4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Marius1976

Bestand niet 'gewijzigd' flaggen na printen; hoe?

Voor mijn werk moet ik zeer regelmatig documenten uitprinten. Bladmuziek, werkbladen voor leerlingen etc.

Ik heb pages bestanden, finale muziekbestanden etc.

Na het printen denken die programma’s dat het bestand gewijzigd is. Dit snap ik wel, omdat de ‘printinstelling’ soms interessant is om te bewaren. Maar ik vind het ontzettend onhandig. Zeker bij het afsluiten van m’n computer moet ik eerst heel pages en finale doorlopen om te kijken of er ergens misschien inderdaad nog iets niet is opgeslagen.

9 van de 10 bestanden zijn helemaal niet gewijzigd (behalve dat ze dus geprint zijn) en ik vind het verwarrend en hinderlijk. Verwarrend omdat ik dan toch ga twijfelen of ik het opnieuw moet opslaan. En dat is wel het laatste wat ik wil: iedere keer opnieuw opslaan. Kost allemaal nodeloos veel tijd, en er zijn zelfs risico’s.

Dus: hoe zet ik deze irritante optie uit?

Bijdrager
    Hansi2124

Ik krijg zoiets alleen als ik documenten, gemaakt in Word, in Pages open, of Powerpoint presentaties bekijk met Keynote. Omdat daar soms wel verschil in opmaak enzo zit. Maar nooit na gewoon printen. Na gewijzigde printopdrachten hooguit of ik die instelling wil bewaren.
    Helaas weet ik voor jou geen oplossing in dit geval…..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hansi, na afdrukken merken veel programma’s het document wel degelijk aan als “gewijzigd” — open maar eens in bijvoorbeeld Pages een nieuw (leeg) document, bewaar dit, druk het dan af, en kijk naar (of klik op) het rode bolletje.

Dit is echter niet uit te zetten, denk ik, want de meeste programma’s geven hiervoor geen optie. Mijn advies is dus om jezelf aan te wennen even naar het rode bolletje te kijken voordat je afdrukt, zodat je zeker weet of het document al gewijzigd was of niet.

Als terzijde moet ik zeggen dat ik het ook onhandig vind: afdrukken voelt voor mij niet als een wijziging die ik moet bewaren.

Bijdrager
    Marius1976

@jakko

Mja, dat aanwennen heb ik opgegeven. Het gaat mij er meer om dat ik na een dag werken gewoon een hele batterij bestanden heb openstaan op Pages of Finale (muziek) en dan gewoon niet meer weet wat zo weg kan en wat niet.

Het gebeurt tig keer dat ik de hele rattaplan afgewerkt heb, en dan bleek het alleen maar om geprinte bestanden te gaan. Erg vervelend.

Ik heb een trage mac en ’s avonds als ik naar bed wil is het een heel gedoe om dat allemaal te regelen. Sluimeren gaat niet goed op mijn iMac met Tiger, dus hij moet uit.

Ik hoop dat er misschien een hack is … want ik vind het echt super irritant worden.

Groetjes
    Marius

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.