8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

bestand comprimeren

Beste macosxers, ik heb hier een videofragment van 7gb groot. Graag had ik deze op een dvd gebrand om deze te ‘archiveren’ in de kast. Ik heb enkel dvd’s van 4,7gb dus die 7gb is té groot. Nu moet ik die bestanden niet als film op dvd hebben staan. (het mag ook gewoon als bestand.) Ook had ik graag de kwaliteit behouden. Hoe kan ik deze comprimeren dat deze op een dvdtje past. (inpak en uitpaktijd maakt niet uit.)

Het moet dus gewoon een datadvd worden

alvast bedankt,

Sam Heijens

Bijdrager
    tarun

Comprimeren betekent kwaliteitsverlies. Waarom hak je het fragment niet in tweeën zodat het op twee DVD’s past?

Bijdrager
    SeaTrue
    ”tarun”

Comprimeren betekent kwaliteitsverlies. Waarom hak je het fragment niet in tweeën zodat het op twee DVD’s past?

als je een bestandje zipt dan heb je toch geen kwaliteitverlies?

Bijdrager
    gerror

Video zippen heeft over het algemeen niet zoveel zin. Waarschijnlijk omdat er al compressie op toegepast is.

Bijdrager
    tarun

Video kan je wel zippen, maar daardoor wordt het niet kleiner. Beeld heeft zoveel informatie dat er in principe weinig overbodig is, zoals met tekst of spreadsheets wel is. Dus als je video gaat comprimeren betekent dat altijd kwaliteitsverlies.

Misschien blijft er dan voldoende over voor je einddoel, maar misschien ook niet. Voorbeeld: in iMovie is een bestand van 25GB nog maar net een DVD van 4,3GB groot als je hem gebrand hebt. Op TV zie je geen verschil, op een computer (door de veel hogere beeldresolutie) wel. Dus wat is je bestandsformaat en wat wil je ermee?

Bijdrager
    ParadoX

Je kunt het bestand met Stufflt deluxe in segmenten verdelen en dan branden.

Bijdrager
    SeaTrue

tjah ok, dan deel ik het wel op in twee delen en brand beide op aparte dvd

Bijdrager
    babysnake

het comprimeren van het type waarbij je een bestand inpakt en weer uitpakt levert geen kwaliteitsverlies op. Erg veel winst haal je er waarschijnlijk alleen niet mee.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.