22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    MacJurry

Bescherming tegen allerlei ‘gespuis’??????

Ik heb over 3 weken mijn eerste Mac, en wel een MacBook. Nu weet ik dat er vrij weinig virusdreiging is voor Mac OS, maar gevaar is en blijft er (helaas) altijd, zoals ook in het magazine MacFan van deze week staat geschreven.

Nu is mijn vraag, welk(e) anti-virusprogramma(‘s) gebruiken jullie? Is datgene wat standaard in Mac OS zit voldoende? Hoe hebben jullie die ingesteld, of wat raden jullie mij aan? Ik ben erg benieuwd!

Bijdrager
    Esquare

Welkom. Wat heel handig is van dit forum is de zoekfunctie. Dan zul je merken dat deze vraag ongeveer wekelijks voorbij komt. En steeds zijn de antwoorden dezelfde: er zijn (nog steeds) geen virussen voor Mac OS X, standaard is Mac OS X niet voorzien van enige anti-virussoftware, en als je dan toch zo nodig moet, is het gratis programma ClamXav voorlopig wel voldoende.

Veel plezier met je virusvrije Mac!

Bijdrager
    KarelWillem

Geen enkele exta bescherming hier.
    Mijn laatste ‘virus’ was het ‘666’-virus van een jaar of zeven geleden, wat eigenlijk niets deed.

Ik zie het nut van virus-bescherming dus niet zo in.

Bijdrager
    Steff

De firewall staat gewoon via de fabrieksinstelling ingesteld.
    En antivirus software gebruik ik niet, zolang er niet meer dan 50 bekende virussen zijn overweeg ik een virusscanner.

Veel plezier aan je MacBook… geen zorgen maken je zit 99% safe.

Bijdrager
    Esquare
    ”Kriska”

geen zorgen maken je zit 99% safe.

Als het maar 99% was, zou ik me toch echt wel zorgen maken. Dan gaat het vier keer per jaar mis. :)

Bijdrager
    iJoost

Nee, dat zou alleen zijn als je het maar één keer per dag doet. Maar als je het bijvoorbeeld honderd keer per dag doet dan gaat het bij 99% safe toch duidelijk driehonderdvijfenzestig keer per jaar mis.

Ehm… wat is “het” eigenlijk?;-)

Bijdrager
    Esquare
    ”iJoost”

Ehm… wat is “het” eigenlijk?;-)

Je weet “het” toch zo goed? :wink:

Enniewee: 99% is lang niet zeker genoeg.

Bijdrager
    gewoonbob

nix aan virusprogramma’s doen hoor. geeft meer gedoe dan niet doen! je mac komt niemand in zonder jou toestemming. denk wel aan het beveiligen van je [draadloos] modem of router vooral als je in een dicht bevolkt gebied [flat of zo] woont.

Bijdrager
    Turbanus

Vroeger wel eens last van een “schetenvirus” gehad in systeem 6 en 7…. :lol: :wink:

Bijdrager
    foobar

virussen zijn capsides met DNA of RNA die zich hechten aan een levende cel en daar hun DNA/RNA inbrengen. Vervolgens gaat de ‘gastheercel’ het DNA/RNA van het virus ‘uitvoeren’ dat houdt onderandere het reproduceren van het virus in. Hierna barst de capside open en gaat de gastheercel te gronde.
    Macjes zijn niet opgebouwd uit levende cellen: je hoeft niet bang te zijn voor virussen!:D

Bijdrager
    iJoost
    ”Esquare”

Enniewee: 99% is lang niet zeker genoeg.

Dat weet ik nog zo net niet… Hangt er helemaal vanaf waar die 99 de procenten van zijn.

Bijdrager
    Nic

Zoeken, vinden en lezen heet dat toch?:P
    Alvast veel plezier gewenst met je Mac!

Bijdrager
    petermac

Uhm, misschien wel een overbodige reactie van mij, maar we hebben het er dus alleen maar over als je OSX gerbruikt met die Macbook.

Als je windows gaat installeren en je Macbook gaat gebruiken als een windows machine, dan heb je evenveel last van Virussen, spyware, malware, wormen en weet ik veel wat nog allemaal als elke andere PC.

Hou die windows maar zo ver mogelijk vandaan bij je Macje, Met OSX heb je meer dan genoeg, neem gewoon eventjes de tijd om er wat aan te wennen? Na een weekje en zo nu en dan een vraagje op dit forum was ik er zo mee weg.

Veel plezier ermee!

Edit: de virussen zullen wel alleen effect hebben op het windows gedeelte van je Macbook.

Maar je bent gewaarschuwd:)

Bijdrager
    foobar

als je windows installeert op je mac, dan doe je dat op een partitie: windows kan de Mac Partitiie niet lezen, dus de virussen van windows (waarvan je uiteraard op een Mac onder windows ook last hebt) kunnen je mac gedeelte niet aantasten:) wees niet bang, maar gebruik voor windows uiteraard wel een virusscan :)_

Bijdrager
    AdriaanB

pffff, ik zie er als een blok tegenop om al die virusen te bestrijden op m’n windhoos partitie:cry:

Bijdrager
    Bernadictus

Als je dan toch zonnodig Windhoos moet draaien ernaast (Zoals mij) dan is AVGfree een goede oplossing, ik beperk mijn internet verkeer drastisch wanneer ik in xsjpee zit, en download standaard enkel bestanden via OSX.

Parallels is ook een oplossing voor het virus-op-windhoos-xsjpee probleem, zodra je de VM afzet is het out of sight,mind and van je disk.

Bijdrager
    foobar
    ”pietsnot”

pffff, ik zie er als een blok tegenop om al die virusen te bestrijden op m’n windhoos partitie:cry:

wat dacht je van:
    geen windows-partitie aanmaken,
    als je het wel doet XP geen contact laten maken met de buitenwereld (helemaal niet),
    of (makkelijkst): niet zeuren, maar doen wat het grootste deel van de mensheid doet: virusscanners, firewalls en andere zooi om je systeem te laten draaien installeren:P

Bijdrager
    MacJurry

Bedankt voor alle reacties! Ik ben sowieso niet van plan om er Windows op te gaan draaien hoor. Ik ben namelijk van mening dat je een Mac moet kopen voor Mac OS, niet (primair) voor Windows. Ik ga toch ook geen Ferrari kopen met een Alfa Romeo motor erin… :P

Maar ff on-topic: iedereen hier roept wel dat er niks aan de hand is voor Mac OS, maar zo makkelijk ligt het toch écht niet volgens mij. Zie een nieuwsbericht van vandaag op Tweakers maar eens….

http://tweakers.net/nieuws/43675/Applicaties-voor-Mac-onveiliger-dan-OS-X.html

Mac OS is nog steeds erg veilig, maar niet onaantastbaar. En hoe populairder het wordt…… :sealed:

Bijdrager
    Esquare
    ”MacJurry”

Mac OS is nog steeds erg veilig, maar niet onaantastbaar.

Klopt, maar zodra het eerste echte virus opduikt, wordt dat snel genoeg bekend. Bovendien is het erg opmerkelijk dat dit soort FUD altijd van ‘virusbestrijders’ komt. Wat zouden ze daar nou toch mee te winnen hebben? :?

Bijdrager
    MacJurry

…ik weet het ook niet. Hoe dan ook, die Mac die komt er, ik kan er niet op wachten!!!!! 8)

Bijdrager
    nietorigineel

En deze vindt dat onrustzaaien over virussen genoeg…

Moderator
    unSOUND

Goeie sloten op je huis, meer heb je niet nodig om je Mac te beschermen…

Het grootste gevaar voor je Mac zijn inbrekers,
    andere gevaren kent de Mac nog steeds niet.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.