17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

[opgelost] Berekening uurverantwoording in Numbers

Als ik in kolom 1 de tijden heb staan en in kolom 2 de minuten berekend wil hebben, hoe doe ik dat?

Kolom 2 vul ik nu als enige kolom zelf in (verderop wordt die in Numbers omgezet in een totaal in uren).

Bijdrager
    McPim

Iets met TIMEVALUE()? Ligt er wel aan hoe de tijden in kolom 1 genoteerd staan, is dat met de hand ingevulde tekst of zijn het echt tijden? Zie hier voor een aantal voorbeelden van TIMEVALUE() gebruik.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, zoiets zal het wel moeten worden wellicht.
    Dan moet ik de tijdkolom gaan splitsen denk ik.

Ik dacht meer iets aan getal 2 – getal 1 = waarde/berekening/minuten
    Maar hoe maak je van de waardes 180, 200, 110 etc., respectievelijk 100, 120 en 70 minuten?

Bijdrager
    bartvdv

KarelWillem, de regel van drie vergeten ? 60 minuten = 100, … de rest werk je zelf wel uit …

Bijdrager
    McPim

Tijden als getal van elkaar aftrekken kan niet KW. Vergelijk 09:50-11:30 met 09:15-10:55. Allebei 100 minuten verschil maar als je dat aftrekt zoals jij doet krijg je 180 en 140…

Je zult de tijden inderdaad moeten splitsen als je TIMEVALUE() gaat gebruiken.

Bijdrager
    bartvdv

Als je in numbers een tijdnotatie (11:15) intikt in twee verschillende cellen, worden die automatisch herkend als een tijd en kan je daar bewerkingen mee uitvoeren. Het resultaat is bv. 1h 30 min. Wil je dat in minuten dan kan je de functie ‘dur2minutes’ gebruiken. En verder zou het een eitje moeten zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Als je in numbers een tijdnotatie (11:15) intikt in twee verschillende cellen, worden die automatisch herkend als een tijd en kan je daar bewerkingen mee uitvoeren.

Ja, dat begrijp ik. Die splitsing heb ik gedaan. Nu nog even ‘die berekening’.;)

Bijdrager
    KarelWillem

Oké, in uren is het geen probleem.

Cel splitsen in uurnotatie en dan C3−B3 (cel 2 – cel 1).

De minuten vergeet ik maar. De notatie u m is ook wel goed.

Bijdrager
    bartvdv

dur2minutes(cel2 – cel1) … tenzij ik jou niet begrijp … Ofwel ben je vandaag aan de luie kant.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik had die hele zin geestelijk zo’n beetje niet verwerkt.;) Dat heb je na een dag hard werken.

Anyway. In uren + minuten is het ook wel goed.

Bijdrager
    McPim

Volgens mij probeert @bartvdv je uit te leggen hoe je daar minuten van maakt. Maar een dag hard werken kan je geestelijk afstompen, dat is waar :wink:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik het goed begrijp wil je de tijdsduur alleen in minuten hebben, niet gesplitst in uren en minuten? Dat kan zo:

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik deed het al maanden in minuten. Dus bleef daar een beetje op gefocust.

Maar zoals ik hierboven al meld: het is goed zo in uren en minuten.

Goede (en eenvoudige) tip b.t.w.

Bijdrager
    Wankei

Alles opgelost?
    Ik zet om te rekenen met tijden al jaren minuten om in een decimaal getal: 15 wordt 25, 30 wordt 50 enz. ( vb 15 x 1,666)
    Rekent heel gemakkelijk, en zet vervolgens om door te delen door 1,666 en af te ronden.
    1200 – 983: = 217 : 2u 10 min

Bijdrager
    KarelWillem

Yep, zie de heel eenvoudige oplossing hier:

KarelWillem op 12 juli 2017

Cel splitsen in uurnotatie en dan C3−B3 (cel 2 – cel 1).

En hop… klaar.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Wankei op 12 juli 2017

Ik zet om te rekenen met tijden al jaren minuten om in een decimaal getal: 15 wordt 25, 30 wordt 50 enz. ( vb 15 x 1,666)
    Rekent heel gemakkelijk, en zet vervolgens om door te delen door 1,666 en af te ronden.
    1200 – 983: = 217 : 2u 10 min

Dit is iets moeilijk maken wat makkelijk kan — Numbers (en elk ander goed spreadsheetprogramma) kan zelf rekenen met tijd, wat jou moeite en fouten kan besparen.

Ik zou trouwens wel eens je uitkomst willen zien voor de duur van 9:50 uur op 1 januari 2016 t/m 12:00 uur op 1 januari 2017.

Bijdrager
    KarelWillem

B.t.w.: is het misschien een goede tip voor mensen die hulp zoeken in Numbers, om te zoeken op zoekterm + Excel.

Je hebt dan veel meer en eerder resultaat dan dat je specifiek naar Numbers-hulp zoekt.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.