7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Wammes

Beperkte schijfkopiebundel" (sparsebundle)

Time Machine produceert op mijn Time Capsule een “sparsebundle”-bestand, zijnde een zgn. Beperkte schijfkopiebundel.

Ik maak mij zorgen over de termen “sparse” en “beperkt”. Betekent dat dat er bepaalde data niet worden bewaard in de back-up op de TC?

[Ik bedoel niet het “weglaten” van bestanden uit de reservekopie die je zelf kunt aanwijzen via Systeemvoorkeuren / TM / Opties]

Als ik in het Sparsebundle bestand klik, krijg ik via Backups.backupdb >iMac keurig netjes de wekelijkse back-up bestanden waarin alles keurig is opgeborgen

David Pogue zegt in The Missing Manual (Mavericks) blz.460 van alles en nog wat over Sparse Images, maar het paneel File > New / Blank Disk Image verschijnt niet in mijn File menu. Waar kan ik dat vinden c.q hoe installeer ik dat?

Bijdrager
    fred44nl

maak je geen zorgen, want zo werkt TimeMachine nou eenmaal.
    alles wat je over TM zou willen weten, vind je op http://pondini.org/OSX/Home.html

Bijdrager
    SunKeeper
    Wammes op 29 juni 2015

David Pogue zegt in The Missing Manual (Mavericks) blz.460 van alles en nog wat over Sparse Images, maar het paneel File > New / Blank Disk Image verschijnt niet in mijn File menu. Waar kan ik dat vinden c.q hoe installeer ik dat?

Dat is toch gewoon aanwezig?

Dat kun je gebruiken wanneer je bepaalde bestanden wilt bundelen, maar in praktijk werkt een .zip ook voldoende daarvoor. (rechtsemuisklik > Comprimeer)

Alles wordt naar je Time Capsule gezet. Zoals je zelf ziet. Ik heb al eens een backup teruggezet en daar zat alles netjes in.

Bijdrager
    csteelooper

A sparse image is a type of disk image file used on Mac OS X that grows in size as the user adds data to the image, taking up only as much disk space as stored in it. Encrypted sparse image files are used to secure a user’s home directory by the FileVault feature in Mac OS X Snow Leopard and earlier. Sparse images can be created using Disk Utility.[1]

Unlike a full image file (.dmg), which takes up as much actual space as the real disk it represents (regardless of the amount of unused space), a sparse image file (.sparseimage) takes up only as much actual disk space as the data contained within, up to a maximum of the capacity assigned during creating.

Vertaling: Een Beperkte Schijfkopiebundel is een schijfafbeeldingsbestand [red.: sorry voor de OS6-achtige term] gebruikt in Mac OS X, dat in formaat toeneemt naarmate de gebruiker er gegevens aan toevoegt en dat slechts zoveel schijfruimte inneemt als het totaal van de gegevens die erin zijn opgeslagen. In Mac OS X Snow Leopard en eerder gebruikte FileVault gecodeerde Beperkte Schijfkopiebundels gebruikt om de thuismap van een gebruiker te beveiligen. Beperkte Schijfkopiebundels kunnen worden gemaakt met Schijfhulpprogramma.

In tegenstelling tot een volledige Schijfafbeelding (.dmg), die zoveel ruimte inneemt als de fysieke schijf die ze vertegenwoordigt (zonder rekening te houden met de gebruikte ruimte), neemt een Beperkte Schijfkopiebundel (.sparseimage) slechts zoveel ruimte in als de hoeveelheid data die erin zit, met een maximum dat tijdens het creëren ervan werd toegewezen.

De .sparsebundle werd in Mac OS X Leopard geïntroduceerd en is gebouwd op het .sparseimage formaat. Klik de link in het citaat voor meer info. Het heeft in ieder geval op geen enkele manier gevolgen voor wát er in je backup wordt opgeslagen; wel voor hóe het opgeslagen wordt. Zo is er geen HFS+ volume meer nodig voor Time Machine om te werken, en is de volledige bundel repliceerbaar. Dat is handig als je een off-site backup wilt maken van zo’n bundel.

Bijdrager
    Wammes

Alle drie: bedankt, ik gede info van Fred bekijken en die van Cstlooper ook,maar Sunkeeper, daar begrijp ik nkiks van. Waar zit je, welk programma is dt dan?/ ondanks mac ervaring sinds 1988 raak ik soms nog de weg kwijt. Is nu ook een andere wereld dan van de Mac Plus

Bijdrager
    TheBigZ

Het programma van SunKeeper is Schijfhulpprogramma.

Een sparsebundle is een speciale versie van een sparseimage.
    Het verschil wordt uitgelegd in dit artikel: https://tidbits.com/article/9673

Een sparsebundle bestaat uit meerdere fysieke bestanden (‘bands’) terwijl een sparseimage uit één bestand bestaat.

Bijdrager
    SunKeeper

Klaarblijkelijk loopt de TS nog niet sinds 1988 bij de opticien, want er staat toch duidelijk zichtbaar in het plaatje in welk programma dit menu is geopend.

Maar je kunt het overigens terugvinden in de Programma’s-map, daar zie je een map Hulpprogramma’s, daarin vindt je Schijfhulpprogramma.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.