat (oude) dingen op mijn MacBook staan die ik niet dagelijks gebruik of bekijk, maar wel graag wil bewaren.
    Na het overzetten van de data op de externe HDD, heb ik ze uiteraard verwijderd van Macintosh HD. Deze had voor het verwijderen nog 521GB vrij, de map die ik wilde verwijderen was iets meer dan 20GB groot.
    Nadat ik de map heb verwijderd (ja, ook uit de prullenbak), bleek dat Activiteitenweergave nog steeds aangaf dat er “maar” 521GB vrij was op Macintosh HD, het leek dus alsof ik de map niet verwijderd had. Ook Schijfhulpprogramma geeft aan dat er 521GB vrij is.
    Echter, als ik een Finder-venster open en met rechtmuisknop op “Macintosh HD” en vervolgens op “Toon info” klik, geeft het pop-up display aan dat er 549GB vrij is!

Hoe komt het dat de “Toon info” wel aangeeft dat de ruimte waar eerst de map met oude dingen stond vrij is, maar Activiteitenweergave en Schijfhulpprogramma aangeven dat diezelfde ruimte nog “bezet” is? En wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt!!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

herstarten?

Bijdrager
    iMarvin

@JeroenJK

Uiteraard al geprobeerd. Ook schijf controleren en schijfbevoegdheden herstellen helpt niet

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    Bijdrager
    janheij

Prullenbak na het verwijderen ook leegmaken.

Bijdrager
    stavos
    iMarvin op 10 mei 2012

Nadat ik de map heb verwijderd (ja, ook uit de prullenbak)

:sealed:

Bijdrager
    GoeieDag

Als je die map verwijderd uit de prullenbak, wordt dus die ruimte niet vrij gemaakt (ik geloof dat ie dan zelfs terug wordt geplaatst naar z’n oude plek).

Je zult dus echt de prullenbak moeten wissen.

Bijdrager
    stavos

Waarom wordt de ruimte niet vrij gemaakt als je het uit de prullenbak verwijdert??:confused: Verwijderen=verwijderen. Wissen. Deleten. Opruimen. En dus niet verplaatsen, terughalen of ongedaan maken.

Bijdrager
    iMarvin

Eindelijk opgelost! Pas toen ik de map óók van mijn Externe schijf verwijderde, kwam de ruimte vrij op mijn Mac. Apart. Wellicht iemand een idee, dat het te maken kan hebben dan mijn externe schijf FAT-geformatteerd is? Wil hem ook op Windows kunnen gebruiken, vandaar.

Bijdrager
    iMarvin

@JeroenJK

Nog hartelijk dank voor je tips/moeite !!!:thumbsup::thumbsup:

Bijdrager
    GoeieDag
    stavos op 10 mei 2012

Waarom wordt de ruimte niet vrij gemaakt als je het uit de prullenbak verwijdert??:confused: Verwijderen=verwijderen. Wissen. Deleten. Opruimen. En dus niet verplaatsen, terughalen of ongedaan maken.

Ik nodig je uit om het eens te proberen -met een geheugenstick/ext. HD, dan kun je het zelf zien.

Hoe het bij TS zit, weet ik niet, want bij nalezen begrijp ik zijn verhaal niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iMarvin op 10 mei 2012

Eindelijk opgelost! Pas toen ik de map óók van mijn Externe schijf verwijderde, kwam de ruimte vrij op mijn Mac.

Weet je zeker dat je in eerste instantie de echte map verwijderde en niet slechts een alias naar de originele die dan op de externe drive bleek te staan?

Bijdrager
    stavos

@GoeieDag – ik weet wat je bedoelt, maar daar vroeg ik niet naar. Je sprak jezelf tegen door te zeggen dat als je iets verwijderd uit de prullenbak, dat het dan niet gewist wordt..

Bijdrager
    MacMini_Ragazza

Als je je externe HD zowel op een Windows als Mac wilt gebruiken kunt je je HD beter formatteren als NTFS. Dan kun je grotere bestanden op je HD zetten en dit is voor Windows ook de standaard voor harde schijven. Om deze indeling op de Mac ook te kunnen lezen en schrijven installeer je dan een gratis software tool als “NTFS 3G” for Mac.

Zo doe ik het ook, werkt perfect.

Misschien was de map te groot voor FAT en schreef hij hem daardoor niet weg.

Bijdrager
    GoeieDag

Klopt: als ik een item welke in de prullenmand staat het commando ‘Verplaats naar prullenmand’ in de knoppenbalk geef, dan zal ie ‘m niet definitief verwijderen (wat ik zelf zou denken), maar de Finder zet het bestand terug naar waar het vandaan kwam.
    Het wordt dus niet gewist.

Je kunt de items in de prullenmand niet wissen; je kunt wel de prullenmand leeg maken…

Bijdrager
    GoeieDag

@MacMini_Ragazza : of gebruik het moderne exFAT (SL, Lion, Windows 7).

Bijdrager
    MacMini_Ragazza

Kan, maar wel een nadeel als je nog Snow Leopard, Leopard, Vista of zelfs XP gebruikt. Dus voorlopig is NTFS toch bruikbaarder denk ik?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.