20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Rokit

beschikbaar geheugen clean my mac x

Hallo,

Al een tijdje gebruik ik de app ‘Clean My Mac X’. Waar ik tevreden over ben.
    Vaak maak ik het geheugen vrij, maar nadien is altijd maar ongeveer de helft van het geheugen beschikbaar.

Is dit normaal, of hoe komt dit?

Voor andere vragen kreeg ik altijd een antwoord van MacPaw (ontwikkelaar CMMX), maar voor deze tot nu toe nog geen:(

Groet!

Bijdrager
    fred44nl

CleanMyMac is een totaal overbodig programma.

het maakt bijv. caches leeg, die macOS dan meteen weer vult, omdat het dan beter draait.

ook kun je het werkgeheugen opschonen.

maar geheugen is er om gebruikt te worden, dus loopt het vrijwel meteen weer vol, vooral met gegevens die in een cache staan.

macOS onderhoudt zichzelf, dagelijks, wekelijks en maandelijks.

en dat allemaal vol-automatisch, gratis en voor niks:)

Bijdrager
    Rokit

Dus meer dan de helft beschikbaar geheugen is een normale zaak?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Rokit op 1 oktober 2020 om 17:02</p>

inderdaad, niks mis mee.

Bijdrager
    Rokit

Dankjewel!!

Bijdrager
    Rokit

Ik denk wel dat hun malware-bescherming goed is, neen?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je vaak last van malware?

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>Rokit op 1 oktober 2020 om 17:29</p>
    Ik denk wel dat hun malware-bescherming goed is, neen?

Voor de bescherming tegen virussen, malware e.d. kun je beter de (gratis) Malwarebytes gebruiken. Die bestaat zowel als applicatie als extensie (add-on in Fiefox ) in je browser. Wat betreft CleanMyMac: is handig (in Onderhoud) o.a. voor het legen van de DNS cache en het herstellen van de schijfbevoegdheden. Met als groot voordeel dat je de mac niet hoeft te herstarten. En voor het “opschonen” van het geheugen, wat eventueel in de weg zit, gebruik ik heel af en toe Memory Clean (vloek ik nu in de kerk? 😀 ) Maar ter vergoelijking: Ik heb maar 4GB geheugen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door sedikit.
    Bijdrager
    GoeieDag

Rokit op 1 oktober 2020 om 16:53
    Vaak maak ik het geheugen vrij…

Is dit echt? Zijn er anno 2020 echt nog mensen die denken dat dit ‘goed’ is?!

Bijdrager
    TheBigZ

Mensen die ‘sedikit’ geheugen hebben misschien.:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Beste sedikit ik weet niet met welke versie jij (of de TS) werkt maar vanaf 10.11 El Capitan worden de bevoegdheden om de zoveel tijd automatisch hersteld. Ook Memory Clean is een placebo van je welste want vrijwel direct nadat je het gebruikt heb ben je terug bij af omdat OS-X het niet eens is met wat Memory Clean doet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Rokit op 1 oktober 2020 om 17:02</p>

Je krijgt een betere indicatie als je naar de geheugendruk kijkt. Of bij oudere versies van OS-X naar de page-outs. Zijn die constant vrij hoog dan kom je geheugen te kort voor de lopende taak.

Bijdrager
    sedikit

hendrik ijzerbroot.

Ik gebruik hoofdzakelijk OS X 10.9.5 en, voor het geval mijn mac/systeem het zou begeven heb ik op een externe HD alvast de OS X 10.11 met de belangrijkste programma’s e.d. erop. Klopt jouw bewering, dat vanaf het OS X 10.11 de bevoegdheden tijdens het gebruik van de computer, worden hersteld? Of worden ze bij het opstarten hersteld?

Wat betreft Memory Clean: ik ben het niet met je eens dat de mate van gebruik meteen weer terugkomt. Als ik (na het gebruik van Memory Clean) naar het geheugen-icoon van menumeters kijk in de menubalk, blijft het geheugen-gebruik heel lang laag.

Overigens: waarom wordt dan vaak het pramzappen bij (te) veel geheugengebruik aangeraden? Dat is dan toch hetzelfde wat Memory Clean doet? (zonder te hoeven herstarten)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door sedikit.
    Bijdrager
    GoeieDag

Wat bedoel je met ‘pramzappen‘? Dit: Het NVRAM of PRAM van de Mac opnieuw instellen ?

Bijdrager
    sedikit

Alt + cmd + P + R.  tegelijk indrukken bij het starten, en na twee keer het startgeluid, de toetsen loslaten . Dat merkwaardige werkwoord hoor en lees ik altijd als men het geheugen wil “opfrissen”.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dat werd idd, voornamelijk vroeger, het ‘PRAM zappen’ genoemd.

Maar lees de link die ik heb gegeven maar eens door, en dan begrijp je -hoop ik- dat dat het opnieuw in stellen van het NVRAM of PRAM, niks met het ‘vrijmaken’ van RAM geheugen te maken heeft.

Echt, gewoon niet doen, dat ‘vrijmaken’.

Bijdrager
    sedikit

OK!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>sedikit op 2 oktober 2020 om 09:32</p>
    hendrik ijzerbroot.

Ik gebruik hoofdzakelijk OS X 10.9.5 en, voor het geval mijn mac/systeem het zou begeven heb ik op een externe HD alvast de OS X 10.11 met de belangrijkste programma’s e.d. erop. Klopt jouw bewering, dat vanaf het OS X 10.11 de bevoegdheden tijdens het gebruik van de computer, worden hersteld? Of worden ze bij het opstarten hersteld?

Wat betreft Memory Clean: ik ben het niet met je eens dat de mate van gebruik meteen weer terugkomt. Als ik (na het gebruik van Memory Clean) naar het geheugen-icoon van menumeters kijk in de menubalk, blijft het geheugen-gebruik heel lang laag.

Overigens: waarom wordt dan vaak het pramzappen bij (te) veel geheugengebruik aangeraden? Dat is dan toch hetzelfde wat Memory Clean doet? (zonder te hoeven herstarten)

Zoals je hier kunt lezen gebeurd vanaf 10.11 het controleren van de schijfbevoegdheden om de zoveel tijd:

Schijfbevoegdheden worden automatisch hersteld in OS X El Capitan

Dus niet met het opstarten maar als het nodig is. (Het is namelijk een achtergrondproces geworden en die lopen uiteraard pas na het opstarten)

Het PRAM ‘zappen’ doet maar één ding namelijk een aantal fabrieksinstellingen resetten. Zoals je default opstartschijf, de tijd, selectiekleur van tekst etc. en nog wat zaken die per model (desk of laptop) kunnen verschillen. Maar omdat dit resetten uiteraard tijdens opstarten gebeurt is je geheugen ook weer vrij want dat gebeurt sowieso bij een herstart.

En in hoeverre het effect van Memory Clean zichtbaar blijft hangt af van wat je aan het doen bent (en misschien ook de OS versie als daarin het geheugen beheer is verbeterd). Je hoeft b.v. maar één keer een flink aantal 24 Mpix foto’s in te laden via Photoshop en je bent terug bij af. Ben je alleen maar wat aan het surfen of ander licht werk dan duurt het effect wat langer. Maar in ieder geval heeft OS-X dergelijke ‘hulp’ niet nodig want het ingebouwd geheugen beheer daar is goed over nagedacht. En mocht je bij een bepaalde taak echt met een trage Mac zitten dan komt dat dus door een tekort aan geheugen want die 4 GB waar je het over hebt is wel heel erg krap voor bepaalde programma’s en bestanden.

Bijdrager
    sedikit

Misschien ten overvloede: ik gebruik Memory Clean 3 héél af en toe. (mijn iMac heeft maximaal 4 GB geheugen) I.p.v. het zgn PRAM zappen. Dit doet Memory Clean:

https://fiplab.com/apps/memory-clean-3-for-mac

Bijdrager
    TheBigZ

sedikit op 2 oktober 2020 om 14:46

Misschien ten overvloede: ik gebruik Memory Clean 3 héél af en toe.

Misschien ten overvloede: dat hoeft dus niet!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.