9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    i90edwin

Bepaalde Mac apps doen het niet

Sinds een aantal dagen werken bepaalde apps van Apple niet meer op mijn Mac ( Mavericks, iMac intel 2010 model). apps zoals de App Store, Pages, Numbers, Messages, Facetime, Photobooth reageren door een enkele spring in het dock na het aanklikken, maar start niet op. Mail werkt wel maar crasht vaak. Ook heb ik vaker de strandbal in beeld.

Het probleem is ontstaan nadat ik mijn harde schijf had opgeruimd. Ik heb niet dingen verwijderd uit de System, Library, Applications map. Wel heeft de app CleanMyMac dingen verwijderd.

Het volgende heb ik zonder succes al geprobeerd:

1. Een nieuwe gebruiker aangemaakt. Ook hier startten de apps niet.
    2. Diverse keren opnieuw opstarten met CMD + OPT + R + P
    3. Met disk utility de schijf gerepareerd (meerdere keren), zonder succes.
    4. Met Recovery de harde schijf laten overschrijven door Time Machine (een back-up voordat ik problemen met de apps had).

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Bijdrager
    janbertwedman

Het probleem is CleanMyMac

Bijdrager
    i90edwin

Kan je specifieker zijn? Is er een mogelijkheid om het ongedaan te maken?

Ik gebruik dat programma al een paar jaar en heb er nooit problemen mee gehad…

Bijdrager
    janbertwedman

Er is op dit forum al vele malen gesproken over dit soort programma’s.
    Je moet OSX gewoon zijn werk laten doen dan hoef je geen externe opruim of verbeter programma’s te gebruiken.
    CleanMyMac komt uit een tijd toen schijfruimte nog beperkt en duur was,dat is nu niet meer zo.
    Bovendien bij verkeerd gebruik verwijderd het zaken die beter niet verwijderd worden.

Bijdrager
    janbertwedman

Aanvullend: uit eigen ervaring (helaas) weet ik dat een schone installatie vaak de enige optie is,NIET via Time Machine want die is nu ook corrupt
    geworden. Dus al je bestanden backuppen en vervolgens een “clean Install” en daarna al je programma’s opnieuw installeren.
    Kost je minimaal een dag maar het systeem zal weer top draaien.
    Succes!

Bijdrager
    i90edwin

Ik was al bang dat een schone installatie de enige optie zou zijn.

Bedankt voor je hulp, en CleanMyMac zal ik dan ook maar niet meer installeren.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat dat betreft komt CleanMyMac zijn beloften na: vroeg of laat ben je toe aan een schone installatie.:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mocht je nog geen clean instal hebben uitgevoerd, probeer dan eerst om de combo update opnieuw te installeren. Er bestaat kans dat de corrupte (of verwijderde) systeem data dan herstelt wordt. (Je programma’s en je data blijven bewaard.)

Als je de laatste Mavericks update hebt is het deze dus.

Bijdrager
    i90edwin

De combo update heeft helaas niet geholpen. Zojuist dus maar een clean install gedaan. Het probleem is dus ‘opgelost’.

Iedereen bedankt!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.