13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    brok

bestanden delen via webserver?

Ik wilde wat films versturen via adium naar iemand met msn. Omdat dit tergend langzaam gaat (komt niet boven de 6kb/s) dacht ik wel even een webservertje op te zetten en dan de bestanden via die weg te laten downloaden. Nou is dit wat moeilijker dan gedacht. Ik heb Bestandsdeling aangezet en Persoonlijke webserver. Ik zit achter een router.

Wanneer ik zelf naar naar deze link surf (http://mijnexterneip/~naam/) kom ik uit bij mijn router inlogscherm. Niet echt de bedoeling denk ik. Volg ik de link die wordt gegeven bij de Instellingen (http://192.168.11.3/~naam/), dan kom ik uiteraard wel bij mij indexpagina.

Wanneer ik iemand anders buiten mijn netwerk de webserver laat benaderen krijgt hij: “The connection was reset”. Waar gaat het fout? Moet ik ports forwarden en hoe kan ik het makkelijks grote bestanden (tijdelijk) toegankelijk maken voor andere mensen?

Bijdrager
    iJoost

Waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan?

http://www.dropload.com/

Bijdrager
    jeroenimo

Om je webserver van buitenaf bereikbaar te maken moet je inderdaad port-forwarding toepassen want anders laat de firewall van je modem/router mooi de requests van buitenaf niet binnen en ben je inderdaad niet bereikbaar.

Kijk eens op http://www.portforward.com daar staan een heleboel tips en truuks om ook jouw modem/router in te stellen en zo je webserver van buitenaf bereikbaar te maken..

Bijdrager
    brok
    ”iJoost”

Waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan?

http://www.dropload.com/

Nou.. dat vind ik dus niet makkelijk En een filmpje is iets meer dan 100mb.;) Dan kun je nog beter megaupload gebruiken..

@jeroenimo
    : dank.. dus toch ports forwarden. Dom ook eigenlijk want ik wist het stiekum wel. Heb alleen de portforwards (21, 80 en 2121) die ik gebruik voor mijn bpftpserver op xp niet naar het juiste interne ip geforward. Dacht dat hij automatisch alle ip’s wel pakte, niet dus.

Wat is het verschil eigenlijk tussen de Webserver en Bestandsdeling?

edit: poort 80 forwarden helpt niet.

Bijdrager
    hansenonline

de webserver laat alleen de dingen zien die in de map macintosh hd/bibliotheek/webserver/documents zitten en in de mappen gebruikersnaam/websites/. deze zijn zichtbaar voor elke computer in je netwerk waar ze in de browser jouw ip adres intypen. om van buiten je webserver te benaderen moet je provider de poort 80 vrijgeven, vaak mag je niet een server draaien van de provider en dan moet je proberen of je op andere poorten de webserver kan laten zien bijv poort 8080.
    bestands deling is dat je jouw hardeschijf deelt met de anderen in je netwerk.

Bijdrager
    jeroenimo
    ”brok”

Wat is het verschil eigenlijk tussen de Webserver en Bestandsdeling?

Nou daar zit wel een degelijk verschil in.

Bestandsdeling onder OSX is het zelfde als samba onder windows, je kan mappen delen met andere gebruikers via het netwerk.

Webserver is eigenlijk bedoeld om webpagina’s te “serveren” aan clients.. dus niet erg geschikt om mee te delen, dat neemt niet weg dat je er wel een filmpje mee online kunt zetten

Bijdrager
    brok

Mmkay, bedankt! Eigenlijk kan ik gewoon het beste ftp gebruiken dus?

Bijdrager
    cocoia
    ”jeroenimo”

Bestandsdeling onder OSX is het zelfde als samba onder windows, je kan mappen delen met andere gebruikers via het netwerk.

Let wel, Windows file sharing =! (is niet gelijk aan) Samba!
    En ja, FTP is absoluut het beste om bestanden mee heen en weer te gooien. Ik gebruik ook veel VPN’s, maar er zijn nog niet zulke goede grafische VPN server / client systemen als voor Windows. Met een VPN kan je eigenlijk alles onder het ‘Delen’ menu, maar dan over internet met een computer (of computers) naar keuze alsof je op hetzelfde netwerk zit. Het is dan ook een ‘Virtual Private Network’.

Bijdrager
    brok

Mja, met windows gebruikte ik nog wel eens Hamachi. Maar nadeel daar ook van is dat de andere persoon het ook moet installeren – toch? Afijn, ik klooi mooi nog wat verder want na de portforward (jep, naar het juiste interne ip) heb ik die verdomde webserver nog steeds niet lopen. :)

Bijdrager
    iJoost

Bestandsdeling (Windows zowel als MacOS) is niet iets wat bedoeld is om “open” te zetten op internet. Het is in feite veel te ingewikkeld en de kans dat er daardoor lekken inzitten is te groot. Ik zou het niet doen. Het is vragen om moeilijkheden.

Een webserver is een beduidend kleiner risico. (Je kunt trouwens via een webserver ook aan bestandsdeling doen op een manier die daarvoor wel bedoeld is. Dat heet webdav.) Als het nodig is dat mensen ook kunnen uploaden kun je het beste voor FTP kiezen.

Bijdrager
    iJoost

P.S. Het is soms lastig om je eigen webserver van binnenuit te zien (op het externe IP-adres). Dat hangt een beetje van je router af.

Tip: Gebruik in zo’n geval een proxy om als het ware via een spiegel bij jezelf door het raam naar binnen te kijken.

Bijdrager
    brok

Oke, dank. Ik kijk morgen wel even via Tor op de windows pc of ik de server kan benaderen. Als ik op de pc even een groot bestand moest delen deed ik het altijd via dc++ of BPFTPserver
    en dan vervolgens diegene gewoon de hele ftp-link met username en password, etc. geven.. dan ging het meestal wel goed. Ben benieuwd of het straks ook zo makkelijk gaat..

Bijdrager
    jeroenimo
    ”brok”

Mja, met windows gebruikte ik nog wel eens Hamachi.

HamachiX

Need I say more:P ?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.