7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Gentei

Bestanden beveiligen op de macbook

Heb even een vraagje.

Ik vroeg mij af of er een mogelijkheid is om bestanden te beveiligen?
    Met beveiligen bedoel ik dus dat als je op het bestand klikt om te openen men éérst een paswoord moet invoeren om het bestand te openen.

Ik woon alleen en de macbook wordt natuurlijk alleen door mij gebruikt maar soms komen er natuurlijk vrienden langs en ik wil niet alles op mijn mac “openbaar” maken om het mooi te zeggen.

Iemand een idee?

Bijdrager
    Yggdrasil

Een simpele oplossing zou zijn om je Mac te laten sluimeren als je bezoek hebt en wanner iemand hem uit sluimerstand haalt moet je gebruikerswachtwoord worden ingevuld.

Iets lastiger, maar ook handig, is een map (bv.) met gevoelige inhoud in een .dmg stoppen en die .dmg beveiligen met een wachtwoord.

Verder kun je ook gewoon vragen aan je vrienden dat ze zich gedragen en niet lopen neuzen in jouw Mac hé.;)

Bijdrager
    eierdopje

Even Googlen.

Volgens mij krijg je dan meerdere beschrijvingen die doen wat jij wil: het beveiligen van een file of directory met een password.
    Succes.

Bijdrager
    nigelllv

Ben ook al lange tijd opzoek naar zo’n functie. Jammer dat apple at niet gewoon inbouwt, dat je mappen kan beveiligen met een pw.

Wat je ook zou kunnen doen is een extra gebruikers account aanmaken waar je al je ‘geheime bestandjes’ op zet, en een ander account voor je gewone dingen.

Het nadeel daarvan is weer dat je met een mac niet in de mappen van anderen gebruikers kan (voor zover ik weet) en eventueel een wachtwoord in moet voeren voor het betreden van die mappen.

Succes met een oplossing zoeken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    nigelllv op 04 januari 2013

Ben ook al lange tijd opzoek naar zo\’n functie. Jammer dat apple at niet gewoon inbouwt, dat je mappen kan beveiligen met een pw.

Dat zit er niet in, omdat het idee is dat je accounts gebruikt om gegevens af te schermen. Jij geeft die oplossing zelf trouwens ook al aan, maar blijkbaar zie je niet in dat dat ook écht de oplossing is voor bijna iedereen die met dit zogenaamde probleem aankomt …

nigelllv op 04 januari 2013

Het nadeel daarvan is weer dat je met een mac niet in de mappen van anderen gebruikers kan (voor zover ik weet) en eventueel een wachtwoord in moet voeren voor het betreden van die mappen.

Even goed nadenken:) Als je geen wachtwoord in zou moeten voeren, dan zou het zo goed als geen nut hebben de bestanden in een andere account te parkeren — het enige voordeel dat je dan zou hebben, is dat je om kunt schakelen om bijvoorbeeld een ander Dock en andere voorkeuren voor programma’s te kunnen hebben.

Maar als je echt wilt kun je de bestanden van een andere account zo toegankelijk maken voor iedereen, hoor: open in de Finder gewoon de map /Gebruikers, klik op de thuismap van de gewenste account en druk ?i in. Stel dan onderin dat venster in dat die map voor iedereen te lezen (of te lezen en schrijven) is, waarna je op het tandwielknopje klikt om dan “Pas toe op ingesloten onderdelen” te kiezen. Of dit een ook slímme zet is laat ik aan de lezer om zelf te bedenken …

Bijdrager
    Gentei

mja vind het wel jammer.

Anders zal ik wel de usb stick gebruiken die ik gratis kreeg bij aankoop van mijn mac:)

Zo heb ik dan een back-up ook.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je maakt het jezelf te moeilijk: schakel gewoon de gastaccount op je computer in en het automatisch inloggen op je eigen account uit. Wanneer je dan iemand over de vloer hebt die je met je computer laat werken terwijl jij er niet bij bent, dan laat je die persoon waar je bij staat op de gastaccount inloggen. Klaar, probleem helemaal opgelost: ze kunnen vanuit de gastaccount niet bij je privébestanden, en uitloggen of opnieuw opstarten helpt ook niet, want dan moeten ze jouw wachtwoord invoeren om in je account te komen.

Trouwens: je USB-stick gebruiken voor gevoelige bestanden gaat niet samen met het tegelijk hebben van een back-up van die bestanden … zet je ze namelijk op de USB-stick zodat anderen er niet bij kunnen, dan moet je ze niet óók nog op de computer laten staan. Maar verwijder je ze van de computer, dan heb je op de USB-stick geen back-up maar de originelen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.