22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    d.kranen

Beschadigd Pages document

Op de een of andere manier is er een belangrijk (voor mij althans) Pages bestand beschadigd.

Ik heb nog niet het goede recovery instrument gevonden: wie helpt?

Overigens: ik kan niet terugvallen op een recente kopie, ik schaam me wel voor mijn gemakzucht!

Bijdrager
    fred44nl

je kunt bij Pages terug naar een vorige versie.

dat zit in Archief – vorige versie.

werkt dat nog wel ??

er is ook Exporteer naar bijv. platte tekst, etc.

Bijdrager
    KarelWillem

Vorige versie werkt op basis van Time Machine, en als hij dat had gebruikt, was er waarschijnlijk geen probleem.

Bovendien moet je het bestand wel kunnen openen als je dat vanuit Pages wilt doen.

Er is geen recovery manier voor corrupte Pages bestanden.

Met oudere bestanden wilde dit nog wel eens lukken.

Maar vanaf 5/6/7 enzovoorts is dat vrijwel onmogelijk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>KarelWillem op 23 september 2020 om 14:49</p>
    Vorige versie werkt op basis van Time Machine, en als hij dat had gebruikt, was er waarschijnlijk geen probleem.

is dat echt zo ??

ik heb geen Pages documenten met veel wijzigingen, maar wel enkele in Numbers.

en daar kun je door vorige versies bladeren, zonder dat m’n TC wordt aangekoppeld, laat staan dat  m’n TM-backup wordt geopend.

waar haalt Pages dan die vorige versies vandaan ??

Bijdrager
    KarelWillem

fred44nl op 23 september 2020 om 14:57

KarelWillem op 23 september 2020 om 14:49

is dat echt zo ??

Ik weet het niet. .:)

Het systeem van terughalen lijkt er wel erg op (lees: is exact hetzelfde).

En bij mij slaat de (Time Machine) harddisk aan als ik het aanroep.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>KarelWillem op 23 september 2020 om 15:05</p>
    Het systeem van terughalen lijkt er wel erg op (lees: is exact hetzelfde).

En bij mij slaat de (Time Machine) harddisk aan als ik het aanroep.

nou, koppel die schijf es heel voorzichtig af en kijk nog es:)

Bijdrager
    KarelWillem

In het kader van dit topic is het ook weer niet echt van belang, of wel?

Als hij het document kan openen, kan hij kijken of er onbeschadigde versies zijn terug te halen. Zo niet, dan niet.

Bijdrager
    d.kranen

Nee opening wordt geweigerd

Bijdrager
    KarelWillem

Dan ben ik bang dat je document Hemelen is.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>KarelWillem op 23 september 2020 om 15:41</p>
    In het kader van dit topic is het ook weer niet echt van belang, of wel?

maar wel ter leering ende vermaeck:)

Bijdrager
    d.kranen

Nou van vermaak is helaas geen sprake, misschien van ‘leedvermaak’ wegens mijn domme gedrag.

Bedankt voor jullie pogingen!

Bijdrager
    GoeieDag

KarelWillem op 23 september 2020 om 14:49

Nee.

Het is wel een TM functie, maar is onafhankelijk van of je TM hebt ingesteld voor backup’s of niet.

Bijdrager
    GoeieDag

@d-kranen: heb je al geprobeerd dit document in een ander programma te openen, als Teksteditor of Voorvertoning?

Of misschien in een andere, oudere versie van Pages op bv een andere Mac?

Bijdrager
    d.kranen

Goeiedag, Dat is een goed idee maar bij de eerste twee lukt het niet en voor de laatste twee zie ik geen mogelijkheden

Ik ben al aardig gevorderd met het opnieuw construeren van het Pages bestand, dus ik maak maar een eind aan dit item.

Bedankt!

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien kan je nog wat terughalen door een online conversie uit te laten voeren…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat als je van het beschadigde document de extensie verandert in .zip en het dan probeert te openen? Pages-documenten zijn eigenlijk zipbestanden met daarin meerdere andere bestanden met de tekst, afbeeldingen en meer:

Sleutelbeheerder
    Night

Ben benieuwd of TS nog wat aan de laatste twee tips heeft gehad 😉

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Night op 24 september 2020 om 18:34</p>
    Ben benieuwd of TS nog wat aan de laatste twee tips heeft gehad 😉

ik heb dat geprobeerd, maar kon er niks van maken.

unzip kan het pages–>zip bestand niet openen.

in pacifist zie je wel enkele *.iwa bestanden, maar daar is op geen enkele manier iets van te maken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Unzip als dubbelklikken in de Finder zodat het Archiveringshulpprogramma opent, of unzip in de terminal? Het Archiveringshulpprogramma heeft wel eens moeite met sommige zipbestanden, waar unzip vaak wel raad mee weet. (Tip: zet het zipbestand eerst in een map voordat je unzip in de terminal gebruikt, het maakt namelijk geen map aan met de naam van het zipbestand zoals Archiveringshulpprogramma wel doet als er meerdere bestanden uit de zip komen.)

Wat ook nog kan is dat je Pages-document een pakket is en geen zipbestand. Als je met rechts op het documenticoon klikt (voordat je het hernoemt naar .zip), staat er dan in het menu „Toon pakketinhoud”? Zo ja, dan is het niet nodig om het om te noemen. Toon de pakketinhoud, zoek het bestand index.xml.gz en kopieer het naar ergens anders (niet verplaatsen!), waarna je erop dubbelklikt in de Finder, of gunzip gebruikt in de Terminal. Je krijgt dan index.xml dat je kunt openen in een teksteditor om zo je tekst te zoeken tussen de gigantische berg XML-codes:) Afbeeldingen in het document staan ook ergens in een map in het pakket.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 25 september 2020 om 10:43</p>
    Unzip als dubbelklikken in de Finder zodat het Archiveringshulpprogramma opent, of unzip in de terminal?

beide geprobeerd:)

en inderdaad wordt er in Terminal geen nieuwe hoofdfolder aangemaakt, maar in Finder wèl.

sub-folders uit het zip-bestand krijg je altijd wel.

maar een bestand index.xml.gz zit er bij mij niet bij.

Toon pakketinhoud staat niet in het context menu.

overigens heb ik wel Catalina, misschien maakt dat verschil.

Bijdrager
    GoeieDag

Hier onder Catalina werkt het wel zoals Jakko stelde.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>fred44nl op 25 september 2020 om 11:16</p>
    maar een bestand index.xml.gz zit er bij mij niet bij.

In een Pages-document dat géén pakket is, staat inderdaad geen index.xml.gz-bestand, maar staat de inhoud in de map Index, als Document.iwa en andere .iwa-bestanden. Helaas is dat een formaat waar teksteditors niet veel mee kunnen, maar met Homebrew kun je een Snappy-utility installeren om ze mee uit te pakken: brew install snappy, gevolgd door brew install snzip om met die laatste in de terminal de bestanden uit te kunnen pakken, met snzip -d.

Of daar lijkt het in elk geval op, want na installeren (en een berg wachten op updates van Homebrew en zo) krijg ik:

$ snzip -d Document.iwa

Unknown file header

Toon pakketinhoud staat niet in het context menu.

Dan is je Pages-document bewaard als één bestand en niet als pakket. Dit is sinds Pages ’09 of zo de norm, maar je kunt nog altijd kiezen voor pakketten, en oudere bestanden zijn dus ook meestal pakketten.

De kans is natuurlijk dat het (zip)bestand gewoon beschadigd is. Al eens zip -F (hoofdletter F!) gebruikt op (een kopie van) het Pages-bestand? En als dat niet werkt, zip -FF? Met een beetje geluk zou dat het bestand moeten herstellen tot iets dat je uit kunt pakken, als het natuurlijk ook echt beschadigd is.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.