23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAdder

Belastingaangifte en studiekosten

Ik studeer geschiedenis en betaal mijn eigen collegegeld. Ik ontvang geen beurs meer, maar wel een lening van het IBG. Is het mogelijk om (een deel van) mijn collegegeld terug te krijgen van de belastingdienst? En zoja, hoe? :?

Bijdrager
    ifeelfine

Alleen als je studie ten goede komt van je baan.. ofzo..

Bijdrager
    nma
    ”MacAdder”

Is het mogelijk om (een deel van) mijn collegegeld terug te krijgen van de belastingdienst?

Je kan het collegegeld wel als aftrekpost gebruiken. Hoe dat met de lening zit kan ik me niet herinneren.

Bijdrager
    fistkikker
    ”ifeelfine”

Alleen als je studie ten goede komt van je baan.. ofzo..

Als je studie ten goede komt aan je maatschappelijke positie. Niet perse dus de baan die je nu hebt, als de studie voor een toekomstige, betere baan is en van een fatsoenlijk opleidingsinstituut, dan kan je de kosten aftrekken.

Bijdrager
    MacAdder

Een fatsoenlijk opleidingsinstituut….valt de Universiteit van Amsterdam daar ook onder? :lol:

Bijdrager
    ifeelfine

Officieel wel.. officieus natuurlijk niet:)

Bijdrager
    fistkikker

Miep’s punnikwereld zal er niet ondervallen.

Beun de Haas automontage lijkt me ook problematisch.

De UvA… tsja……

Als je nou VU had gezegd, zei ik ja, maar UvA…..

;)

Bijdrager
    MacAdder
    ”ifeelfine”

LOL Nou, lekker is dat! “Mijn” UvA een beetje zitten afzeiken…. :wink:

Maar inderdaad….er gaat meer fout dan goed aldaar. Schijnt echter universeel te zijn bij welke school dan ook.

Bijdrager
    justhan

Je kunt inderdaad het collegegeld en al je studiekosten aftrekken van je inkomen, onder voorwaarde dat je studie ten goede komt aan een (eventuele) toekomstige maatschappelijke functie, zoals Waterman al vertelde.