16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Joop Vos

Bestaat er een patch (hack) om een schermresolutie van 1680×1050 …

… om te zetten naar 1440×900 pixels … !?

Mijn nieuwe MBP heeft een mat scherm en dus standaard een schermresolutie van 1680×1050. Ik ben vooral gegaan voor een mat scherm. Om de hoge resolutie te kunnen waarderen moet je jong zijn en goede ogen hebben. Ik ben oud en mijn ogen hebben een bril nodig. Volgens een medewerker van een winkel (Groningen) zou de MBP ook op 1440×900 gezet kunnen worden. Mijn ideale resolutie voor een 15 inch scherm. De MBP via Apple Store gekocht en wat blijkt. Niks geen 1440×900 … #@%$#

Het alternatief is om de MBP te ruilen voor één met een glanzend scherm en 1440×900 resolutie. Of … is er iemand die weet of je via een patch of hack de resolutie kan aanpassen? Dank voor alle hulp.

PS
    Ik gebruik de MBP bijna alleen binnen en heb er een tweede (matte) scherm (Eizo) aan hangen … dus ik zou kunnen leven met een glossy MBP!

Bijdrager
    basbrouwers

Je zou eens kunnen kijken naar http://www.madrau.com/SRXv3/html/SRX/About.html

Bijdrager
    youp.c

Je kan SwitchResX eens proberen: http://www.madrau.com/SRXv3/html/SRX/About.html

Bijdrager
    basbrouwers

Overigens gaat dit er wel gruwelijk lelijk uitzien. Omdat hij mss de pixels niet lekker over je beeldscherm kan verdelen vrees ik.

Bijdrager
    Joop Vos

Das snel … jullie reacties …:)

!680×1050 heeft dezelfde aspect ratio als 1440×900 … dus zou het goed verdeeld moeten kunnen worden … toch?

Bijdrager
    computer space

Kleine pixels zijn vooral lastig met tekst. Er zijn ook hulpjes om de tekst te vergroten, en dat is wellicht handiger dan op een niet native resolutie te gaan zitten. De wazigheid die dat oplevert gaan je ogen minder waarderen dan de toegenomen afmetingen. Ook hebben veel programma’s met toolbars mogelijkheden deze groter te maken of zelfs met custom iconen te werken.
    Verder zijn alle content vensters sowieso al te schalen. Zet je templates op een hogere vergrotingsfactor, stel je browser anders in, kies een ander font voor de weergave: op deze manier benut je de extra pixels juist.
    Of last resort: draai er windows op: die heeft een schaalbaar OS (is bij osx 10.0 ook aan ons beloofd, de grafische engine van Apple is er op voorbereid, maar het is er nog steeds niet).

Bijdrager
    Joop Vos

@computer space … klopt, het is vooral tekst. Sommige onderdelen van applicaties kan je via de voorkeuren aanpassen … maar niet alles. Ik merk dat mijn ogen voortdurend aan het focussen zijn. Net nog weer achter mijn oude MBP gezeten en dat gaat er een golf van opluchting door me heen. Moet ik maar naar luisteren denk ik. Aan het glossy scherm valt hopelijk te wennen … spiegeling zal ik niet veel hebben gezien de inrichting van mijn werkplek. En de vette kleuren kan ik wellicht via hardware kalibratie wat verteerbaarder maken. Dat wordt bellen maandag … nog ruim binnen de 14 dagen …:)

Bedankt allemaal voor het meedenken enzo … soms heb je hulp nodig om een beslissing te nemen.

Bijdrager
    filenox

Wat was er mis met SwitchResX dan?

Bijdrager
    Joop Vos

Ik krijg SwitchResX niet aan de praat … of beter gezegd ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan … :/

Bijdrager
    TheBigZ

Bekend probleem.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_displays_by_pixel_density#Apple

Ik zou h’m ook omruilen voor een glossy uitvoering (met lagere ppi) in jouw geval.

Bijdrager
    filenox
    Joop op 07 januari 2012

Ik krijg SwitchResX niet aan de praat … of beter gezegd ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan … :/

Dus in plaats van te vragen hoe het werkt of dat iemand alternatieven kent ga je gewoon van hardware veranderen? :slant: Vreemd:)

Bijdrager
    eatualive

BIj windows werkt het goed om de DPI aan te passen. De resolutie blijft hetzelfde maar de tekst wordt groter. Dit zit niet standaard in mac maar als ik het lees is het wel mogelijk…

Even vlug gegoogled:

http://superuser.com/questions/13412/change-dpi-on-osx

Hoop dat dit helpt.

Bijdrager
    Mister Blobby

Wellicht is dat ook een oplossing:

Menubalk > Applemenu > Systeemvoorkeuren > Universele toegang > Zien >

Zet ‘Zoomen’ op ‘Aan’ kies erna voor ‘Opties’ en zet een vinkje bij ‘Gebruik scrolwiel met speciale toetsen om te zoomen’.

Zodra deze instelling actief is kunt u met de scrollwiel van uw muis het scherm vergroten en zo uw beeldscherm ‘ingezoomd’ (lees: vergroot) bekijken.

Bijdrager
    G-Force

Ehm, het beste is gewoon je MBP omruilen voor een 1440×900 exemplaar. Je kunt 1440×900 wel forceren via Systeemvoorkeuren > Beeldschermen > Resoluties, maar het is niet de zogenaamde native resolutie van het scherm wat resulteert in een wazig/onscherp beeld.

Bijdrager
    Joop Vos

@G-Force: ja, dat lijkt mij ook het beste. De nieuwe MBP is nu trouwens opnieuw Lion aan het installeren. SwitchResX uitgeprobeerd … geen aanrader … zwart scherm en verder nada. Alle andere tips uitgeprobeerd … werkt … gedeeltelijk … maar ik word er niet echt blij van. Dank iedereen voor tips en ondersteuning, maar maandag ga ik ‘m ruilen.

Bijdrager
    basbrouwers

@G-force @ Joop Vos: Ik zou ‘m dan idd omruilen. Als je de pixels gewoonweg te klein vindt is een lager resolutiescherm een voordeel.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.