10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Zora la rousse

Berichtjes sturen over een netwerk

Situatie
    Er is een DTP afdeling met 14 Mac’s en een aparte server ruimte. De Mac’s werken op Classic en OS X. Van de server ruimte heb ik nog geen opgave. Alles staat met behulp van ethernet met elkaar in verbinding.

Vraag
    Beheerder wil bij een storing over het netwerk aan iedere gebruiker op de Mac een berichtje sturen. In de zin van ”er is een storing, willen julllie uitloggen op de server”. De mogelijkheid wil hij ook benutten als de storing opgeheven is.
    Genoemde beheerder kent een soortgelijke functie uit Cora4 (Linotype zetsysteem) om met de ZBE berichtjes te sturen naar alle terminals in de afdeling. Maar dit is ver voor het Apple tijdperk.
    Hij schreeuwt nu de longen uit zijn lijf, en zou graag berichtjes willen sturen aan alle Mac’s in het netwerk. Desnoods vanachter zijn eigen Mac op de DTP afdeling.

¿ Is dit mogelijk ? / ¿ Zijn hier programmaatjes voor ?:?

Bijdrager
    Sixer

Apple Remote Desktop 2 is een allround beheer-op-afstandspakket dat ook ’t plaatsen van berichten op de schermen van gebruikers toelaat. Weet alleen niet zeker of dit met de Macs op OS 9 gaat werken.

Bijdrager
    Rutger1981

Kan je niet iedereen in iChat RENDEVOUS inloggen en zo contact hebben met iedereen.
    Kan je gelijk uitleggen wat de mensen moeten doen als ze je niet begrijpen.
    Ik denk dat daarvoor rendevous een beetje voor in het leven is gebracht?

Succes

Bijdrager
    maceddy

Nee, want iChat en Rendezvous werkt niet onder OS 9.

Bijdrager
    Gauloises

Mail?

Bijdrager
    was frans

Er is een manier op een os9 server om aan alle ingelogde mensen een bericht te sturen (waarschijnlijk moet dat ook kunnen vanaf een osx server), via het pprogramma server admin kun je kijken wat de file server status is. In het venster dat zich dan opent kun je zien wie er online is en kun je er een bericht naartoe sturen.
    Verder hebben er altijd programma-tjes bestaan om met elkaar over het netwerk te communiceren (icq/msn/ichat achtig maar dan speciaal voor het netwerk) het nadeel daarvan is dat meestal iedereen dan zo’n programma op de mac moet hebben staan en vaak moet het programma ook continue aanstaan om elkaar te kunnen bereiken, ik heb er ooit een aantal getest, maar weet nu even snel geen namen meer, op versiontracker kun je vast nog wel van dat soort apps vinden. Ik heb het toen alleen uitgetest voor os9.

In os9 kun je ook nog berichten sturen vanuit het systeem als iemand op jouw computer is ingelogd, ga naar het regelpaneel samengebruik, daar kun je zien wie er ingelogd is op jouw computer, klik vervolgens met de alt op die naam (een of twee keer) en je krijgt een venster waarin je een bericht kunt typen naar die persoon. Waarschijnlijk heb je niks aan de laatste optie, maar ik vertel het er toch maar bij, veel mensen weten niet dat dat kan namelijk.

sccs

Bijdrager
    Maurits

Als de server Mac OS X Server is (AppleShareIP zou ook moeten werken)
    kan de beheerder aan alle aangelogde AFP clients een boodschap sturen.
    Dit zou moeten werken voor OS 9 en OS X, en je hoeft niets extra’s te installeren en/of kopen!

de door(remote desktop is erg leuk, maar te duur om alleen berichtjes te sturen, en of OS 9 ook werkt weet ik niet.

zie http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50704 (appleshare IP)

edit: dat vult Frans (hierboven) dus mooi aan, hij stuurde in terwijl ik mijn reactie maakte.

Maurits

Bijdrager
    maceddy

Misschien is QuickPop iets voor je.

Dit programma is er voor zowel 9 als 10 en is speciaal bedoeld om te chatten over een lokaal netwerk.

QuickPop X
    QuickPop 9

Bijdrager
    Zora la rousse

Alvast bedankt tot zover. Ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen, maar ik heb genoeg leesvoer:wink: .

Bijdrager
    Ward

Ik weet niet zeker maar kon dat niet met ‘stickies’?
    In os9 was er wel een standaard functie waarmee je berichten kon laten verschijnen dacht ik…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.