8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Demon Hunter

Bestaand WiFi extenden, Mac Pro en NAS via Gigabit op de extender aansluiten

Hoop dat ik een beetje duidelijke omschrijving heb kunnen geven van mijn probleem. Deze set-up gaat mij zwaar boven mijn pet. Ik weet weinig af van het opzetten van netwerk en heb volgens mij een redelijk ingewikkelde set-up. Ik ben vandaag langs een netwerkzaak geweest voor advies(en zit al een paar dagen te Googlen en te proberen) en zit met de volgende situatie en spullen:

Ik woon in een appartement in de stad. Ik heb hierbij problemen gehad met de inschrijving bij de gemeente, omdat de woning niet bekend was bij stadsbeheer. Daardoor kon ik ook geen internet aanvragen. De buren hebben dit probleem niet en hebben gewoon internet. Daarom delen we de verbinding. Echter heb ik een nieuwe tv met DLNA en een NAS, dus wil ik het zaakje goed aansluiten. Ik heb de volgende set-up:

ADSL 20MBit op Speedtouch 780 via WiFi
    Netgear WNR3500L(gekocht om WiFi te extenden en vanwege ingebouwde Gigabit poorten)
    Mac Pro(wil ik aansluiten op de Netgear via ethernet)
    Macbook Pro(aansluiten via WiFi)
    iPad en 2 iPhones(WiFi)
    Synology DS110j(wil ik aansluiten op ethernet zodat de NAS zichtbaar voor alle apparaten in het netwerk en moet ook bereikbaar zijn van buiten het netwerk)
    Sony KDL 32 EX711(moet via DLNA bestanden van de NAS streamen)

Om de boel werkend te krijgen gaat mij boven de pet. Ik heb in de Netgear de repeater functie aangevinkt en het IP adres van de Netgear en MAC adres van de Speedtouch ingevuld. Daarnaast heb ik dezelfde SSID opgegeven als de SSID van het netwerk dat extended moet worden.Dit blijkt niet te werken. Ik zie een apart netwerk NETGEAR staan en de ontvangst verbeterd niet .Ik heb de Netgear gekocht op advies van de winkel om mijn WiFi mee te extenden en de NAS op aan te sluiten zodat deze kan streamen naar mijn tv.

De Synology heb ik nu net als de Mac Pro aan via ethernet kabel aan de Netgear hangen, maar de Synology krijg ik nu niet meer aan de praat.

Heel verhaal, hoop dat iemand mij op weg kan helpen om de boel correct aan te sluiten op de manier zoals ik graag wil. Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    Pieterr
    Demon op 01 april 2011

Ik ben vandaag langs een netwerkzaak geweest voor advies…

Ik heb de Netgear gekocht op advies van de winkel om mijn WiFi mee te extenden en de NAS op aan te sluiten zodat deze kan streamen naar mijn tv.

WiFi netwerken uitbreiden kan lastig zijn, omdat verschillende routers niet altijd even goed samenwerken op dit vlak. Als het betreffende apparaat je geadviseerd is in de winkel zou ik ermee teruggaan als je het niet zelf aan de praat krijgt.

Bijdrager
    SuperDriver

Misschien kan je even kijken naar de WDS mogelijkheden van de speedtouch en de netgear. De speedtouch moet namelijk wel toelaten dat de netgear het netwerk uitbreidt via WDS. Dit is volgens mij iets anders dan direct het repeaten van het signaal maar dat weet ik niet zeker.

Verder gebruik ik zelf een airport extreme + airport express die probleemloos werken als je “breid draadloos netwerk” selecteert in de airport express. Een ideale maar dure oplossing.

Voor het buitenaf bereikbaar maken van je NAS zul je in de speedtouch moeten kijken naar iets van port fowarden naar het juiste interne ip.

Bijdrager
    Demon Hunter

Ik was idd naar het kijken naar WDS:) Zowel de Speedtouch als de Netgear ondersteunen dit, dus het zou moeten werken. Ik heb beide routers op het zelfde vaste kanaal gezet, met hetzelfde WEP wachtwoord(WDS ondersteund geen WPA). Bij de Netgear heb ik de Repeater functie ingeschakeld en het ip-adres van de Netgear opgegeven. Daarnaast heb ik het MAC adress van de Speedtouch ingevoerd. De SpeedTouch vind het netwerk van de Netgear en ik kan deze toevoegen als WDS. Vervolgens kan ik niet meer in mijn Netgear router komen en ook niet connecten met het Netgear netwerk…

Bijdrager
    Pieterr
    Demon op 01 april 2011

Ik was idd naar het kijken naar WDS. Zowel de Speedtouch als de Netgear ondersteunen dit, dus het zou moeten werken.

Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen om dit via WDS aan de praat te krijgen, maar wanhoop niet als het je niet lukt. Apparaten van verschillende fabrikanten werken niet altijd even goed samen op dit vlak (i.e. zijn niet ”interoperabel”).

Bijdrager
    SunKeeper

Maar waarom 2 routers? Voor extra poorten kun je toch beter een kabeltje leggen en dan een switch koppelen? Dan hoef je de boel ook niet in te stellen en heb je meteen bedraad internet met een stabiele verbinding en snelheid.

Je zit dan wel direct op hetzelfde netwerk als de buren, maar dit kun je oplossen door de Synology NAS met een wachtwoord te beveiligen. (ik ga ervan uit dat dit wel kan) Voor externe toegang moet je in de router van de buren de poort forwarden.

Mocht je de andere router draadloos niet kunnen bereiken met je MBP, iPad en iPhones (maar ik neem aan van wel), koop je een accespoint erbij. Dit doet niets meer dan een internet-poort omzetten naar draadloos.

Hoe is de situatie als je naar muren en vloeren kijkt, t.o.v. je buren? Is het een grote afstand? Zitten er veel muren tussen?

Bijdrager
    mark-a-mac

Los van de nadelen van WDS, kán de Netgear wel een draadloos netwerk via WDS aan een eigen bedraad netwerk koppelen? Zou best kunnen dat het apparaat weliswaar als WDS-repeater kan werken, maar dat alleen doet als Wireless Access Point.

Bijdrager
    Little Idiot

… en een ethernet kabel van de buren naar jouw netgear? dan wordt het allemaal heel simpel. Het probleem nu is dat je de netgear als ontvanger en als zender wilt gebruiken. kan dat wel?
    En eens op een netgear forum gaan kijken?
    of google? http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-howto/31191-everything-you-need-to-know-about-wireless-bridging-and-repeating-part-1-wds?start=1

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.