30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:
    Bijdrager
    J-R0eN

Bereken prijzen

Beste mensen,

Ik heb een vraagje. Hoe bereken jullie de prijzen voor je website? (in het wit). Dus stel je gaat een website bouwen voor een bedrijf en daar wil je zelf 1000 euro (schoon) aan over houden. Hoeveel gaan jullie dan berekenen aan de klant en op welke manier… Alles is dus in het wit en op factuur basis..

Bijdrager
    MouseMighty

Hoe groot is/wordt de site? Moet je zelf ontwerpen? Zit er een databse achter? Is het een CMS? Doe je ook de hosting? Moet je ook het vervolgtraject (aanpassingen) doen? Hoeveel urr denk je ermee bezig te zijn? Hoe veel controlepunten zijn er?

Kortom, ik kan roepen bereken om er €1000,- aan over te houden het dubbele bruto maar dat slaat natuurlijk ook als een tang op een varken..:P

Bijdrager
    J-R0eN

Hoi, bedankt voor je antwoord. Nee, daar gaat het even niet om. Stel je hebt gewoon een opdracht en je kom gewoon even mooi gezegd uit op 1000 euro. Hoe ga je dan verder berekenen. Want je moet natuurlijk belasting & btw betalen… Je kan niet tegen je klant zeggen als je 1000 euro wilt verdienen dat het 1000 euro kost want dan snij je jezelf in de vingers…

Bijdrager
    KarelWillem

Jaja… :wink:

Pleur er gewoon 35% bovenop. Dan zit je aan de veilige kant.

Bijdrager
    J-R0eN

oke oke … maar waarom 35%? je betaalt toch zowieso 42% belasting… en hoe dan de btw? die gooi je daar nog overheen?

dus jij zegt:

als je 1000 wilt overhouden dan bereken je 1350 aan de klant ex btw?

Bijdrager
    wouwout

1000 *1,35 * 1,19 = factuur bedrag incl BTW

De 1,35 hangt erg af van hoeveel werk je al zelfstandige doet. De belastingdienst is erg lief voor kleine zelfstandigen, dwz dat er allerlei aftrekposten voor ondernemers zijn.

Ik kom over 2008, met alle aftrekposten voor ondernemers e.d., uit op ca. 30% ‘belastingdruk’.

Maar dit is een beetje rare manier van berekenen. Je tarieven zijn o.a. gebaseerd op je kennis, ervaring en zeker ook de concurrentie (“wat is normaal om voor zo’n site te betalen”)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”J-R0eN”

…dus jij zegt:

als je 1000 wilt overhouden dan bereken je 1350 aan de klant ex btw?

Nee.

:wink:

Ik heb nog nooit een factuur op een dergelijke manier samengesteld.

Een klant betaalt wat het werk waard is. Of ik daar nu 120 of 12000 euro aan over ga houden.

Bijdrager
    J-R0eN

Jah voor mij zijn ze niet zo lief… Ik heb gewoon een vaste baan (40 p/week) met een redelijk goed salaris. Daarnaast run ik ook nog een eigen reclamebureautje.. met redelijk wat werk.. Kom net bij de boekhouder vandaan en ben echt geschrokken van hoeveel ik moet betalen aan ze.. (ik zit dus op de 42% zei hij) vandaarom ook dat ik dit topic start… ben benieuwd hoe jullie het daarom doen. M’n boekhouder zei dat ik m’n prijzen gewoon omhoog moet gooien…

Ben echt benieuwd hoe jullie dit doen

Bijdrager
    iJoost

Je kunt het best rekenen met een uurtarief (ook als je het de klant zelf wel fixed price aanbiedt) dan kun je namelijk veel gemakkelijker bewaken dat je binnen budget blijft. En je kunt ook gemakkelijker projecten met elkaar vergelijken. Of het meerwerk schatten, etc. Je krijgt inzicht in je kosten.

Bijdrager
    J-R0eN

@ KarelWillem: Ja, dat snap ik en dat is ook logisch.. alleen ik weet niet goed hoe ik m’n prijs moet berekenen. Ik maakte bijv. een website en die was 500 waard. (website , met een cmsje erachter). Ik factureer 500 euro en klaar (wel 19% btw erover nog). Maar nu zit ik vanochtend bij de boekhouder en kan ik een gigantische smak geld nog eens gaan terug betalen.. dus nu heb ik maar aan die website die ik verkocht heb voor 500 maar 290 euro aan verdiend. En dat is toch echt veels te weinig…

Bijdrager
    rrkramer

€1000,- voor een website is natuurlijk een mooie prijs.
    Wat je eerst zou moeten doen is je uurtarief vaststellen.
    Hoeveel wil je gemiddeld verdienen in de tijd die je er mee bezig bent.

Is het een eenvoudige website, dan kun je niet zoveel vragen per uur. Vereist het meer expertise dan gaat je uurprijs omhoog.

Uurprijs bepaalt? Ga dan eens berekenen hoeveel uren je verwacht hiermee bezig te zijn.
    Nu heb je je brutoinkomsten.

Vervolgens tel je alle bijkomende kosten hier bij op.
    Nu heb je je de prijs voor je website. Deze zet je op de offerte.

Let op dit is nog exclusief BTW. Deze mik je er gewoon overheen.

Denk er om dat je bij het vaststellen van de uren rekening houdt met reistijd; extra overleggen; extra bewerkingen etc. etc. Er komt altijd meer bij kijken dan die paar uur dat je aan het bouwen bent.

En leg duidelijk vast wanneer de opdracht af is. Aan welke voorwaarden moet het eindproduct voldoen (specifiek!).
    Anders zou je nog wel eens in een eindeloze opdracht verwikkeld kunnen rekenen.
    Als je eenmaal aan de voorwaarden voor het eindproduct voldaan hebt. Kun je je uren die je er daarna nog insteekt op verzoek van de klant, ook aan de klant factureren.

Succes

Bijdrager
    J-R0eN

@ iJoost: ja idd, dat is ook een goed idee.. Maar dan zit ik toch nog wel een beetje met mijn probleem die ik nu heb.. Maar goed dat het tijd voor verandering is dat is het zeker. Heb echt veel gewerkt van het jaar (2008) voor mezelf.. en nu bijna niets verdiend.

Hoe doe ik dat dan met m’n uurprijs? (que inkomsten belasting & btw) Iemand tips? ervaringen?

Bijdrager
    KarelWillem

Dan was die website geen 500, maar 800 euro waard. Zo simpel is dat.

Als jouw uurtarief 50 euro is, maar je komt daar niet mee uit, dan maak jij er dus 80 euro van.

Bijdrager
    I-GJ

Als je op zeker wilt spelen:
    1000 x 52% (maximale inkomensbelasting voor derde activiteiten) x 19% BTW= € 1808,80

Die BTW draag je maandelijks of per kwartaal direct af. De 52% kan je op een aparte rekening wegzetten voor de vrienden van de belastingdienst. Die kom het idd hoe dan ook een keer halen. Maar dan heb jij iig 1000 schoon in je handje.
    Kan je dit niet vanuit je reclamebureau factureren?

Bijdrager
    Star65

Helemaal met rrkramer eens.
    Jeroen, ik vind dat je er een rare manier van berekenen op nahoud. Je houd maar €290 over zeg je. Nou als je die website gemaakt hebt in 2 uurtje, heb je niet slecht gepresteert. Als je er 16 uur op gewerkt hebt, heb je het slecht gedaan.

Kijk eens op http://www.lancelots.nl daar kun je veel info vinden.

Over de belastingafdracht (BTW) kun je trouwens met de belastingdienst afspraken maken. Soms kun je ook jaarlijks afspreken, maar ik neem aan dat jouw boekhouder die je natuurlijk met zorg hebt uitgezocht je daar uitgebreid in heeft geadviseert?

Met alle respect Jeroen, maar ik vind dat je niet veel ondernemerskwaliteiten bezit als je pas achteraf achter gaat afvragen welk tarief je voor bepaalde zaken moet hanteren.

Bijdrager
    J-R0eN

@ I-GJ: ja ik factureer alls vanuit me reclameburea…

@ Star65: ja ik begrijp dat je dat nu denkt. Misschien komt dat door m’n vraag stelling. Kijk die 500 euro voor die website die had ik al helemaal berekend. (10-14 uur) Maar ik heb gewoon nooit rekening gehouden met de inkomstenbelasting. Deed wel netjes 19% btw er over heen.

Maar nu heb ik dus in die 10-14 uur werk dus maar 290 euro overgehouden omdat ik nog 42% van die 500 euro aan de belasting kon afdragen.

Ik ga 1x per jaar naar de boekhouder en die vult dan alles in.

En wat je zegt over ondernemers kwaliteiten daar heb je wel een beetje gelijk in. Ik ben gewoon aan het werk gegaan en heb gewoon niet goed rekening gehouden met de omzetbelasting.. Maar daarom is het nu gewoon tijd om het anders te doen. Dit is een leer moment…

Ik ben dus nu op zoek naar een manier hoe ik een prijs moet berekenen waarbij ik mezelf niet in de vingers snij…

Bijdrager
    mooirood
    ”J-R0eN”

Ik maakte bijv. een website en die was 500 waard… …dus nu heb ik maar aan die website die ik verkocht heb voor 500 maar 290 euro aan verdiend. En dat is toch echt veels te weinig…

”KarelWillem”

Dan was die website geen 500, maar 800 euro waard.

Klopt.

Al je uurtarieven zijn bruto, daar zitten als het goed is al jouw kosten in verwerkt: verzekeringen, pensioen en dus ook belastingen.

Bijdrager
    Peter-Dreuning

Hoi J-R,

Zoals ik het lees heb je al volledig dienstverband bij een bedrijf.
    Dat betekend dat je de voor de belastingdienst geldende drempel
    van ik geloof 1200 uur werken voor je eigen bedrijf niet gaat halen.
    Dat betekend geen zelfstandige aftrek en kun je er gevoegelijk van
    uitgaan dat er rond de 42% van alle inkomsten naar Apeldoorn gaat.

Bijdrager
    J-R0eN

@ Peter-Dreuning: nee idd. dat red ik niet.. Maar als ik dat wel zou redden zou ik dan minder dan 42% gaan betalen? Ook niet toch? Ik heb namelijk al een redelijk goed salaris bij m’n baas.. als ik dat niet had dan zou ik ook niet zoveel betalen…

Want toen ik nog op school zat en voor mezelf werkte hoefde ik bijna niets te betalen.. en nu heb ik ongeveer het zelfde verdiend per jaar MAAR + een vaste baan… en nu betaal ik veel belasting…

Bijdrager
    J-R0eN

Mannen ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Wie heeft er nog tips, aanvullende informatie… En wat kan ik nu het beste doen.

Naar mijn idee is het nu het verstandigst om een uurprijs in gedachte te gaan nemen en daarmee verder te gaan rekenen.

rrkramer zei net dat je moet kijken naar wat je doet. En daar een uurprijs aan koppelen, Nou wat ik doe is:
    – website ontwerpen
    – website in HTML/CSS zetten
    – website programmeren (cms, formulieren, database dingen etc)

Is het handig om per onderdeel er een uurprijs aan te hangen? of 1 uurprijs te maken voor alles?

En dan natuurlijk nog de vraag : wat voor een uurprijs ga ik hanteren.. (inc. inkomstebelasting. ex. btw)

Hoop dat iemand me verder kan helpen…

Bijdrager
    wouwout

1 uurtarief natuurlijk. Het gaat om jou (en je kwaliteiten). Dat is gewoon 1 tarief waard.

Heb je nog nooit van iemand anders gehoord wat zijn/haar uurtarief is voor vergelijkbaar werk? Ook niet via via? Of van een detacheerder oid?

Bijdrager
    wouwout

kijk eens op deze site:
    http://www.freelance.nl/?p=projecten&cat=1

klik op een vacature. Kijk naar de reacties. Klik op het profiel van een paar bedrijven die reageren. Dan zie je ook indicaties van hun uurtarieven.
    In sommige vacatures op deze site worden uurtarieven gevraagd. Die zijn natuurlijk meestal te laag;-)

Bijdrager
    Star65

@J-R0eN: Zie dit maar als een leermoment.
    In principe heb je je boekhouder (als het goed is) niet alleen om je belastingaangifte voor je te verzorgen. Een beetje boekhouder kan je ook advies geven mbt hoe je je financiele bedrijfsvoering een beetje slim kunt aanpakken, of het verstandig is om bepaalde investeringen te doen en je balans in de gaten houden. Hij zal niet je uurtarief bepalen. Vaak is het verstandig, zeker in de beginperiode, regelmatig met je boekhouder contact te hebben over bepaalde (financiele) zaken.

Betreffende je uurtarief (ik ben geen websitebouwer): Is €500 niet een beetje aan de lage kant voor 10-14 uur?
    Toevallig heb ik vorige maand mijn website opnieuw laten bouwen. Toen heb ik ook een vast bedrag afgesproken omdat dit voor beide partijen erg prettig kan zijn. Het risico om meer tijd eraan kwijt te zijn dan oorspronkelijk gepland ligt bij de bouwer. Ik ga ervan uit dat hij dit in zijn prijs heeft meegecalculeerd.
    Aan de andere kant, als hij zijn CMS systeem heeft staan, kan hij in de toekomst met vergelijkbare websites goed geld verdienen omdat hij er dan minder tijd aan kwijt is dan bij mij.
    Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen dat je die €500 over meerdere soortgelijke projecten moet proberen uit te smeren. Als je nu een vergelijkbare site kunt bouwen voor iemand, ben je misschien nog maar 5 uurtjes kwijt en heb je dus goed verdiend.
    Er zitten altijd minder winstgevende (of verliesdraaiende) projecten bij in een jaar.

Verlies gewoon het grote geheel niet uit het oog, kijk over een langere periode en prijs jezelf ook niet uit de markt met te lage prijzen. Gewoon reële prijzen vragen voor wat jij kunt leveren en calculeer een stukje nazorg in.
    En als je niet weet wat gangbare prijzen zijn, vraag je gewoon toch een offerte aan bij andere websitebouwers voor een vergelijkbare site.

Bijdrager
    J-R0eN

@ Star65: bedankt voor je antwoord. Je hebt idd helemaal gelijk.

Die 500 euro in 10-14 uur was niet slecht omdat ik toen dacht dat ik tussen de 40/50 euro per uur zou verdienen maar dat deed ik dus achteraf niet omdat ik nog de inkomsten belasting moest betalen er over…

Ik heb idd net al veel zitten zoeken en kijken bij andere website bouwers en zie dat er 75 euro per uur vaak gevraagd wordt..

Dus stel ik ga een uurprijs van 75 euro (ex btw hanteren) dan bereken ik aan de klant voor een uur werk € 89.25 (inc. btw) en hier zou ik dus zelf € 43,5 van overhouden…

Bijdrager
    mooirood

Onze vriendelijke buren hebben een compleet forumonderdeel over dit onderwerp. Wellicht handig in je zoektocht naar een passend uurtarief. KLIK

Bijdrager
    Star65

Over die BTW moet je helemaal niet nadenken als je zaken doet met bedrijven. (Bij particulieren is het een ander verhaal)
    Jij berekent die BTW en draagt die vervolgens weer af aan de belasting (maandelijks, per kwartaal of per jaar, afhankelijk van de afspraken met de belasting). Het bedrijf waar jij zaken mee doet vraagt de BTW die jij in rekening hebt gebracht weer terug van de belasting. Ik weet het, het klinkt een beetje krom, maar zo werkt het.

Ik weet niet hoe jij aan het bedrag van €43,5 komt? In principe geef jij (je boekhouder inkomstenbelasting) op 1 keer per jaar.
    Stel je hebt 100 uur gewerkt.

Omzet is 100*€75 = €7500
    Kosten (aanschaf software, laptop, telefoon, etentje met je klant, rekening boekhouder, briefpapier etc) is voor dat jaar €1500
    Winst is (Omzet min Kosten) €7500-€1000=€6000

Over deze €6500 wordt uiteindelijk je inkomstenbelasting berekent. Nu gaat van dit bedrag een belastingvrije drempel (bv €1000) en startersaftrek (bv €500) en nog wat meer dingen en dan is je belastbaar inkomen bv €4500
    Over dit uiteindelijke inkomen betaal je in in belasting. Omdat dit in dit voorbeeld maar €4500 is, zal dit het laagste tarief zijn.
    Ik weet niet wat het laagste tarief is, maar bij 30% betaal je dus 30% over die €4500.
    Als je winst voor belasting een factor 100 groter is, betaal je over de eerste zoveel duizend het laagste tarief, dan over de volgende zoveel duizend het volgende en dan over de rest het hoogste tarief. Zo werkt het ongeveer.

Dit zijn maar voorbeelden met fictieve getallen. Je boekhouder/belastingdienst kan je precies vertellen hoe het zit.

Bijdrager
    J-R0eN

@ Star65: oke bedankt voor je uitleg.. Maar m’n boekhouder zegt tegen mij dat ik 42% moet betalen omdat ik er nog een baan naast heb..

Bijdrager
    J-R0eN

Misschien is het dus gewoon niet handig om naast een baan van 40 uur nog eens een eigen bedrijfje er naast te hebben? Zijn er meer mensen die dit hebben hier en hoe gaan jullie er mee om?

Bijdrager
    Star65

Je boekhouder heeft gelijk. Het gaat om je totale inkomen. Dus je loon uit dienstbetrekking + winst uit je iegen zaak.
    Wel heb je de aftrekposten zoals al eerder genoemd en nog veel meer. Je volgende Mac die je koopt, koop je natuurlijk op je bedrijfsnaam en dan krijg je de BTW terug. :D
    Bedragen die je investeert, ik dacht meer dan €450, mag je wel niet ineens als kosten opvoeren, maar moet je over een aantal jaren afschrijven. BTW kun je wel ineens terug vragen.
    Tijdschriften die je koopt, Mobile Me, kilometervergoeding, schrijfblokken, software etc etc mag je allemaal als zakelijke kosten opvoeren zolang je maar aannemelijk kunt maken dat het voor je bedrijf is.
    Kijk, als jij 3 Macbook’s koopt binnen 1 jaar voor jezelf, daar trapt de belasting nooit in, maar als je er eentje koopt in de pak em beet 3 jaar en die gebruik jij puur om zakelijk websites te bouwen kan de belasting niet veel zeggen.
    Je kunt namelijk aannemelijk maken dat je prive en werk qua Macbook’s gescheiden wilt houden.

Ik dacht dat website bouwers creatief waren, dus een beetje creatief boekhouden, zolang het maar redelijk blijft moet kunnen.
    :wink:

Bijdrager
    Bianco

Pas op met de belastingdienst en de combi ondernemer/baan!

Er zijn allerlei regelingen bij de belastingsdienst als kleine ondernemer, maar dan moet je wel hard kunnen maken dat je, wat was het ook al weer, 1244 uur per jaar in de eigen onderneming steekt. Als je een 40 urige baan hebt zal dat niet meer gaan, althans, bij mij werkte het niet. De belastingdienst accepteerde niet dat ik buiten de kantooruren werkte in m’n eigen bedrijf. Daardoor kwamen allerlei meevallertjes (investeringsaftrek en dergelijke) te vervallen. Je boekhouder is in dit geval goed op de hoogte.

Als je 1000 euro wilt overhouden, dan zul je de kosten die daarboven betaald moeten worden moeten doorberekenen aan de klant, tenzij deze klant dat er niet voor over heeft natuurlijk, dan kun je er wel aan blijven vasthouden, maar krijg je de klus niet, lijkt me.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.