-
Q:
Belichtingseffect
Goedemorgen mensen,
Ik heb een vraagje over het Photoshop CS1 belichtingseffect. Regelmatig heb ik hier problemen mee.
Ik heb een document (A4 -> 300DPI -> RGB -> 8Bit’s). Het bestaat nu nog uit één laag gevuld (100%) met een kleur. Als ik vervolgens naar het filter ‘Belichtingseffect gaan krijg ik de volgende melding:
Soms werkt het filter wel maar soms ook niet.
Iemand enig idee? Ik dank jullie voor het meedenken.
Remco
Bingo…
Dat is te zeggen….. Het maakt niet uit of de laag ‘Achtergrond’ is of ‘Laag X’.
Ondertussen werkt het wel weer, maar wachten is op het moment dat ‘ie weer niet werkt. Ik denkt zelf dus dat er iets in het systeem niet helemaal lekker zit (een voorkeur ofzo).
Iemand die daar iets van weet?
Remco
e kunt ook proberen je Photoshop te resetten door:
Dump het voorkeursbestand door Cmd+Option+Shift in te drukken tijdens het opstarten van PSDit heb ik intussen geprobeerd maar helaas maakt dit ook niet uit.
Mijn instelling m.b.t. het document zijn goed.
Wie o wie?
Remco
Wellicht. Ik ga daar ook in ieder geval naar kijken.
Ik twijfel wel of het daar in zit. Ook omdat ik naar aanleiding van mijn eerste melding een test-document heb aangemaakt met één laag gevult met één kleur en daar reageerde het filter ook niet op.
Opnieuw opstarten van het programma wil nog wel eens helpen.Het blijft een raar verhaal. En frustrerend, omdat het niet wil werken als je het nodig hebt.
Ik blijf erbij dat ik het gevoel heb dat er iets in de programma-map niet lekker zit (plug-in?), of in de bibliotheek(?). Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis hier te kort schiet en blijf dus open staan voor jullie suggesties.
Remco
”oost”Wellicht. Ik ga daar ook in ieder geval naar kijken.
Ik twijfel wel of het daar in zit. Ook omdat ik naar aanleiding van mijn eerste melding een test-document heb aangemaakt met één laag gevult met één kleur en daar reageerde het filter ook niet op.
Opnieuw opstarten van het programma wil nog wel eens helpen.Het blijft een raar verhaal. En frustrerend, omdat het niet wil werken als je het nodig hebt.
Ik blijf erbij dat ik het gevoel heb dat er iets in de programma-map niet lekker zit (plug-in?), of in de bibliotheek(?). Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis hier te kort schiet en blijf dus open staan voor jullie suggesties.
Remco
”mooirood”gebeurd dit in elk nieuw document dat je aanmaakt of alleen in dit specifieke document?
eehm…
Even voor de zekerheid. Het gebeurt bij elk document. Ik heb nu net even een nieuw document opgezet.
• nieuw document
• formaat A4; transparant; 300dpi; RGB
• vullen met voorgrond kleur (laag 1 van 1)
• filter -> rendering -> belichtingseffect
• en dan krijg ik de bewuste melding.Zie ook image
Ik wordt helemaal gek….
Nog even geduld allemaal en dan zet ik er een prijs op voor diegene die mij uit mijn lijden verlost en met de gouden tip/oplossing komt…
Wie o wie?
Remco
”i,N8N”eehm…
bedankt voor je bijdrage.
@oost
Belichtingseffecten is een plug-in. Onder Mapje Adobe Photoshop > Plug-ins > Filter > Belichtingseffecten.
Wanneer je mij een PB stuurt met je e-mail adres kan ik mijn Plug-in wel mailen, wellicht is de jouwe corrupt…Ik had dit probleem ook. Het zat hem bij mij in het copy-and-pasten vanuit Illustrator. Na de opdracht “Purge Clipboard” was dit filter pas te gebruiken. M.a.w. je moet eerst je klembord leegmaken. Zie (Engels) Edit > Purge… > Clipboard
Succes.
Gr Martijn
”oost”Kortom; mijn plug-in was brak en dankzij MooiRood nu niet meer!
Indien je met CS1 werkt: Kopieer vanuit Illustrator iets naar je klembord en plak dat in een Photoshop document… Probeer het filter dan nog eens… Als het goed is werkt je belichtingseffect-filter nu niet… M.a.w. … Klembord leegmaken…
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.