5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Pietje13

Beperkt Airport Express de snelheid van een Time Capsule in brugmodus?

Beste OMT,

Ik zal even de situatie schetsen. Ik ga verhuizen naar een een appartementje van 3 verdiepingen. Op de eerste verdieping is alleen de opgang naar het appartement: hier is de meterkast en hier zal dus de Time Capsule komen te staan. Op de eerste verdieping is een woonkamer, keuken en kantoor. Totaal is de eerste verdieping zo’n 55 m2, waarbij de keuken in het midden is gepositioneerd. In de keuken komt mijn Airport Express (2013 model) om muziek te kunnen streamen. Boven is een bad- en slaapkamer van totaal zo’n 40 m2.

Ik lees overal dat de wifi AC standaard van de TC/Extreme zo ongelofelijk snel en goed is. Ik heb redelijk wat apparaten die die standaard ondersteunen (iPhone 5S, iPad IV, MBA 2014, iMac 2013) dus het is zonde om daar geen gebruik van te maken.

Het probleem/ de vraag is: Omdat de Airport Express op een veel centraler punt in het appartement komt ben ik bang dat waar ik ook ben in het huis (woonkamer, keuken, kantoor of slaapkamer) elk apparaat verbinding maakt met de Express in brug functie ipv de TC. Is dat zo? En gaat dat de WIFI snelheid dan beperken of kan de brugfunctie van de Express de AC standaard wel doorgeven?

Aangezien het een huurhuis is vrees ik dat een gat boren geen optie is. Ik denk dus niet dat de TC op de eerste verdieping kan komen.

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    SMTR
    Pietje13 op 27 november 2014

Aangezien het een huurhuis is vrees ik dat een gat boren geen optie is. Ik denk dus niet dat de TC op de eerste verdieping kan komen.

In huurhuis gewoon lekker gaten boren, kan bij vertrek gewoon weer dichtgesmeerd worden…. Nog nooit meegemaakt dat het een probleem was.

Mocht je de situatie toch aanleggen zoals je omschrijft, ik denk niet dat je verschil gaat merken….

Bijdrager
    fixar

2 dingen:

Waarom zet je de TimeCapsule in de meterkast? Ik neem aan dat er in de meterkast een modem van een willekeurige provider staat?
    Linksom of rechtsom is het vast wel mogelijk om een netwerkkabel te realiseren die het mogelijk maakt om de TC niet te hoeven opsluiten in een meterkast (sowieso een van de slechtste plekken om een wi-fi device te plaatsen).

Vanuit de meterkast lopen er waarschijnlijk al veel leidingen voor stroom e.d. naar de andere ruimtes. Langs een verwarmingsbuis of door een loze leiding of de pvc-buis van de elektriciteit-leiding past vaak wel een netwerkkabel.

In veel huurhuizen mag je zeker wel een gaatje boren hoor, hoe hang je anders een schilderij of een TV-scherm op? Een netwerkkabel heeft een diameter van nog geen halve centimeter. Niks wat je bij vertrek niet even kunt dichtsmeren met wat kit of tandpasta;)

Als je de Airport onder het tabje Wireless (/draadloos) instelt op “Join a wireless network” zal de Express alleen dienen om het signaal van je TC op te vangen (en vervolgens te kunnen gebruiken voor alleen Airplay) Andere apparaten zullen dan niet proberen via de Express het netwerk/internet op te gaan.

Bijdrager
    Pietje13

Beiden bedankt voor de reacties! In de meterkast komt inderdaad een modem van Ziggo. Ik begrijp dat ik het maar moet aandurven om inderdaad te zorgen dat er op een of andere manier een UTP kabel naar boven komt drijven. Maandag de sleutel dus ik zal mijn best doen! Fijn om te weten dat de Airport Express ook alleen kan dienen als Airplay apparaat! Nogmaals dank!

Bijdrager
    macpro

Er zal ongetwijfeld een buis zijn waar de antenne kabel in zit om het TV signaal naar boven te krijgen.
    In die buis kun je een netwerk kabel toevoegen.
    Kan wel een behoorlijke klus worden als er veel bochten inzitten, maar dan ben je zonder boren boven.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.