13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Bibi

Bestanden delen Mac en PC

Ik heb een G4 met OS10.2.8 en een Pc met Windows XP. Internetverbinding (Wanadoo Cable) op beide apparaten via een router was geen probleem.

Maar hoe kan ik nu bestanden van mijn Pc op mijn Mac krijgen en andersom?
    Ik heb al allerlei handleidingen doorgespit (guide Mac Pc, OSX-XP, XP-OSX) maar ik krijg bij mijn Pc de Mac niet te zien in mijn netwerkomgeving en als ik op de Mac Ga – Verbind met server kies, blijft het scherm leeg en ik weet ook niet welk adres ik zou moeten invullen.

Ik ben pas sinds vier dagen in het bezit van deze apple dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik stap voor stap moet doen…
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    PeterK
    Bijdrager
    Bibi

Die instellingen had ik al gewijzigd.
    Samengebruik – persoonlijke bestandserver en windows-bestandsserver aangevinkt. Nu zie ik mijn G4 wel staan bij Ga – Verbind met server, maar die pc is nergens te bekennen en op de pc zie ik ook geen MAC

Bijdrager
    jackgr

Heb je de pc wel in een netwerk opgenomen en mappen gedeelt?

Bijdrager
    Bibi

Ja ik heb een klein bedrijfsnetwerk geintalleerd, maar mijn wergroep genaamd Netwerk is niet toegankelijk.
    De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.
    Ik heb ook alvast een map gedeeld op zowel de Mac als de PC.

Kom niet echt verder he!

Bijdrager
    PeterK

Probeer eens te pingen vanaf PC naar Mac en andersom. Misschien zit er iets fout in de verbinding. En op je PC moet je ook bestands- en printerdeling aanzetten. Niet alleen een map delen. Op de Mac hoef je alleen mar windows bestandserver aan te zetten. Samengebruik en persoonlijke bestandsserver is niet nodig als je 1 Mac hebt.

Bijdrager
    Bibi

heb ik ook even gedaan, en geen probleem:

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
    (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:Documents and Settingsxxx>ipconfig

Windows IP-configuratie

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
    IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.4
    Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
    Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

C:Documents and Settingsxxx>ping 192.168.1.5

Pingen naar 192.168.1.5 met 32 byte gegevens:

Antwoord van 192.168.1.5: bytes=32 tijd<1 ms TTL=64

Ping-statistieken voor 192.168.1.5:
    Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
    (0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mill
    iseconden:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Gemiddelde = 0ms

C:Documents and Settingsxxx>net view\Apple G4
    De syntaxis van deze opdracht is:

NET [ ACCOUNTS | COMPUTER | CONFIG | CONTINUE | FILE | GROUP | HELP |
    HELPMSG | LOCALGROUP | NAME | PAUSE | PRINT | SEND | SESSION |
    SHARE | START | STATISTICS | STOP | TIME | USE | USER | VIEW ]

Nog meer suggesties???

Bijdrager
    PeterK

Als je via finder/ga/verbind met server het ip-adres van je PC ingeeft zou die gevonden moeten worden: dus 192.168.1.4
    Overigens wordt op de Mac als standaard werkgroep naam WORKGROUP genomen. Omdat dat bij windows ook de standaard is.
    Ik heb feitelijk eenzelfde netwerkje thuis met een iMac en een windows PC onder XP en ik kan gewoon bestanden uitwisselen. Er moet dus toch iets in je instellingen nog niet lekker zitten, maar wat?

Bijdrager
    Bibi

Ik heb ondertussen ook op de Mac zitten kloten en ik ben volgens mij weer een stapje verder.
    Ik heb een account aangemaakt die kan inloggen vanuit windows. met dat profiel ingelogd en dan met de server verbonden.

Verbinden met smb://192.168.1.4
    Er heeft zich een fout voorgedaan (fout = -36)

nog een keer met:

Verbinden met smb://PC/SharedDocs
    Er heeft zich een fout voorgedaan (fout = -36)

Ik heb wel een schijf op mijn desktop nu staan met macuser als naam.
    Geen idee hoe die daar is gekomen…

Op de PC kom ik geen stap verder

Bijdrager
    Zout

Win XP pro of home? wat heb je staan bij eigenschappen voor lan verbinding op de PC?

Bijdrager
    Bibi

Ik heb Windows XP home edition.
    De eigenschappen voor LAN-verbinding staan als gesteld als:

Aangevinkt op tabje algemeen:
    Client voor Microsoft-netwerken
    Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken
    QoS-pakketplanner (deze uitzetten heeft geen invloed)
    Internet-protocol [TCP/IP]: Eigenschappen: automatisch een IP-adres laten toewijzen. Als ik hier wel een adres invoer werkt internet niet.
    IP-adres: 192.168.1.4
    Subnetmasker: 255.255.255.0

Aangevinkt op tabje verificatie:
    niets

Aangevinkt op tabje geavanceerd:
    niets

Bijdrager
    Deskman

Het is een halve tip. Ik had hier laatst een notebook met XP op bezoek die wat bestanden moest overzetten. Makkelijk zat, dacht ik, maar is me niet gelukt (ook ik heb bvenstaande tips allemaal wel geprobeerd). naderhand bleek een buurman de tip te hebben waarmee het moet lukken (maar toen was mijn laptop-visite alweer weg). Vul bij het netwerkadres vanaf de apple (appletje K) naamPC/ipnummer in. Dan zou het moeten werken…

Toen ben ik gaan lezen in mijn superhandboek (OSX unleashed, een aanrader!) En daar staat dat de standaard SMB configuratie 99% van de functionaliteit mist.
    Om niet het stuk hierover over te tikken op zoek naar meer info hier terecht gekomen: http://homepage.mac.com/william_white/smbdoc.html Zinnige info lijkt me. maar geen klik en klaar trucje vrees ik.

[offtopic]We doen wel meer verkeerd denk ik. Kijk even naar het huis van william white dan weet je wat ik bedoel…[/offtopic]

Wie meer?

Bijdrager
    Deskman

Of kijk eens bij http://www.obdev.at/products/sharity/index.html, een hulpprogrammatje voor windoos networking.

Probeer dan ook gelijk ‘launchbar’ van deze jongens (meisjes??) Ik kan niet zonder…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.