23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAdder

Belastingaangifte en studiekosten

Ik studeer geschiedenis en betaal mijn eigen collegegeld. Ik ontvang geen beurs meer, maar wel een lening van het IBG. Is het mogelijk om (een deel van) mijn collegegeld terug te krijgen van de belastingdienst? En zoja, hoe? :?

Bijdrager
    ifeelfine

Alleen als je studie ten goede komt van je baan.. ofzo..

Bijdrager
    nma
    ”MacAdder”

Is het mogelijk om (een deel van) mijn collegegeld terug te krijgen van de belastingdienst?

Je kan het collegegeld wel als aftrekpost gebruiken. Hoe dat met de lening zit kan ik me niet herinneren.

Bijdrager
    fistkikker
    ”ifeelfine”

Alleen als je studie ten goede komt van je baan.. ofzo..

Als je studie ten goede komt aan je maatschappelijke positie. Niet perse dus de baan die je nu hebt, als de studie voor een toekomstige, betere baan is en van een fatsoenlijk opleidingsinstituut, dan kan je de kosten aftrekken.

Bijdrager
    MacAdder

Een fatsoenlijk opleidingsinstituut….valt de Universiteit van Amsterdam daar ook onder? :lol:

Bijdrager
    ifeelfine

Officieel wel.. officieus natuurlijk niet:)

Bijdrager
    fistkikker

Miep’s punnikwereld zal er niet ondervallen.

Beun de Haas automontage lijkt me ook problematisch.

De UvA… tsja……

Als je nou VU had gezegd, zei ik ja, maar UvA…..

;)

Bijdrager
    MacAdder
    ”ifeelfine”

LOL Nou, lekker is dat! “Mijn” UvA een beetje zitten afzeiken…. :wink:

Maar inderdaad….er gaat meer fout dan goed aldaar. Schijnt echter universeel te zijn bij welke school dan ook.

Bijdrager
    justhan

Je kunt inderdaad het collegegeld en al je studiekosten aftrekken van je inkomen, onder voorwaarde dat je studie ten goede komt aan een (eventuele) toekomstige maatschappelijke functie, zoals Waterman al vertelde.

Zelfs de afschrijving van je computer, sotftware en andere hardware zoals bv printer zijn aftrekbaar, in ieder geval voor dat deel dat je deze apparaten gebruikt voor je studie.

Wel is er een drempel waarboven deze kosten moeten komen. Deze ligt – als ik het me goed herinner – op € 500,–. Dus alles daarboven is aftrekbaar van het inkomen en aangezien alleen al het collegegeld daarboven ligt, kom je er dus voor in aanmerking.

Bijdrager
    nma
    ”Waterman”

Miep’s punnikwereld zal er niet ondervallen.

Beun de Haas automontage lijkt me ook problematisch.

De UvA… tsja……

Als je nou VU had gezegd, zei ik ja, maar UvA…..

;)

De VU is een universiteit op christelijke grondslag. Ik zie een paradox….

Bijdrager
    fistkikker

Balkenende is toch ook een heel fatsoenlijke man… :innocent:

Bijdrager
    Chartreuse
    ”MacAdder”
    ”ifeelfine”

LOL Nou, lekker is dat! “Mijn” UvA een beetje zitten afzeiken…. :wink:

Mag ik meedoen? Het is weliswaar mijn alma mater, maar het toenmalige opperhoofd presteerde het maar mooi om mijn hele studierichting op te doeken. Geeft toch een raar gevoel, alsof ik voor nop mijn best (nou ja…) heb zitten doen.

Maar geschiedenis aan de UvA, is dat nog steeds in het PC Hoofthuis, die lekkere glasbak waar het hoogzomer zo heerlijk toeven is?

Bijdrager
    MacAdder

Het is absoluut nog in het PC Hoofthuis ja :) De airco is alleen wel aanzienlijk verbeterd….en ja…het grote terras achter op het Singel zit er ook nog steeds 8)

Bijdrager
    Chartreuse

Airco? Was die er dan? Wij zaten altijd op de zesde, bloedheet in de zomer. En in de bieb zaten altijd van die vervelende lui van rechten e..d die onze plekken inpikten. Kon je lekker ruzie mee maken.

Is Zeezicht er nog? Die hadden altijd heerlijke appeltaart.

Bijdrager
    els

He ho, maar appeltaart kun je niet aftrekken he!

Bijdrager
    fistkikker
    ”els”

He ho, maar appeltaart kun je niet aftrekken he!

Je zal verbaasd zijn wat een ondernemer allemaal kan aftrekken, els.
    ;)

Bijdrager
    Chartreuse

Appeltaart ook? Dan doe ik iets verkeerd. Heb net een fiks bedrag (voor mij dan) aan BTW gedokt, kun je de btw op appeltaart nog aftrekken?

Bijdrager
    trabant

en de koffie?
    ik wil ook een externe harddisk van eh dinges gyg… en nieuwe stoelhoesje voor de trabant. en de andere moet nog gerestaureerd worden.
    En ik lust wel een stuk chocolade nu…

Bijdrager
    fistkikker
    ”Chartreuse”

Appeltaart ook? Dan doe ik iets verkeerd. Heb net een fiks bedrag (voor mij dan) aan BTW gedokt, kun je de btw op appeltaart nog aftrekken?

De appeltaart kan je samen met de koffie aftrekken als je die met klanten hebt genuttigd. De BTW van horecakosten is slechts beperkt aftrekbaar. Je moet het dus in de bedrijfsvestiging ofzo nuttigen (hoewel een parkje vast ook geen probleem is ;)). Overigens heeft Appeltaart van de bakker maar 6% BTW. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Ik vond die BTW-aangifte via internet erg handig, trouwens. Meteen het aangifteformulier digitaal gearchiveerd:)

Bijdrager
    Chartreuse
    ”Waterman”

De appeltaart kan je samen met de koffie aftrekken als je die met klanten hebt genuttigd.

Daar gaan we al, ik nuttig nooit iets met mijn klanten, ik zie ze zelfs nooit.

6% is inderdaad niks, helaas zit dat ook op boeken. En laat ik die nu juist nodig hebben voor de uitoefening van mijn vak…

Maar goed, we dwalen af naar een BTW/belastingdiscussie, en dat is niet de bedoeling.

Bijdrager
    fistkikker
    ”Chartreuse”
    ”Waterman”

De appeltaart kan je samen met de koffie aftrekken als je die met klanten hebt genuttigd.

Daar gaan we al, ik nuttig nooit iets met mijn klanten, ik zie ze zelfs nooit.

6% is inderdaad niks, helaas zit dat ook op boeken. En laat ik die nu juist nodig hebben voor de uitoefening van mijn vak…

Maar goed, we dwalen af naar een BTW/belastingdiscussie, en dat is niet de bedoeling.

Je moet je de vraag stellen of de belastingdienst dat ook weet;)
    En stuur jij nooit een taart naar een opdrachtgever om te vieren dat een opdracht prettig is afgerond?:P

maar inderdaad :sotp:

Bijdrager
    Chartreuse

Ik stuur Trabant meteen even naar buiten voor taart. Heb net mijn royaltie-afrekening ontvangen, wat na de enorme klapper van vorig jaar tegenviel (maar ik moet gewoon dankbaar zijn, andere mensen moeten van dat bedrag drie maanden leven en ik verdien het met niets doen en afwachten), en dan heb ik taart nodig, als troost, anders kan ik mijn functie niet langer uitoefenen :wink:

Maar laten oppassen dat we niet helemaal verdwalen op deze zijweg… Of is er al ergens een belastingdraadje?

Geblokkeerd
    Anoniem

hoeren neuken nooit meer werken.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.