24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

{opgelost] Beschrijfbare map

Ik ben op zoek naar een programma dat de macOS mappen “beschrijfbaar” maakt. Het worden clientendossiers en op de voorkant ervan wil ik korte opmerkingen (1zin) m.b.t. correspondentie of een telefoongesprek noteren. In verleden gebruikte ik Windows en daarvoor bestond er een progje. Een soort voorlegger dus. Iemand een idee?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je bedoelt dat er in het icoontje tekst komt te staan? Download een blanco exemplaar:

Open dat in Voorvertoning, dupliceer het (⇧⌘S) en zet er de benodigde tekst op. Dan selecteer je alles (⌘A), kopieer je het (⌘C) en ga je naar het infovenster van de betreffende map. Daar klik je op het icoontje en druk je op ⌘V om het icoon te plakken. Dit zou ook grotendeels te automatiseren zijn, maar ik heb nu geen zin om uit te werken hoe precies:)

Moderator
    Night

Weet je toevallig ook de naam van dat Windows progje? Dan kunnen we eens kijken of er iets vergelijkbaars is voor de Mac.

Moderator
    Night

Bijdrager
    GoeieDag

Tja, definieer ‘beschrijfbare map’…

Bijdrager
    Cursor

Bijdrager
    Jos Opel

@night, nee dat was vlak voordat ik langdurig ziek werd en over die periode herinner ik me weinig meer. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik denk dat hetgeen ik vraag toch niet mogelijk is, want de tekst op de map zal regelmatig worden uitgebreid. Ik was er al een beetje bang voor. Zou het wel mogelijk zijn dat, bijvoorbeeld mbv Automator en/of Terminal, bij het openen van de cliëntmap er direct een ge-opend text-bestand zichtbaar wordt?

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt toch een aardig verhaal (max 255 tekens) kwijt in de naam van de map?

Deze tekst wordt dan weliswaar ‘doorgeknipt’, maar met een mouse-over laat ie het hele stuk in een venstertje (label) zien.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat levert wel mogelijke problemen/onverwachte dingen op bij het maken van back-ups, namelijk dat de hele map ge-back-upt zal worden elke keer nadat je de naam veranderd hebt (als het een paar mappen zijn met weinig erin dan zal dat geen punt zijn, maar heb je het over veel mappen met grote inhoud, dan loopt je back-upschijf er toch al snel vol van, denk ik). Ook kan het, afhankelijk van wat je precies met die naam doet, moeilijk worden om de juiste map terug te vinden als je er eentje uit een back-up terug wilt zetten.

Bijdrager
    Ome Kor

Jos, kun je geen gebruik maken van Finder Tags? Deze kun je toewijzen aan een map, wijzigen en verwijderen. Met het zoeken in de Finder kun je je mappen weer terugvinden.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp15236/10.14/mac/10.14

https://www.iculture.nl/tips/tags-macos/

Bijdrager
    Jos Opel

@Ome Kor, dat doe ik al. Mijn bedoeling is om in één oogopslag in telegramstijl te zien wat er de afgelopen tijd met het dossier gebeurd is. Dus bijvoorbeeld:

19-12-2018 Voorlopjge Aanslag IB-2019 aangepast.

15-12-2018 Zorgtoeslag 2019 aangevraagd.

Moderator
    Night

Er is nog een mogelijkheid. Als je een map selecteert en dan ⌘i (info) indrukt, kun je bij ‘comments‘ (commentaar in Nederlandse versie van macOS?) ook een heleboel tekst kwijt. Met control-enter kun je een harde return geven, zodat elke toevoeging op een nieuwe regel staat. Ik heb een heel verhaal getypt, waar ik moeiteloos doorheen kon scrollen.

Geen apps nodig. Zit standaard in macOS. 🙂

Bijdrager
    Jos Opel

@night, bedankt! Deze optie ga ik morgen uitproberen. Enig idee hoeveel regels ik hier maximaal kan gebruiken? De mogelijkheid om op een nieuwe regel te beginnen is overigens wel interessant. Ik hou je op de hoogte.

Bijdrager
    Cursor

In “Info” onder “Opmerkingen” (=”Comments”) kan je 729 tekens met spaties kwijt. Bij de test die ik deed waren dat 116 woorden.

Bijdrager
    Jos Opel

Oké, thnx. De mappen zijn bedoeld voor mijn tweede passie, “hobbyfiscalist voor particulieren” en die dossiers gaan per belastingjaar. Dus ca. 120 woorden moet voldoende zijn.

Vanzelfsprekend zijn andere oplossingen ook nog welkom, want de grootste drukte komt pas in maart.

Moderator
    Night

De enige andere oplossing die ik dan nog kan bedenken is om in elke klantenmap een simpel TextEdit bestandje toe te voegen. Begin de naam met een spatie, dan staat deze bij normale lijstweergave altijd bovenaan. Als je de status wil zien klik je het bestandje even aan (niet dubbelkikken!) en drukt dan op de spatiebalk. Je ziet dan heel snel een voorvertoning en ben je direct op de hoogte van de status. Druk je nogmaals op de spatiebalk, is ie weer weg.

Bijdrager
    Jos Opel

@night, dit is volgens mij een nog betere oplossing. Ik hoop het in de loop van de dag uit te proberen. Een TextEdit bestandje is toch hetzelfde als een Text bestandje (.txt)?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een tekstbestand, ja:)

Moderator
    Night

Jazeker: TextEditor (de Nederlandse naam van TextEdit) maakt .rtf (Rich Text Format) of .txt (ongeformatteerde tekst) bestanden. Voor jou is RTF geen probleem; het is waarschijnlijk zelfs beter leesbaar als voorvertoning.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/textedit/welcome/mac

Het enige nadeel is, dat je je een apart bestand in een map moet gaan bewaren. Bij de eerste optie ontkwam je hieraan.

Bijdrager
    feek

Ik doorbreek even de gedachtegang hier…

Kijk eens naar TaskPaper . Dat werkt prima voor wat jij voor ogen hebt.

Voordeel is dat het één bestand is / kan zijn en dat je direct kan switchten per project. Maar ook kan zien wat er gedaan moet worden (over meerdere projecten). Ik werk er al jaren mee (duizenden regels)!

Bijdrager
    Jos Opel

Mijn chronische vermoeidheidsziekte heeft mij donderdag in bed gehouden. Maar vandaag (vrijdag) hoop ik paar uutjes achter de iMac te kunnen zitten om de bovenstaande ideeen uit te proberen. De laatste van feek lijkt mij, op het eerste oog te professioneel, terwijl ik het graag zo sinpel mogelijk wil houden. Maar misschien vergis ik mij.

Het gaat om een beperkt aantal dossiers en de mutaties/acties per dossier per jaar zijn er ook geen honderden. De oplossing van Night lijkt mij wel goed omdat ik bijvoorbeeld elk belastingjaar een nieuwe statusregel kan aanmaken.

Zoals al eerder beloofd, I will keep you informed”.

Bijdrager
    feek

Ook voor bestanden met beperkte inhoud is het handig hoor:)

Je kan een probeer versie downloaden op de site!

Bijdrager
    Jos Opel

<p class=”cite”>Night op 20 december 2018 om 05:29</p>
    De enige andere oplossing die ik dan nog kan bedenken is om in elke klantenmap een simpel TextEdit bestandje toe te voegen. Begin de naam met een spatie, dan staat deze bij normale lijstweergave altijd bovenaan. Als je de status wil zien klik je het bestandje even aan (niet dubbelkikken!) en drukt dan op de spatiebalk. Je ziet dan heel snel een voorvertoning en ben je direct op de hoogte van de status. Druk je nogmaals op de spatiebalk, is ie weer weg.

Even een terugkoppeling: ik heb vandaag op alle mappen de bovenstaande oplossing toegepast. Iedereen, en Night in het bijzonder, bedankt voor het meedenken.

Moderator
    Night

👍

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.