8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MacSjon

Bestanden corrupt, opstarten lukt niet meer

Een tijdje terug heb ik een map aangemaakt op mijn bureaublad (Leopard op iMac G5) met een aantal bmp’s erin. Nu lukt het mij niet meer om die bestanden te benaderen. Als ik dit toch probeer dan heb ik last van vastlopers (zelfs met een Mac heb je daar last van). Na de laatste keer opnieuw opstarten na een vastloper wil de iMac zelfs niet meer voorbij het opstartscherm.

Nu heb ik de iMac opengeschroefd om de HDD eruit te halen, om te zien of daar nog wat van te redden is (nee mijn oude Mac hangt niet aan TimeMachine…dom dom dom). Ondertussen 90% van mijn bestanden weten te kopieren naar mijn andere Mac. Het lukt me alleen niet om de corrupte bestanden te benaderen/verwijderen.

Is er een manier om deze corrupte bestanden alsnog te verwijderen/herstellen?

Zijn er ook programmatjes die testen of de HDD nog goed is? Schijfhulpprogramma geeft aan dat schijf in orde is.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Hansi2124

Hoe groot is die map en kan je de map wel selecteren?

Bijdrager
    MacSjon

Geen idee hoe groot de map is maar het zal een paar mb zijn aangezien het +/- 25 plaatjes zijn. Als ik de map selecteer dan gebeurt er verder niets. Kan ook niets met rechtmuisklik. De inhoud van de map krijg ik ook niet te zien.

De schijf hangt nu trouwens aan mijn iMac met Lion geïnstalleerd, mocht dat nog uitmaken. Overigens nog niet geprobeerd om hem te bereiken via Parallels (XP).

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien een optie om dat mapje naar jezelf te mailen als bijlage?

Bijdrager
    MacSjon

Laat ik dat vanaaf eens proberen. Ben bang van niet maar proberen kan vast geen kwaad.

Lost mijn probleem nog niet op dat ik mapje niet verwijderd krijg van mijn desktop, maar desnoods formateren en opnieuw beginnen…dan blijft alleen nog een hardwarematige test open waarvan ik niet weet hoe dat te doen.

Moderator
    Night

En via de terminal?

typ in het terminal venster “rm -rf ” (let op de laatste spatie) en sleep vervolgens de vervelende map achter wat je getypt hebt.

Bijdrager
    MacSjon

Nou bestanden naar mezelf mailen wilde niet lukken want mail liep er direct op vast. Ik kon op die manier wel in de map kijken.

Terminal nog niet geprobeerd maar denk toch dat de schijf vervangen moet worden want er kwamen gister toch wel rare geluiden vanaf: rrrrr…..tik…tik…tik

Bijdrager
    MacSjon

Schijf is definitief overleden. Fatale error oid als ik die wil gebruiken voor de nieuwe installatie. Nu maar even een andere schijf gepakt en die slikt hij wel. Moet nu wel weer terug van 1,5TB naar slechts 750GB, maar lijkt me voldoende voor een reserve Mac.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.