14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    elppas

bestand van server naar dropbox…?

Ik werk hier met veel bestanden via dropbox.
    Dat werkt fantastisch, maar nu moet ik ook een bestand op de server laten staan, wat ik toch graag ook (actueel) in mijn dropbox wil hebben om onderweg mee verder te kunnen gaan.
    Het zijn bestanden die alleen ik mag wijzigen, maar wel toegankelijk moet zijn voor mijn collega’s
    (en niet iedereen wil/kan/mag een dropbox…)

Dus hoe krijg ik nu dat bestand van de server op mijn dropbox?

Geblokkeerd
    Anoniem

Jemig, je geeft niet echt enorm veel informatie zo…

Wat is “de server”? Wat voor OS draait ie? Waar staat het bestand nu dan? Enz enz enz.

Bijdrager
    guus

moet hij toegankelijk zijn voor de coll op de server of in DB?

Bijdrager
    Tempest

Ik veronderstel hierbij dat je server niet thuis op een computer draait en je via ftp kan/moet inloggen, maar dat je wel een computer thuis hebt die aan staat.

Ik zou dan zeggen: laat een ftp programma de map op je eigen computer steeds synchroniseren met de server.
    De map op je eigen computer zet je dan in je dropbox. Dan zal dropbox je map beschikbaar (en synchroon) houden voor je andere apparaten en het ftp programma voert wijzigingen door naar de server.
    Dan moet je wel zorgen dat je computer thuis aan staat om de wijzigingen door te voeren.
    Je kan ook op elke computer een ftp programma zetten, waarmee je de wijzigingen upload, dan hoef je die thuis niet te laten aan staan.

Bijdrager
    elppas

Gezien jullie reacties ben ik niet duidelijk geweest…

“de server” staat op mijn werk, net als mijn imac (ben een gelukkig mens)
    Het is een server voor intern gebruik op de zaak, dus geen cloud

De file waar het overgaat staat dus op die server (een windows 2003?) en moet “continu” beschikbaar zijn voor mijn collega’s (alleen lezen)

ik wil dus dat die file synct met mijn dropbox, zodat ik die op mijn macbook onderweg kan raadplegen

Er zijn voor mij 2 mogelijkheden:
    actualiseren in dropbox en kopie naar server of anders om.
    Maakt mij niet uit welke.

Ik geloof niet dat ik toestemming krijg om met ftp aan de slag te gaan…

Bijdrager
    Tempest

Mag ik vragen hoe jij zelf aan het bestand geraakt?

Ik heb wel zo’n ideetje om het voor mekaar te krijgen, maar ik weet niet of het gaat lukken.
    Probeer om met je Mac een symlink naar het bestand op de server te maken. (Ik heb geen idee of dat mogelijk is naar een andere computer)
    Zet de symlink in je dropbox en dropbox zal automatisch het bronbestand synchroniseren.
    Je kan dan ook wijzigingen maken aan het bestand en wegens symlink zal het originele bestand op de server gewijzigd worden.
    Een symlink is geen alias trouwens.

Bijdrager
    elppas

Hallo Tempest,

Hoe ik bij het bestand kom?
    Ik heb een alias in finder die linkt naar de map op de server.
    Daar selecteer ik dan het bestand…

Hoe kan ik zo’n symlink aanmaken?
    Zie wel dit topic maar weet niet of dat voor mij ook zo moet?
    Heb totaal geen verstand van automator en terminal:cry:

(Zal vanavond ook nog wat meer onderzoek doen op internet)

Marco

Bijdrager
    michelvdb

Hoe maak je een symbolic link aan?

<br />
    ln -s bron doel<br />

Bijdrager
    elppas

Ik ben even thuis aan het oefenen…
    de server is hier even een timecapsule…

Ik heb spaties in de bestandsnaam staan. Dat gaat zeker niet?

<br />
    ln -s /Users/marco/Dropbox/map werk/bestandsnaam file op het werk.xlsx afp://Time Capsule._afpovertcp._tcp.local/Time%20Capsule/bestandsnaam file op het werk.xlsx<br />

“bestandsnaam file op het werk” is hier de naam van het bestand;-)

Resultaat:
    No such file or directory

Bijdrager
    michelvdb

Bestandsnamen met spaties of andere rariteiten die letterlijk moeten gelezen worden zet je tussen “en”. Bvb. “bestandsnaam file op het werk.xlsx” of “Rar|teiT”.

Bijdrager
    elppas

Terminal heeft het geaccepteerd…:lol:

Maar nu blijkt na testen dat er niets veranderd in de dropboxfolder als ik het op de server verander, en andersom ook niet.

Hoeveel tijd zit daar tussen?

Bijdrager
    Tempest

Eerst en vooral sorry voor de vertraging, maar om een of andere bizarre reden kreeg ik geen mail bij nieuwe reacties in dit topic.

Als je op je Mac op de symlink klikt (zoals bij een andere map op je eigen computer), zie je dan de inhoud van de map op de server?
    Zo ja, dan zou dropbox de inhoud ook moeten synchroniseren.

Ik doe dat zelf ook, maar dan op m’n eigen computer (website in htdocs map van MAMP server met symlink in de dropboxmap) en dat werkt perfect.
    Daarom wist ik ook niet of een symlink met een andere computer zou werken…
    Voor gemakkelijk symlinks aan te maken gebruik ik dit: link.

Nu… de server moet sowieso constant aan staan, anders is de link niet meer geldig en ziet dropbox niets meer om te synchroniseren. De doelcomputer volgens mij niet, maar als jij ergens anders iets wil aanpassen moet de computer met de symlink wel aan staan om de wijzigingen op de server door te voeren.

Ik hoop dat dit iets helpt.

Bijdrager
    elppas
    Tempest op 29 augustus 2010

Eerst en vooral sorry voor de vertraging, maar om een of andere bizarre reden kreeg ik geen mail bij nieuwe reacties in dit topic.

Dat idee heb ik ook wel eens…

Als je op je Mac op de symlink klikt (zoals bij een andere map op je eigen computer), zie je dan de inhoud van de map op de server?
    Zo ja, dan zou dropbox de inhoud ook moeten synchroniseren.
    Ik doe dat zelf ook, maar dan op m\’n eigen computer (website in htdocs map van MAMP server met symlink in de dropboxmap) en dat werkt perfect.
    Daarom wist ik ook niet of een symlink met een andere computer zou werken…
    Voor gemakkelijk symlinks aan te maken gebruik ik dit: link.
    Nu… de server moet sowieso constant aan staan, anders is de link niet meer geldig en ziet dropbox niets meer om te synchroniseren. De doelcomputer volgens mij niet, maar als jij ergens anders iets wil aanpassen moet de computer met de symlink wel aan staan om de wijzigingen op de server door te voeren.
    Ik hoop dat dit iets helpt.

Zeker!
    Die info was zeer waardevol!

Ik heb met het symbolic linker 2.0 idd een symlink kunnen maken.
    Het is me echter niet duidelijk wat de bron en wat het doel is.
    Ik heb het bestand waarvoor ik de link wilde maken aangeklikt, en er werd een nieuw bestand aan gemaakt met “symlink” er achter
    dat bestand heb ik vervolgens van de server naar de dropbox versleept.
    Daar staat dan nu “symlink” nog achter.
    Als ik nu het bestand opvraag in dropbox en verander daar iets, zie ik het ook als ik het op de server opvraag.

Er blijven nu echter 2 “bestanden” op de server achter.
    1. Origineel. 2. Origineel met “symlink” er achter.
    Dat zou verwarrend kunnen zijn voor mijn collega’s, maar andersom zit ik er in mijn dropbox ook niet op te wachten…

Is daar nog een tipje voor…?

kunnen mijn windows collega’s ook overweg met deze symlink?

Bijdrager
    Tempest

Als je een symlink aanmaakt en er komt een nieuw ‘bestand’ met “symlink” erachter, dan moet je dat gewoon verplaatsen naar de dropbox map. Je mag dus het de symlink die op de server is blijven staan gewoon wegdoen volgens mij.
    De symlink die je naar je dropbox map hebt gekopiƫerd mag je ook rustig van naam veranderen.
    De enige reden waarom er “symlink” achter gezet wordt is omdat je geen 2 dezelfde bestandsnamen in dezelfde map mag hebben.

Of windows gebruikers met symlinks aangemaakt door OSX overweg kunnen weet ik spijtig genoeg niet.

Over dat bron en doel: in m’n vorige post bedoelde ik met doelcomputer gewoon de computer waarop de symlink in de dropbox map staat. (Waarnaar de bestanden gesynchroniseerd moeten worden met dropbox als je vanaf een andere computer een aanpassing maakt.)
    Maar aangezien dat “doel” een symlink is, zal het originele bestand (op de server) aangepast worden.
    Althans… dat is de bedoeling.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.