9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Bestand vanuit Finder delen naar Mail

Beste Appleliefhebbers,

alvast een heel goed 2014 voor iedereen met mooie nieuwe Appleverrassingen.

Een paar kort vraagjes. Als ik op een bestand in Finder sta en dat via submenu wil delen, krijg ik opties als Twitter, Flickr en nog wat mogelijkheden, maar de Mailmogelijkheid is verdwenen. Ligt dat aan Mavericks of aan mij en wat is dan de snelle manier om het bestand gewoon via de mail te delen, zonder te switchen naar Mail?

Hoe kan ik bestanden zoeken op mijn Macbook die erg groot zijn en eventueel ook controleren op het gebruik daarvan? Naar mijn gevoel is mijn Mac trager aan het worden en wellicht helpt een grote schoonmaak (goed voornemen…).

Tot slot, waar kan ik de daadwerkelijke muziekbestanden van iTunes vinden en als ik die verplaats naar een andere locatie (externe schijf), hoe kan ik iTunes dan laten weten waar ze staan?

Bedankt!!

Bijdrager
    Hansi2124

Deel via Mail staat er bij mij gewoon bij:

Verder laat iTunes jou weten waar die bestanden staan: nummer selecteren en dan Archief / Toon in Finder.
    Heb je wel op internet en Help gezocht naar de antwoorden op je vragen? Ik krijg de indruk van niet…..

Bijdrager
    TinMachine

Goedemorgen,

Als eerste: ja, ik heb gezocht op internet, maar misschien had ik specifieker moeten vragen.

1-Allereerst, ik heb geen Mailmogelijkheid bij het delen van bestanden:

2- Ik weet dat iTunes mij vertelt waar de muziek staat. Maar ik wil die graag verplaatsen, en ik vraag me dan af of er een mogelijkheid is dat ík iTunes laat weten waar de muziek nu staat en dat iTunes dit kan volgen of dat iTunes dat voor me doet, nu en in de toekomst.

3- Ik kan ook in Finder de grotere bestanden vinden, maar het gaat mij om het gebruik in combinatie met de omvang. Dan kan ik opzoeken wat voor bestanden het zijn en eventueel schoon schip maken.

Bedankt weer!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    TinMachine op 02 januari 2014

1-Allereerst, ik heb geen Mailmogelijkheid bij het delen van bestanden:

Sleep het bestand op het icoon van Mail, je krijgt dan een nieuw mailtje met het bestand erin.

2- Ik weet dat iTunes mij vertelt waar de muziek staat. Maar ik wil die graag verplaatsen, en ik vraag me dan af of er een mogelijkheid is dat ík iTunes laat weten waar de muziek nu staat en dat iTunes dit kan volgen of dat iTunes dat voor me doet, nu en in de toekomst.

Gaat het je maar om één bestand dan kun je dat verplaatsen en dan in iTunes proberen het nummer af te spelen; iTunes zal je (wellicht na een tijdje proberen) vertellen dat het nummer onvindbaar is en vragen of je het wilt zoeken. Doe je dat dan kun je het bestand kiezen en zal iTunes het in het vervolg van die locatie gebruiken.

Gaat het je erom je hele bibliotheek te verplaatsen, volg dan deze instructies en probeer het niet zelf te regelen — doe je dat wel dan zul je erachter komen dat het alsnog sneller gaat zijn om de instructies te volgen.

Bijdrager
    GoeieDag

1- Ook niks onder de ‘Deel’ knop?
    Heb je iets met het mailprogramma gedaan, of met mail instellingen in Systeemvoorkeuren.
    Misschien eens een ‘Herstel schijfbevoegdheden’ uitvoeren en dan de Mac herstarten.

2- Lopen alle vele draadjes hier over.

3- Ook veel draadjes hierover; gebruik OmniDiskSweeper (is gratis). Beter voornemen: pas op met ‘opruimen’! (Grote) eigen bestanden kunnen natuurlijk zo weg, maar pas op met ‘troep’ waarvan je niet zeker weet wat het is.
    Maar op zich gaat dit je Mac niet sneller maken; wel bv het in de gaten houden van browser extensies en dat soort ‘handige’ appjes of die je Mac niet verkloten.

Bijdrager
    bennie

Hoi,

Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar is het onderstaande niet iets wat je kunt gebruiken bij punt 3?

Automator: Bestanden in Finder verplaatsen naar een nieuwe map

Voor de overige vragen heb ik helaas geen antwoord…behalve herstarten;!

Succes!

Ben

Bijdrager
    TinMachine

Beste helpers, hartelijk dank!

Zoals jullie zagen, had ik in de Finder geen deelmogelijkheid met Mail en overigens ook niet onder de ‘Deel’-knop. De oplossing bleek om Mail in te stellen als mijn standaard Mail-programma. Stond nu op Outlook. Op zich vind ik dat nog wel vreemd, tenslotte mag mijn email-voorkeur niet bepalen of ik een bestand nu kan delen via de Deel-mogelijkheid, maar goed.

Het verplaatsen van de iTunes-bibliotheek is op de wijze die Jakko aangeeft wellicht wat langer, maar grondig en dat is precies wat ik bedoel. Bedankt!

Voor wat betreft het maken van schoon schip, ik ga eerst aan de slag door in de Finder te zoeken op grote bestanden en dan zoiets als OmniDiskSweeper eens laten kijken. Ik ben wel wat huiverig om dingen weg te halen die dit programma aangeeft, zeker als ik niet weet wat het is, dus eerst maar eens de bieb opruimen. Nogmaals bedankt iedereen

Bijdrager
    Hansi2124

Graag gedaan en succes.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoals jullie zagen, had ik in de Finder geen deelmogelijkheid met Mail en overigens ook niet onder de ‘Deel’-knop. De oplossing bleek om Mail in te stellen als mijn standaard Mail-programma. Stond nu op Outlook. Op zich vind ik dat nog wel vreemd, tenslotte mag mijn email-voorkeur niet bepalen of ik een bestand nu kan delen via de Deel-mogelijkheid, maar goed.

Ik denk (maar weet niet zeker) dat programma’s moeten aangeven dat ze een functie in dat menu willen hebben staan, en als Outlook dat dan niet doet, kun je niet op deze manier bestanden versturen via dat programma.

Er is wel een oplossing die ongeveer doet wat je wilt, maar dan via een in Automator gemaakte voorziening („service”) die Outlook opdracht geeft het bestand te mailen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.