23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    oost

Belichtingseffect

Goedemorgen mensen,

Ik heb een vraagje over het Photoshop CS1 belichtingseffect. Regelmatig heb ik hier problemen mee.

Ik heb een document (A4 -> 300DPI -> RGB -> 8Bit’s). Het bestaat nu nog uit één laag gevuld (100%) met een kleur. Als ik vervolgens naar het filter ‘Belichtingseffect gaan krijg ik de volgende melding:

Soms werkt het filter wel maar soms ook niet.

Iemand enig idee? Ik dank jullie voor het meedenken.

Remco

Geblokkeerd
    Anoniem

Zomaar een wilde gok; maak van die laag eens een “background”:)
    (flatten layers)

Bijdrager
    Barrix

Bingo…Joram, jij hebt scherpe ogen.

Bijdrager
    oost

Bingo…

Dat is te zeggen….. Het maakt niet uit of de laag ‘Achtergrond’ is of ‘Laag X’.

Ondertussen werkt het wel weer, maar wachten is op het moment dat ‘ie weer niet werkt. Ik denkt zelf dus dat er iets in het systeem niet helemaal lekker zit (een voorkeur ofzo).

Iemand die daar iets van weet?

Remco

Bijdrager
    oost

Overigens hier de melding; maar dan even iets duidelijker….

R

Bijdrager
    QriZ24

Vreemd, laag of background, het zou bij beide moeten werken.

weet je zeker dat je geen 16 bits kanaal hebt aangemaakt?

Bijdrager
    oost

weet je zeker dat je geen 16 bits kanaal hebt aangemaakt

Nope; 8 bit’s -> RGB

Bijdrager
    Ludo

Je kunt ook proberen je Photoshop te resetten door:
    Dump het voorkeursbestand door Cmd+Option+Shift in te drukken tijdens het opstarten van PS

Bijdrager
    oost

e kunt ook proberen je Photoshop te resetten door:
    Dump het voorkeursbestand door Cmd+Option+Shift in te drukken tijdens het opstarten van PS

Dit heb ik intussen geprobeerd maar helaas maakt dit ook niet uit.

Mijn instelling m.b.t. het document zijn goed.

Wie o wie?

Remco

Bijdrager
    Koendesign

ik zie in je screenshot, in het historiepalet, dat je een ruis hebt toegevoegd en dat je van een 16-bits weer naar een 8-bits bent gegaan. Misschien heeft het met 1 van die stappen te maken?

Bijdrager
    oost

Wellicht. Ik ga daar ook in ieder geval naar kijken.

Ik twijfel wel of het daar in zit. Ook omdat ik naar aanleiding van mijn eerste melding een test-document heb aangemaakt met één laag gevult met één kleur en daar reageerde het filter ook niet op.
    Opnieuw opstarten van het programma wil nog wel eens helpen.

Het blijft een raar verhaal. En frustrerend, omdat het niet wil werken als je het nodig hebt.

Ik blijf erbij dat ik het gevoel heb dat er iets in de programma-map niet lekker zit (plug-in?), of in de bibliotheek(?). Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis hier te kort schiet en blijf dus open staan voor jullie suggesties.

Remco

Bijdrager
    oost

Iemand??

Ben ondertussen een week verder; en weer laat het mij inde steek (klant heeft correcties en moet de ondergrond aanpassen…).

Wat o wat doe ik fout of waar kan ik zoeken???

Remco

Bijdrager
    oost

Ben ondertussen een paar maanden verder en wil dit filter werderom gebruiken maar……… helaas….

Is er echt niemand die hier een antwoord op heeft? Ik kom er dus echt niet uit….

Remco

Bijdrager
    mooirood

gebeurd dit in elk nieuw document dat je aanmaakt of alleen in dit specifieke document?

Bijdrager
    n8n
    ”oost”

Wellicht. Ik ga daar ook in ieder geval naar kijken.

Ik twijfel wel of het daar in zit. Ook omdat ik naar aanleiding van mijn eerste melding een test-document heb aangemaakt met één laag gevult met één kleur en daar reageerde het filter ook niet op.
    Opnieuw opstarten van het programma wil nog wel eens helpen.

Het blijft een raar verhaal. En frustrerend, omdat het niet wil werken als je het nodig hebt.

Ik blijf erbij dat ik het gevoel heb dat er iets in de programma-map niet lekker zit (plug-in?), of in de bibliotheek(?). Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis hier te kort schiet en blijf dus open staan voor jullie suggesties.

Remco

”mooirood”

gebeurd dit in elk nieuw document dat je aanmaakt of alleen in dit specifieke document?

eehm… :?

Bijdrager
    oost

Even voor de zekerheid. Het gebeurt bij elk document. Ik heb nu net even een nieuw document opgezet.
    • nieuw document
    • formaat A4; transparant; 300dpi; RGB
    • vullen met voorgrond kleur (laag 1 van 1)
    • filter -> rendering -> belichtingseffect
    • en dan krijg ik de bewuste melding.

Zie ook image

Ik wordt helemaal gek….

Nog even geduld allemaal en dan zet ik er een prijs op voor diegene die mij uit mijn lijden verlost en met de gouden tip/oplossing komt…

Wie o wie?

Remco

Bijdrager
    mooirood
    ”i,N8N”

eehm… :?

bedankt voor je bijdrage.

@oost
    Belichtingseffecten is een plug-in. Onder Mapje Adobe Photoshop > Plug-ins > Filter > Belichtingseffecten.
    Wanneer je mij een PB stuurt met je e-mail adres kan ik mijn Plug-in wel mailen, wellicht is de jouwe corrupt…

Bijdrager
    Martijn1

Ik had dit probleem ook. Het zat hem bij mij in het copy-and-pasten vanuit Illustrator. Na de opdracht “Purge Clipboard” was dit filter pas te gebruiken. M.a.w. je moet eerst je klembord leegmaken. Zie (Engels) Edit > Purge… > Clipboard

Succes.

Gr Martijn

Bijdrager
    oost

PB naar MooiRood; word vervolgd…

Remco

Bijdrager
    mooirood

en? :mrgreen:

Bijdrager
    oost

Heden ochtend de plug-in van MooiRood in de map gegooid; herstart (voor de zekerheid) een test gedraaid en……….

Kortom; mijn plug-in was brak en dankzij MooiRood nu niet meer!

MooiWerk!

Dank je wel.

Groet,

Remco

Bijdrager
    mooirood

‘It never hurts to help!’
    ———V——————

Bijdrager
    Martijn1
    ”oost”

Kortom; mijn plug-in was brak en dankzij MooiRood nu niet meer!

Indien je met CS1 werkt: Kopieer vanuit Illustrator iets naar je klembord en plak dat in een Photoshop document… Probeer het filter dan nog eens… Als het goed is werkt je belichtingseffect-filter nu niet… M.a.w. … Klembord leegmaken…

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.