27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Nightsky

Ben eindelijk over naar MAC.. En nu?

Voorheen heb ik altijd windows laptops gebruikt. De dag is aangekomen vanaf nu ga ik over naar macbook. Heb een nieuwe MBA aangeschaft, alleen weet ik nu niet wat ik in het begin precies moet doen.. moet ik bv. bootcampe? zo Ja.. vertraagt dat mijn laptop? of maakt het helemaal niet uit? Moet ik nog dingen verwijderen wat niet van toepassing zijn? Nu ik ga overstappen wil ik tijdens het gebruiken van mijn nieuwe mac geen fouten of domme dingen doen:D Jullie nog verdere tips???…

Bijdrager
    fred44nl

geen schoonmaak en opruimprogramma’s gebruiken.
    niks verwijderen, want je wint er weinig ruimte mee, maar je haalt vroeg of laat problemen in huis.
    kortom, vergeet alles wat je geleerd hebt m.b.t. onderhoud aan windows.
    OS X onderhoudt zichzelf:)

waarom zou je bootcamp willen gebruiken ??
    m.a.w. welke windows programma’s MOET je gebruiken ??
    voor bijna alles is een gelijkbaar programma voor Mac.

Bijdrager
    GastonM

Aangezien je tot nu toe altijd Windows hebt gebruikt, heb ik een paar tips voor je:

Tips voor switchers:
    – Het bureaublad is géén verzamelplaats voor programma’s (daar zijn het Dock en Launchpad voor), je kunt het beste zo weinig mogelijk op je bureaublad plaatsen.
    – Anders dan bij Windows hebben nieuwe programma’s vaak (niet altijd) geen installer. Je downloadt als het ware vaak een zogenaamde schijfkopie. Wanneer deze is gedownload, simpelweg dubbel erop klikken en wachten tot er een venster verschijnt. Vervolgens kun je het programma installeren door het simpelweg te slepen naar de map Programma’s (en nergens anders!). Nadat je dit hebt gedaan, zul je zien dat de schijfkopie op het Bureaublad blijft staan. Je kunt de schijfkopie verwijderen door hem simpelweg te slepen naar de Prullenmand in het Dock (die dan tijdelijk even veranderd in een soort van uitwerp-icoon).
    – Ga alsjeblieft geen opruimtooltjes (zoals bijv. OnyX, MacKeeper, CCleanner en CleanMyMac) en anti-virusprogramma’s installeren (deze doen vaak meer kwaad dan goed), je Mac kan zich prima zelf onderhouden. Je kunt hooguit om de zoveel tijd de Schijfbevoegdheden herstellen, meer hoef je echt niet te doen.
    – Toetsencombinaties worden vaak uitgevoerd door middel van de Cmd-toets en dus niet door middel van de Ctrl-toets. Toetsencombinaties zijn vrijwel hetzelfde als in Windows (Cmd ipv. Ctrl, de Ctrl-toets heeft weinig functies in Mac OS X).
    – Anders dan bij Windows het geval is, sluit je een programma niet door simpelweg op de rode knop te drukken, je sluit enkel het venster. Om een programma volledig af te sluiten gebruik je de toetsencombinatie Cmd + Q of druk je rechtsboven op de naam van het programma en kies je voor Stop [naam programma] o.i.d.

Algemene tips:
    – Ik zou niet meteen direct een muis aansluiten, maar wennen aan het ingebouwde trackpad van je MacBook Air. Je zult merken dat het veel makkelijker werkt dan de gemiddelde trackpads van Windows-laptops en je niets anders meer wil (kijk maar welke multi-touchbewegingen je allemaal kunt doen). Een tip als voormalig Windows-gebruiker is wel om de optie “Tikken om te klikken” aan te zetten, zodat een simpele tik op het trackpad volstaat om te klikken. Die vind je onder Systeemvoorkeuren – Trackpad – Aanwijzen en klikken – Tikken om te klikken.
    – Je Mac iedere keer afsluiten is onnodig, ik zou hem enkel afsluiten wanneer je hem een paar dagen niet gaat gebruiken. De Sluimer-stand is een betere optie! (Macs zijn ontworpen om 24/7 aan te staan).
    – Een optie die ik altijd als eerste aanzet na een schone installatie van Mac OS X, is het batterijpercentage. Dit doe je door op het batterij-icoon rechtsboven te klikken, gevolgd door Toon percentage. Op deze manier heb je een veel betere indicatie van hoe vol je batterij nog is.
    – Ik zou persoonlijk als browser allereerst Safari proberen, en geen andere browser installeren. Mocht Safari je niet bevallen, dan kun je altijd Firefox of Chrome installeren indien nodig.
    – Controleer even of Lion of Mountain Lion op je MacBook Air geïnstalleerd is (afhankelijk van waar en wanneer je hem gekocht hebt). Om dit te doen klik je linksboven op het Apple-logo gevolgd door Over mijn Mac. Indien je 10.7.x ziet staan, betekent dat dat Lion geïnstalleerd is, de oude versie dus. Indien dat het geval is, heb je hoogstwaarschijnlijk recht op een gratis upgrade naar 10.8 (Mountain Lion) via een up-to-date-programma van Apple.

10 tips voor Mac OS X-beginners: http://www.40tech.com/2011/01/10/10-tips-for-mac-osx-beginners/
    Vergelijkbaar recent topic met andere tips: http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-wat-nu
    Handige site die zich richt op beginnende Mac-gebruikers: http://www.macmiep.nl/

Veel succes en plezier met je nieuwe Mac!

Bijdrager
    Stirf

Goede opsomming, Gastje8 :thumbsup:

Inactief
    Anoniem

Je had beter van tevoren kunnen bedenken waarom je eigenlijk een Mac wilde hebben…

Bijdrager
    fred44nl
    Stirf op 04 september 2012

Goede opsomming, Gastje8 :thumbsup:

helemaal mee eens :thumbsup:

Bijdrager
    fred44nl
    THX-1138 op 04 september 2012

Je had beter van tevoren kunnen bedenken waarom je eigenlijk een Mac wilde hebben…

slaat nergens op :thumbsdown:

Bijdrager
    kogel
    Bijdrager
    computer space

Begin eerst eens met Virtual Box. Bootcamp is een last resort voor Windows programma’s.

Bijdrager
    GastonM

@Nightsky, ik zou alleen maar Windows installeren (zowel via Bootcamp als een virtualisatieprogramma) wanneer je het écht nodig hebt. Probeer eerst te wennen aan Mac OS X, je zult merken dat er van het overgrote deel van bekende programma’s inmiddels ook een Mac-versie verkrijgbaar is. En anders zijn er genoeg alternatieven!

@Stirf, Fred44nl, bedankt:wink:

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Topic verplaatst naar switchers, vanwege de soort vragen….[/mod]

Bijdrager
    iKweethetbeter
    Gastje8 op 04 september 2012

Tips voor switchers:

Mooie complete lijst!

- Je Mac iedere keer afsluiten is onnodig, ik zou hem enkel afsluiten wanneer je hem een paar dagen niet gaat gebruiken. De Sluimer-stand is een betere optie! (Macs zijn ontworpen om 24/7 aan te staan).

En een MacBook laat je sluimeren door hem simpelweg dicht te klappen. Eenvoudiger kan niet!

- Ik zou persoonlijk als browser allereerst Safari proberen, en geen andere browser installeren. Mocht Safari je niet bevallen, dan kun je altijd Firefox of Chrome installeren indien nodig.

Safari zal ongetwijfeld bevallen. Alleen besluiten sommige sitebouwers helaas om sites alleen voor IE en FF te optimaliseren, en Safari te blokkeren. Onnodig, triest maar waar. Dat probleem omzeil je simpel door FF te installeren. Gebruik geen Chrome, tenzij je wilt dat Google nog meer over je te weten komt dan ze nu al van je weten / over je te weten komen.

Bijdrager
    iKweethetbeter
    computer op 04 september 2012

Begin eerst eens met Virtual Box. Bootcamp is een last resort voor Windows programma\’s.

Nee, niet doen!

Ga eerst kijken wat je met je MacBook Air wil doen, welke programma’s je wil draaien. Er is vast een Mac versie van die programma’s, Google vindt alles en anders de forumleden hier wel.

Bedenk dat OS X perfect integreert met de Apple hardware, en de Apple programma’s, waaronder de iLife suite, werkt ook weer perfect onderling samen en met OS X.

Windows verbreekt die perfectie. Het maakt je MBA minder stabiel, minder snel, minder betrouwbaar, en vermindert het superieure gebruikersgevoel.

Bijdrager
    Bodevinaat

Ik ken een aantal mensen die Windows via Bootcamp gebruiken en verder niks…als je ze dan vraagt waarom ze een Mac hebben kijken ze je glazig aan want ‘ze konden niet wennen aan de Mac’. Tsjaaa… je vraagt je soms af hoe mensen dingen beleven of hoe hun wereldbeeld exact in elkaar zit.

Dat zijn overigens dezelfde mensen die iedere keer opnieuw aan je vragen ‘hoe je tekst vet maakt’. Als je dan achteloos antwoord ‘ctrl-b’ dan krijg je het etiket ‘Wizard’. Als je ingewikkelder zaken uitlegt via de menustructuur of met een contextmenu moet je het 47x voordoen voordat ze maar enigszins in de gaten hebben hoe het werkt. “Kijk en als je op deze knop klikt dan krijg je dat venster” “Welke knop?” “Deze” “Waar dan?” “Hier” “Waar?” “H-I-E-R!!” Het hele concept van vensters en knoppen en context en noem het maar op gaat volledig aan ze voorbij.

Ben jij ook zo’n knutselaar, cancel dan die aankoop van die MacBook. Zonde.

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    iKweethetbeter op 04 september 2012

Dat probleem omzeil je simpel door FF te installeren.

Dat omzeil je ook door een andere “User Agent” te selecteren in het “Develop” menu in Safari.:)

Bodevinaat op 05 september 2012

Dat zijn overigens dezelfde mensen die iedere keer opnieuw aan je vragen \’hoe je tekst vet maakt\’. Als je dan achteloos antwoord \’ctrl-b\’ dan krijg je het etiket \’Wizard\’. Als je ingewikkelder zaken uitlegt via de menustructuur of met een contextmenu moet je het 47x voordoen voordat ze maar enigszins in de gaten hebben hoe het werkt. “Kijk en als je op deze knop klikt dan krijg je dat venster” “Welke knop?” “Deze” “Waar dan?” “Hier” “Waar?” “H-I-E-R!!” Het hele concept van vensters en knoppen en context en noem het maar op gaat volledig aan ze voorbij.

Totaal herkenbaar. :ftim:

Bijdrager
    Nightsky

allemaal erg bedankt voor jullie tips!;)

Bijdrager
    Koning Frank

Bluh gewoon niet zo veel nadenken. Je MBA is namelijk geen windows machine die na twee verkeerde klikken van ellende uit elkaar valt.

Bijdrager
    HSG
    Bodevinaat op 05 september 2012

<p>Ik ken een aantal mensen die Windows via Bootcamp gebruiken en verder niks…als je ze dan vraagt waarom ze een Mac hebben kijken ze je glazig aan want ‘ze konden niet wennen aan de Mac’. Tsjaaa… je vraagt je soms af hoe mensen dingen beleven of hoe hun wereldbeeld exact in elkaar zit.</p>

Het is maar net hoe mensen voor open staan en hoeveel tijd en energie ze er in willen steken om iets te leren. Windows OS is nu eenmaal anders dan een OS gebruiken op basis van Unix. Dat werkt nu eenmaal anders. Hetzelfde aan een leraar Nederlands vragen of hij een cursus Spaans wil geven.

<p>Dat zijn overigens dezelfde mensen die iedere keer opnieuw aan je vragen ‘hoe je tekst vet maakt’. Als je dan achteloos antwoord ‘ctrl-b’ dan krijg je het etiket ‘Wizard’. Als je ingewikkelder zaken uitlegt via de menustructuur of met een contextmenu moet je het 47x voordoen voordat ze maar enigszins in de gaten hebben hoe het werkt. “Kijk en als je op deze knop klikt dan krijg je dat venster” “Welke knop?” “Deze” “Waar dan?” “Hier” “Waar?” “H-I-E-R!!” Het hele concept van vensters en knoppen en context en noem het maar op gaat volledig aan ze voorbij. </p>
    <p>Ben jij ook zo’n knutselaar, cancel dan die aankoop van die MacBook. Zonde.
    </p>

Erg herkenbaar en zeer irritant. Bij oudere mensen kan ik het nog wel begrijpen maar bij de jongeren generatie denk ik daar anders over. Die mensen kun je beter een tablet geven want dan kan er ook heel weinig gebeuren.

In veel gevallen is het gewoon hun houding. Het gaat de ene oor in en de andere weer uit. En als je daar toch naar vraagt waarom jij het voor de zoveelste keer moet uitleggen is hun antwoord vaak “jij bent de expert of niet soms”. Eigenlijk zijn ze te beroerd om iets zelf uit te zoeken.

Bijdrager
    1984

1 jaar later, ik denk dat de TS het nu wel onder de knie heeft

Bijdrager
    HSG
    1984 op 12 september 2013

1 jaar later, ik denk dat de TS het nu wel onder de knie heeft

Daarom heb ik het ook niet over de TS.

Bijdrager
    The Redesigner

BEN EINDELIJK OVER NAAR MAC11111111!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!yeaahlolzzz

Vraagt meteen hoe ie moet bootcampen.

Bijdrager
    HSG
    The op 13 september 2013

*vraagt zich af waarom de .exe bestanden niet werken.*

Bijdrager
    The Redesigner
    HSG op 14 september 2013
    The op 13 september 2013

*vraagt zich af waarom de .exe bestanden niet werken.*

Hahahahha

Bijdrager
    iPeppel

En nu? Dat vraag ik me ook af. Heb sinds een paar dagen een iMac staan en dat is best even wennen als je 20 jaar Windows gewend bent. Is er ergens een site/document met FAQ als je van PC naar iMac overstapt? Dus de eerste dingen die je moet weten.

Bijdrager
    HSG

En nu? Dat vraag ik me ook af. Heb sinds een paar dagen een iMac staan en dat is best even wennen als je 20 jaar Windows gewend bent. Is er ergens een site/document met FAQ als je van PC naar iMac overstapt? Dus de eerste dingen die je moet weten.

Als je even naar boven scrollt dan zie je tips van Gastje8 staan. Die kunnen je al aardig op weg helpen.

Bijdrager
    fred44nl

Is er ergens een site/document met FAQ als je van PC naar iMac overstapt? Dus de eerste dingen die je moet weten.

wellicht heb je iets aan deze site:

http://www.macmiep.nl

Bijdrager
    Dick de Roos

@iPeppel. Ook mogelijk: kijk eens naar deze site .

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.