One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Besparing ruimte door APFS

Besparing ruimte door APFS

Profielfoto van spywurm

spywurm op 30 juni 2017 #

Nu de uitrol van de eerste publieke beta van Mac OS High Sierra van start is gegaan, hier een topic over de besparing aan ruimte door de nieuwe bestandsindeling, hier mijn vergelijking:

Het betreft hier een iMac met de volgende specs:
Mac OS High Sierra 10.13 bèta (17A291m)
iMac (21.5-inch, Mid 2011)
2,5 GHz Intel Core i5
24 GB 1333 MHz DDR3 (Kingston ValueRam)
AMD Radeon HD 6750M 512 MB
Samsung SSD 850 EVO 250GB

Profielfoto van sunapple

sunapple op 30 juni 2017 #

Voor iedereen pakt dit waarschijnlijk weer heel anders uit, maar goed, 25GB is niet niks in ieder geval.

Profielfoto van spywurm

@sunapple: Ja klopt, daarom dat ik dit topic start voor het verschil eens te kunnen zien:nerd:

Profielfoto van koen

koen op 30 juni 2017 #

Is dat SSD icoon ook nieuw in High Sierra?

Profielfoto van spywurm

@koen: Neen dat is een aangepaste icon dat ik ooit ergens vandaan heb gehaald. 🤓

Profielfoto van sunapple

sunapple op 30 juni 2017 #

Oh, gelukkig

Profielfoto van Maurits

Maurits op 30 juni 2017 #

Leuk om te zien. Ik heb precies dezelfde iMac alleen dan met 20GB RAM. Bedankt voor het delen!

Profielfoto van spywurm

spywurm op 01 juli 2017 #

@Maurits : Ook met een SSD ingebouwd? De publieke beta draait hier als een zonnetje, alleen nog een paar kleine bugs maar dat is alles.

– Siri gooit stemmen doorheen.
– 1 vastloper gehad (toen ik eigelijk niet bezig was op de Mac)

Maar het opstarten gaat flink sneller dan voorheen, en heel het systeem voelt iets sneller aan wat altijd leuk is natuurlijk.

Profielfoto van cmug

cmug op 01 juli 2017 #

Interessant. Ga ik ook proberen. Ik las in  artikel van October 4th, 2016 dat het afgeraden wordt om APFS te gebruiken voor productie machine. Goede reden om het toch te doen lijkt me. Heb nu net mijn partitie APFS gewist circa volgens aanwijzing op de website daar. Eens kijken of ik er nieuw OS op kan krijgen en of er veel verschil merkbaar is.  

Profielfoto van Melle

Melle op 01 juli 2017 #

Inderdaad interessant topic. Wij zitten op bureau nog op Yosemite. Ik dacht eraan om – paar maanden a half jaar na officiële start – eens met al onze mac over te schakelen.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 01 juli 2017 #

Je hebt helemaal gelijk; wacht met updaten tot 10.13.1 en begin met één Mac (zorg voor éérst een goede 1:1 clone en test dan uitgebreid of alle software die jullie gebruiken nog steeds werkt. Test dit zéker voor een maand of 2-3). Pas daarna kun je de update verder implementeren.

Ik werk op mijn werk-Mac ook gewoon met 10.10.5. Een zeer stabiel en goed werkend systeem. 10.11 en (weliswaar in mindere mate) 10.12 hebben mij nog niet kunnen overtuigen (bugs en compatibiliteitsproblemen).

Profielfoto van cmug

cmug op 02 juli 2017 #

Mijn OS Sierra vroeg met alle andere data 150 Gb aan ruimte. Heb nu ‘High Sierra’ er op gezet met APFS. Scheelt circa 11 Gb aan ruimte.
Bijna alles lijkt OK in deze Beta. Maar moet nog kijken of ik voor mij belangrijke meet App in WineSkin weer werkende kan krijgen. Dat is enige wat nu niet werkt als ik even snel test. Maar wel essentiële app voor mij.

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD op 18 oktober 2017 #

wellicht kan / wil een van u dit nog testen, maar indien ik een carbon-copy-clone maak vanaf de ene -> volgende partitie scheelt dat meestal ook aanzienlijk in ruimte
kan het het wellicht zo zijn, dat de meeste “winst” komt uit het verwijderen van oude cache’s ?

Over dit topic

Gestart op 30 juni 2017 door spywurm

Laatste reactie door MrBelloNLD

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?