12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    unclesaint

Bestand kwijt op externe schijf

Hallo,

Gisteren heb ik een bestand van mijn Powerbook verplaatst naar mijn externe harde schijf (via usb).

Ik heb gezien dat het bestand werd verplaatst en ik hoorde ook het geluid dat het bestand is overgezet. Ik heb er verder niet meer naar gekeken, maar toen ik gisteren het bestand wilde openen, kon ik het niet meer vinden. Ik snap er niets van. Ik was er 100% zeker van dat het bestand is verplaatst, maar ik begin nu echt aan mezelf te twijfelen. Ik ben bang dat het bestand is verdwenen.

Overigens heb ik het origineel van mijn Powerbook verwijderd om ruimte te besparen. Ik ging er immers van uit dat ik het veilig had bewaard.

Mijn vragen nu:

1. hoe kan ik het bestand terug vinden? Werkt de zoekfunctie van Mac Os ook bij externe schijven?
    2. Als het bestand echt weg is, wat zou er dan mis zijn gegaan?
    3. Is het mogelijk om een soort log op vragen om te zien wat er is gebeurd?
    4. Is het mogelijk om een verwijderd bestand alsnog terug te halen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Gr,
    Arni

Bijdrager
    Ian83

1: ja, maar als het niet meer op de locatie staat waar je het naar toe gekopieerd hebt, is het niet bewaard.
    2: Ik vermoed dat je de schijf niet veilig verwijderd hebt door eerst op verwijderen te drukken of de computer het automatisch te laten verwijderen bij het uitloggen of uitzetten van de computer alvorens je de schijf uitgezet of losgekoppeld hebt.
    3: Ja, programma’s>hulpprogramma’s>console
    4: waarschijnlijk wel, met data rescue of disk warrior (zie google)
    Succes, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Bijdrager
    unclesaint

Zo, dat is pas een snelle reactie. Dankjewel daarvoor.

Het klinkt ook vrij aannemelijk wat je daar zegt.

Ik zal eens proberen of disk warrior redding kan bieden.

Nogmaals bedankt.

Bijdrager
    Ian83

Ik raad je Data Rescue II aan.

Bijdrager
    unclesaint

Oke, dankje gaan we proberen.

Zit nu te lezen op de website en het ziet er indrukwekkend uit.

Bijna te mooi om waar te zijn :-).

Tnx

Bijdrager
    Ian83

Dat was ik vergeten, dit is erg belangrijk! Verder niets meer met de schijf doen, dus uitzetten en loskoppelen, als je dat nog niet gedaan hebt, voordat je de herstel gaat proberen. Dit vergroot je kansen op succesvolle data herstel spectaculair.
    En ja, Data Rescue II is een zeer goed programma: het haalt meestal tussen de 95 en 100% procent van je gegevens compleet terug.

Bijdrager
    Edwin
    ”unclesaint”

Zit nu te lezen op de website en het ziet er indrukwekkend uit. Bijna te mooi om waar te zijn :-).

Is het bestand je ook $99 waard om terug te krijgen…

Het kan bijna niet anders dat je de schijf direct na het kopiëren hebt losgekoppeld zonder ‘eject’ te gebruiken, klopt dat?

Bijdrager
    mowat

Klopt waarschijnlijk wat Biker en Ian83 zeggen.
    Als je de schijf niet op de juiste manier ontkoppeld dan is je computer mogelijk nog bezig met het uitvoeren van de actie en dan gaan je gegevens verloren.

Het is geen oplossing van je probleem , en ook niet het antwoord op je vraag , maar het bewijst steeds maar weer dat je altijd voor een degelijke backup moet zorgen , hetzij met timemachine , Superduper , CCC , …

Je hebt nu een bestand naar een externe schijf gezet , en het originele verwijderd , en als er dan met dat ene iets foutgaat dan heb je niks meer.

Hopelijk kan je het toch nog terughalen .

m vr gr

mowat

Bijdrager
    unclesaint
    ”Biker”
    ”unclesaint”

Zit nu te lezen op de website en het ziet er indrukwekkend uit. Bijna te mooi om waar te zijn :-).

Is het bestand je ook $99 waard om terug te krijgen…

Het kan bijna niet anders dat je de schijf direct na het kopiëren hebt losgekoppeld zonder ‘eject’ te gebruiken, klopt dat?

Ja, dat is het inderdaad. Ben ik inmiddels ook achter. Dom van me, maar ja.

Tja, 1 bestand is misschien geen 99 eur waard, maar volgens mij is het programma in de toekomst ook nog wel te gebruiken. Het houdt je harde schijft toch ook in goede staat als ik het goed begrijp?

Tnx

Bijdrager
    Edwin
    ”mowat”

Je hebt nu een bestand naar een externe schijf gezet , en het originele verwijderd.

en daarmee verdwijnt het bestand in de ~/.Trash. Die leeg je dan met regelmaat maar altijd enkele dagen later :?

Helaas heb ik zelf de onhebbelijkheid om de Trash soms ook direct te legen.

Bijdrager
    mowat

Zeer goede opmerking Biker ,

We hebben allemaal goede raad willen geven , maar de TS heeft nergens gezegd dat hij zijn prullenmand wel/niet leeggemaakt heeft , en er heeft niemand aan gedacht om dat als eerste vraag te stellen .

Je lijkt nog goed uitgeslapen na het weekend :wink:

mowat

Bijdrager
    unclesaint
    ”mowat”

Zeer goede opmerking Biker ,

We hebben allemaal goede raad willen geven , maar de TS heeft nergens gezegd dat hij zijn prullenmand wel/niet leeggemaakt heeft , en er heeft niemand aan gedacht om dat als eerste vraag te stellen .

Je lijkt nog goed uitgeslapen na het weekend :wink:

mowat

Ik had mijn prullemand inderdaad leeg gemaakt. Gisteren heb ik een demo gedownload van Data Rescue. Ik kreeg een heleboel files te zien, maar niet de file die ik zocht. Ik vrees dat ik het bestand echt kwijt ben.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.