30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    jangg

Bestaat er een firewire naar usb converter?

Ik heb een MacBook Pro, gekocht in maart 2007, een 2,16 GHz Intel Core 2 Duo. Dit beestje heeft me altijd trouw gediend maar nu lijkt het erop dat mijn USB-aansluitingen zijn overleden. Ik heb alle mogelijke remedies die ik op het internet kon vinden geprobeerd maar zonder resultaat. Het lijkt erop dat ze wel nog power afgeven maar ze herkennen niets meer. Ook mijn ingebouwde camera is ook op non-actief gesteld trouwens.

Repareren is kostbaar en volgens mij niet de kosten waard. Echter, de firewire-port doet het nog prima. Mijn vraag is nu: bestaat de mogelijkheid om aan de firewire-port een kabel of converter te koppelen die de mogelijkheid biedt daar weer USB-apparatuur aan te sluiten? Ook hier heb ik uiteraard druk naar gezocht maar zekerheid heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden.Dat doet het ergste vermoeden maar misschien mis ik de benodigde kennis daarvoor.

Weet iemand raad? Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor het lezen.

Bijdrager
    KarelWillem

Omdat er zelden (of nooit) een reden zal zijn USB-apparatuur aan te sluiten op een FireWire-poort, is de kans dat je iets dergelijks gaat vinden vrijwel nihil.

Immers: een computer die een FireWire-poort heeft, zal ook altijd één of meerdere USB-poorten hebben.

Bijdrager
    computer space

Welke randapparatuur:
    – HD’s kunnen prima op FW worden aangesloten
    – Cardreaders heb je ook voor FW
    – Muizen en toetsenborden kunnen weer prima over bluetooth
    Dan heb je het belangrijkste wel gehad.

Bijdrager
    k-the-ripper

Heeft dat ding geen expresscard/34 aansluiting ?
    Dan ben je voor zo’n expresscard USB adapter paar tientjes kwijt (zijn er zelfs in USB3 variant voor de Mac)

http://www.centralpoint.nl/hubs-concentrators/sonnet/usb-30-expresscard-34-art-usb3-2pm-e34-num-1385806/
    voor de USB3 versie …

Bijdrager
    KarelWillem
    computer op 11 juni 2013

Welke randapparatuur:
    – HD’s kunnen prima op FW worden aangesloten…

Ik heb niet één harddisk met FireWire.
    Beetje lullig als je drie nieuwe externe HD’s moet kopen omdat je USB-poort het niet meer doet.;)

Bijdrager
    k-the-ripper

Nieuw kastje met FW voor de HD’s is al genoeg hoor, hoef je alleen maar over te zetten.

Bijdrager
    1984

bestaat de mogelijkheid om aan de firewire-port een kabel of converter te koppelen die de mogelijkheid biedt daar weer USB-apparatuur aan te sluiten?

Volgens mij gaat dat niet lukken,Indien je een externe Hd met triple interface op de FW poort aansluit kun je de USB poort niet gebruiken .(of vergis ik mij ? heb wel triple interface maar alleen USB of FW geprobeerd)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mijn vraag is nu: bestaat de mogelijkheid om aan de firewire-port een kabel of converter te koppelen die de mogelijkheid biedt daar weer USB-apparatuur aan te sluiten?

Ja die bestaan Maar uiteraard kan daar dan maar één device tegelijk op staan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    KarelWillem op 11 juni 2013

Ik heb niet één harddisk met FireWire.

Ze zijn ook vrij zeldzaam en een stuk duurder. (Apple vangt voor elk apparaat met FW een klein bedrag en dat verhaald de producent op de klant)
    Bij de MM liggen ze niet op de ‘gewone schappen’ maar op de Apple afdeling.

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 11 juni 2013

Mag ik je even heel hard terugfluiten?!!

Want die bestaan zeker niet (in deze vorm in ieder geval).

Dit werkt NIET.

De omschrijving dekt zich in. Maar dit is keiharde onzin.

Deze kabel werkt niet in alle gevallen, soms wordt het aangesloten USB-apparaat niet herkend. Dit is vooral afhankelijk van de USB drivers die worden meegeleverd met uw product.

Bijdrager
    sedikit

Ik durf het bijna niet te vragen, wegens mijn relatieve onkunde: is er geen mogelijkheid om via b.v. een externe HD, die op die ene Firewire-poort is aangesloten, zgn te “lussen”?

Bijdrager
    k-the-ripper

Net even via MacTracker gekeken maar alle macbook pro’s vanaf 2006 hebben een expresscard aansluiting, probleem opgelost dus.
    2 tientjes uitgeven voor uitbreidingskaart en klaar. (of je moet voor de USB3 variant gaan)
    Een externe HD die over Firewire/USB beschikt is geschikt om met 1 aansluiting te gebruiken, gebruik je firewire dan kan er GEEN 2e HD op de USB poort aan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    hendrik op 11 juni 2013

Mag ik je even heel hard terugfluiten?!!

Want die bestaan zeker niet (in deze vorm in ieder geval).

Dit werkt NIET.

De omschrijving dekt zich in. Maar dit is keiharde onzin.

Deze kabel werkt niet in alle gevallen, soms wordt het aangesloten USB-apparaat niet herkend. Dit is vooral afhankelijk van de USB drivers die worden meegeleverd met uw product.

Hoezo werkt dat niet?! Ik heb ze ook wel eens bij de MM zien liggen en jij gaat te keer alsof de site waar ik naar linkte nepspullen verkoopt…
    Je ziet trouwens duidelijk staan dat als het niet werkt, dit niet aan die kabel ligt maar aan de drivers, de software dus. Die kabel is gewoon een op zich normaal werkende convertor/adapter, niks meer en niks minder.
    In ieder geval vroeg de TS of ze bestaan KW, en dat doen ze gewoon, punt uit…

Omdat er zelden (of nooit) een reden zal zijn USB-apparatuur aan te sluiten op een FireWire-poort, is de kans dat je iets dergelijks gaat vinden vrijwel nihil.

En als ik er dan eentje vind zeg jij gelijk “dat werkt niet”. Nogal kort door de bocht hoor…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@TS.
    Heb je dit al geprobeerd? (enkele methodes om o.a. de USB poorten te resetten)

Bijdrager
    k-the-ripper

Als ik al kijk naar de pinbezetting van firewire met 2x twisted pair A en 2x twisted pair B en je vergelijkt dat met USB dan ga je je al afvragen hoe dat in vredesnaam zonder toegevoegde electronica moet gaan werken.
    Maar goed ik heb er nog nooit 1 geprobeerd…
    Het zal het eerste kabeltje niet zijn, zo bestaan er ook verloopkabels van HDMI naar component (digitaal naar analoog gewoon door 1 kabel) – daar staat op de verpakking ook doodleuk dat niet ieder apparaat ermee overweg kan .(Voor niet ieder kun je gerust lezen geen 1)
    Het feit dat de kabel bestaat en verkocht wordt zegt echt helemaal niks.

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 11 juni 2013

Hoezo werkt dat niet?! … … Die kabel is gewoon een op zich normaal werkende convertor/adapter, niks meer en niks minder.
    In ieder geval vroeg de TS of ze bestaan KW, en dat doen ze gewoon, punt uit…

Goed. Er is iemand op zijn teentjes getrapt.

Nog een keer dan.;)

Dat werkt NIET. Dat iets bestaat wil nog niet zeggen dat het werkt.
    Driver of geen driver; dit werkt niet.

Zou een fantastisch mooie kabel zijn, die met een paar draadjes een FireWire protocol vertaalt naar USB.
    Maar helaas… de eerste die een dergelijke kabel heeft gekocht en enthousiast melde dat het werkt moet nog gevonden worden.

Het is niet kort door de bocht. Het is terdege onderzocht en gebaseerd op gebruikerservaringen.

En er zijn ook eerlijke mensen in Nederland, die gewoon melden dat dat helemaal niet kan werken:
    http://www.kabeltje.nl/usb-naar-firewire-kabel/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het ‘onderzocht’ is, waarom verkopen nog steeds veel (web) winkels dit spul? Je komt er genoeg tegen via google.
    Dat is dus allemaal nep zeg je? Lijkt mij van niet want anders was (de EU kennende) dit allang uit de handel gehaald.
    Hier een discussie waarin het wel en soms niet werkt. Het is dus gewoon een kwestie van proberen. Dus ja, echt wel kort door de bocht dan hoor.

En in die link die je hierboven geeft gaan ze nog korter door de bocht. Een waterleiding met gas vergelijken slaat nergens op. Het was beter geweest als ze echt uitlegde waarom het technisch niet mogelijk is. (Er zijn tenslotte ook USB / SATA adapters, dus waarom geen FW-USB dan?)

Bijdrager
    jangg
    hendrik op 11 juni 2013

@TS.
    Heb je dit al geprobeerd? (enkele methodes om o.a. de USB poorten te resetten)

Ja, de genoemde handelingen heb ik meerdere keren geprobeerd, helaas zonder resultaat. Toch bedankt voor de tip!

Bijdrager
    jangg
    k-the-ripper op 11 juni 2013

Net even via MacTracker gekeken maar alle macbook pro’s vanaf 2006 hebben een expresscard aansluiting, probleem opgelost dus.
    2 tientjes uitgeven voor uitbreidingskaart en klaar. (of je moet voor de USB3 variant gaan)
    Een externe HD die over Firewire/USB beschikt is geschikt om met 1 aansluiting te gebruiken, gebruik je firewire dan kan er GEEN 2e HD op de USB poort aan.

Dit lijkt me de meest kansrijke optie. Blijft alleen de vraag of de expresscard aamsluiting niet van dezelfde (kapotte) processor gebruik maakt als de USB-poorten. Wie het weet mag het zeggen.
    Ik heb natuurlijk al USB-drives die ik nu niet meer kan aansluiten, dat is mijn probleem. Bovendien maak ik veelvuldig gebruik van een T-Mobile USB modem-stick voor mijn internet verbinding. Ook dat is zonder USB-poort niet mogelijk.
    Misschien wordt het tijd voor zo’n nieuwe MacBook Air……
    Overigens wil ik iedereen bedanken voor de vele reacties. Overigens een aardige discussie over de verschillen tussen FW en USB. Ook leerzaam.
    Thx to you all!

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 11 juni 2013

Als het ‘onderzocht’ is, waarom verkopen nog steeds veel (web) winkels dit spul? … … Dat is dus allemaal nep zeg je? …

Lang verhaal.

Maar ja. Ik kan je tientallen adapters en kabels laten zien – die gewoon verkocht worden – maar vet onzin zijn.

Bewijs maar eens dat zo’n kabel niet klopt, als er van te voren al wordt gemeld dat het ‘soms’ niet werkt.
    En net als jij er één koopt blijkt het niet te werken. Ja, dat komt door die USB-drivers natuurlijk.;)

Bijdrager
    jangg

Besteld bij @centralpoint_nl: 4 Port ExpressCard USB 2.0 Hub Card (EC400USB)

Kosten: € 28,98. En nu maar hopen dat het werkt.

Lid
    lEl

firewire kan je gewoon niet omzetten naar usb. De manier van aansluiten intern in de computer is compleet anders en niet compatibel met elkaar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens deze site is dat toch niet helemaal waar hoor.

citaat:
    “Firewire® (IEEE 1394) and USB (Universal Serial Bus) are two separate high-speed bus technologies that allow multiple devices to be connected to a computer. The two technologies are not integrated, and it is not possible to connect a USB device to a Firewire® port either directly. A Firewire® to USB adapter cable for transferring digital video (DV) is available from at least one manufacturer, but it can be expensive and difficult to find.”

Bijdrager
    IGBA

IJzerbroot, je kunt lullen wat je wilt, maar het werkt ECHT NIET. De manier waarop data wordt verstuurd is voor USB en Firewire compleet anders. Er heeft ooit eens een specifieke kabel bestaan voor videotoepassingen, maar daar zat allerlei elektronica in.

Lid
    lEl

Om te beginnen werkt firewire al met een ander voltage (~25V) dan USB (~5V).
    Dat even buiten beschouwing gelaten, wordt een USB-controller aangesloten het southbridge van je computer.
    Je FireWire-bus zit op datzelfde southbridge, afgescheiden van de USB-controller. Er is dus fysisch zelfs geen mogelijkheid dat je FireWire poort kan praten of onderhandelen met een USB-controller achter de USB-bus.

Verder heeft de FireWire controller gewoon toegang tot het geheugen van de computer, zonder dat daar iets tussen zit (hierdoor kon de politie bv inbreken in een Windows computer door gewoon een aangepaste iPod te gebruiken omdat wachtwoorden gewoon ongeëncrypteerd in het geheugen stonden). Dat kan USB niet en doet voor elke aanvraag een request bij de CPU.

Het lijkt me echt sterk als zo een kabeltje zou werken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    IGBA op 11 juni 2013

IJzerbroot, je kunt lullen wat je wilt, maar het werkt ECHT NIET. De manier waarop data wordt verstuurd is voor USB en Firewire compleet anders. Er heeft ooit eens een specifieke kabel bestaan voor videotoepassingen, maar daar zat allerlei elektronica in.

Ik denk daarom niet dat het een kwestie is van niet werken of kunnen maar gewoon te weinig vraag naar zo’n adapter. Want als er een specifieke kabel heeft bestaan voor video (met uiteraard allerlei elektronica, dat ligt voor de hand gezien de verschillen) dan was het vast ook mogelijk geweest dit door te ontwikkelen voor andere toepassingen. Maar aangezien het eigenlijk onzin is om dit vandaag de dag te willen is het er nooit echt van gekomen en blijft het kennelijk bij ‘probeersels’.

Bijdrager
    TheBigZ

@ijzerbroot: Gewoon nokken en toegeven “ja jongens ik zat fout”. Verder niks mis mee. Overkomt de besten.

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 11 juni 2013
    IGBA op 11 juni 2013

Ik denk daarom niet dat het een kwestie is van niet werken of kunnen maar gewoon te weinig vraag naar zo’n adapter….

Omdat er zelden (of nooit) een reden zal zijn USB-apparatuur aan te sluiten op een FireWire-poort, is de kans dat je iets dergelijks gaat vinden vrijwel nihil…

Bijdrager
    klaariskees

Hallo mensen.
    Interessante discussie. Ik vraag me af of het mogelijk is om via ethernet en een router
    met een usb poort een hd aan te sluiten?
    Kan het zo gauw zelf niet testen.

Bijdrager
    TheBigZ

@klaariskees: Dat ligt aan je router. Welke heb je?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.