-
Q:
Bescherming tegen allerlei ‘gespuis’??????
Ik heb over 3 weken mijn eerste Mac, en wel een MacBook. Nu weet ik dat er vrij weinig virusdreiging is voor Mac OS, maar gevaar is en blijft er (helaas) altijd, zoals ook in het magazine MacFan van deze week staat geschreven.
Nu is mijn vraag, welk(e) anti-virusprogramma(‘s) gebruiken jullie? Is datgene wat standaard in Mac OS zit voldoende? Hoe hebben jullie die ingesteld, of wat raden jullie mij aan? Ik ben erg benieuwd!
Welkom. Wat heel handig is van dit forum is de zoekfunctie. Dan zul je merken dat deze vraag ongeveer wekelijks voorbij komt. En steeds zijn de antwoorden dezelfde: er zijn (nog steeds) geen virussen voor Mac OS X, standaard is Mac OS X niet voorzien van enige anti-virussoftware, en als je dan toch zo nodig moet, is het gratis programma ClamXav voorlopig wel voldoende.
Veel plezier met je virusvrije Mac!
virussen zijn capsides met DNA of RNA die zich hechten aan een levende cel en daar hun DNA/RNA inbrengen. Vervolgens gaat de ‘gastheercel’ het DNA/RNA van het virus ‘uitvoeren’ dat houdt onderandere het reproduceren van het virus in. Hierna barst de capside open en gaat de gastheercel te gronde.
Macjes zijn niet opgebouwd uit levende cellen: je hoeft niet bang te zijn voor virussen!Zoeken, vinden en lezen heet dat toch?
Alvast veel plezier gewenst met je Mac!Uhm, misschien wel een overbodige reactie van mij, maar we hebben het er dus alleen maar over als je OSX gerbruikt met die Macbook.
Als je windows gaat installeren en je Macbook gaat gebruiken als een windows machine, dan heb je evenveel last van Virussen, spyware, malware, wormen en weet ik veel wat nog allemaal als elke andere PC.
Hou die windows maar zo ver mogelijk vandaan bij je Macje, Met OSX heb je meer dan genoeg, neem gewoon eventjes de tijd om er wat aan te wennen? Na een weekje en zo nu en dan een vraagje op dit forum was ik er zo mee weg.
Veel plezier ermee!
Edit: de virussen zullen wel alleen effect hebben op het windows gedeelte van je Macbook.
Maar je bent gewaarschuwd
als je windows installeert op je mac, dan doe je dat op een partitie: windows kan de Mac Partitiie niet lezen, dus de virussen van windows (waarvan je uiteraard op een Mac onder windows ook last hebt) kunnen je mac gedeelte niet aantasten
wees niet bang, maar gebruik voor windows uiteraard wel een virusscan :)_
Als je dan toch zonnodig Windhoos moet draaien ernaast (Zoals mij) dan is AVGfree een goede oplossing, ik beperk mijn internet verkeer drastisch wanneer ik in xsjpee zit, en download standaard enkel bestanden via OSX.
Parallels is ook een oplossing voor het virus-op-windhoos-xsjpee probleem, zodra je de VM afzet is het out of sight,mind and van je disk.
”pietsnot”pffff, ik zie er als een blok tegenop om al die virusen te bestrijden op m’n windhoos partitie
wat dacht je van:
geen windows-partitie aanmaken,
als je het wel doet XP geen contact laten maken met de buitenwereld (helemaal niet),
of (makkelijkst): niet zeuren, maar doen wat het grootste deel van de mensheid doet: virusscanners, firewalls en andere zooi om je systeem te laten draaien installerenBedankt voor alle reacties! Ik ben sowieso niet van plan om er Windows op te gaan draaien hoor. Ik ben namelijk van mening dat je een Mac moet kopen voor Mac OS, niet (primair) voor Windows. Ik ga toch ook geen Ferrari kopen met een Alfa Romeo motor erin…
Maar ff on-topic: iedereen hier roept wel dat er niks aan de hand is voor Mac OS, maar zo makkelijk ligt het toch écht niet volgens mij. Zie een nieuwsbericht van vandaag op Tweakers maar eens….
http://tweakers.net/nieuws/43675/Applicaties-voor-Mac-onveiliger-dan-OS-X.html
Mac OS is nog steeds erg veilig, maar niet onaantastbaar. En hoe populairder het wordt…… :sealed:
”MacJurry”Mac OS is nog steeds erg veilig, maar niet onaantastbaar.
Klopt, maar zodra het eerste echte virus opduikt, wordt dat snel genoeg bekend. Bovendien is het erg opmerkelijk dat dit soort FUD altijd van ‘virusbestrijders’ komt. Wat zouden ze daar nou toch mee te winnen hebben?
En deze vindt dat onrustzaaien over virussen genoeg…
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.