28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Belasting: leuker kunnen we het niet maken … en Mac-progs openen lukt ook niet

Hoi allemaal, ik heb een hele specifieke vraag. Ik probeer het programma tot “verzoek of wijziging van de voorlopige aanslag 2014” te openen en krijg dan bijgevoegd scherm. Ik heb hem gewoon gedownload bij belastingdienst.nl . Is er iemand die hier ervaring mee heeft en kan zeggen wat ik moet doen? Misschien is het ook wel een algemene instelling die ik kan veranderen, ik heb dit na vier jaar Mac-en nog niet gezien.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dit is sinds 10.8 zo. Je kan dit veranderen in Systeemvoorkeuren>Beveiliging>Algemeen.

Bijdrager
    Peter de Groot

Je kunt het niet rechtstreeks openen omdat het in de sandbox (veiligheid) zit.
    Je moet via Finder het bestand opzoeken en dan met de rechtermuisknop aanklikken. Dan krijg je een soortgelijk menu met links ‘open’. Als je hierop klikt wordt het programma geïnstalleerd.
    Succes.

Bijdrager
    SunKeeper

Via bovenstaande manier hoef je je standaardinstellingen niet te wijzigen.

Het is verder wel een fail dat een overheidsinstantie niet even een certificaat regelt of natuurlijk de app gewoon in de Mac App Store plaatst.
    Het geeft dan ook een vertrouwder gevoel, je voert ten slotte toch je hele handel in dat programma in. Mensen die minder bekend zijn schrikken van zo’n waarschuwing.

Ze waren ook extreem laat met een Intel-app bouwen. Tot in 2007 maakten ze nog PowerPC-only versies.

Bijdrager
    Niels

Rechter klik –> openen

Bijdrager
    Franky Mac

@SunKeeper
    Ben het helemaal met je eens, al die persoonlijke gegevens zijn voor iemand die identiteitsfraude wil plegen niet te versmaden. De site waar je het programma moet downloaden is ook niet veilig, geen https. Dus wie garandeert me dat ik geen programma download waarmee geknoeid is?

Bijdrager
    SunKeeper
    Franky op 12 januari 2014

geen https. Dus wie garandeert me dat ik geen programma download waarmee geknoeid is?

De digitale handtekening via DigiD wanneer je de gegevens gaat verzenden. Alleen is dat schijnbaar ook makkelijk te hacken door een nieuwe aan te vragen van iemand anders op jouw adres.

Het kan allemaal zoveel beter, ze snappen het alleen zelf nog niet.:cry:

Bijdrager
    trabant
    SunKeeper op 12 januari 2014

Als je naar hun vacatures kijkt, zie je dat de Belastingdienst een enorme waaier aan systemen heeft. Eigenlijk knap dat er niet nog meer in de soep loopt.
    Maar dat die DigiD zo ruk is, blijft een farce majeur.

Bijdrager
    hatolex

DigiD is geen belastingdienst systeem, dus dat dat niet goed werkt ligt niet aan de belastingdienst.

En dat er veel systemen zijn heeft te maken met het feit dat de belastingdienst veel gegevens krijgt aangeleverd van externen,
    Zoals banken, sociale diensten en andere ministeries, en nog enkele andere instanties, welke hier niet nader worden genoemd. :oops:

Dus inderdaad knap dat het in 98,9 % van de gevallen goed gaat.

Een insider.

Bijdrager
    SunKeeper

Geen nood, eID is veiliger! (onderste alinea)

Net zolang totdat het is ingevoerd, dan komen alle lekken weer naar boven…:roll:

Bijdrager
    Imade
    Franky op 12 januari 2014

geen https. Dus wie garandeert me dat ik geen programma download waarmee geknoeid is?

De digitale handtekening via DigiD wanneer je de gegevens gaat verzenden. Alleen is dat schijnbaar ook makkelijk te hacken door een nieuwe aan te vragen van iemand anders op jouw adres.

Nieuwe aanvragen is al lastiger en ten tweede kan je inlog met sms code inschakelen.

Bijdrager
    Imade

Het is verder wel een fail dat een overheidsinstantie niet even een certificaat regelt of natuurlijk de app gewoon in de Mac App Store plaatst.
    Het geeft dan ook een vertrouwder gevoel, je voert ten slotte toch je hele handel in dat programma in. Mensen die minder bekend zijn schrikken van zo’n waarschuwing.

Ze waren ook extreem laat met een Intel-app bouwen. Tot in 2007 maakten ze nog PowerPC-only versies.

Ow, dus de blastingdienst moet $100,- p.j weggeven aan Apple?

Bijdrager
    SunKeeper

Wat bedoel je daarmee? Ze staan nog raar te kijken als je in Nederland met dollars aan komt zetten. Misschien heb je er wel helemaal geen invoerbelasting over betaald.

Als het te duur is stoppen ze toch met Apple-apps? Ik heb hier ook PC’s no problemo.

Bijdrager
    Imade

Wat bedoel je daarmee? Ze staan nog raar te kijken als je in Nederland met dollars aan komt zetten.

Als het te duur is stoppen ze toch met Apple-apps? Ik heb hier ook PC’s no problemo.

Omdat DigiD dan een onwikkelaarslicentie moet aankopen en dat is $100,-
    DigiD kan niet ineens niet meer beschikbaar worden gesteld voor Linux/Mac gebruikers omdat er dan mensen zijn die geen belastingaangiftes kunnen doen.

Bijdrager
    SunKeeper

DigiD? Er is net uitgelegd dat dit niets met de Belastingsdienst te maken heeft.

Wat moet je nou met een DigiD-app? Alles staat in de Cloud.

Bijdrager
    Imade

Zijn applicatie echter wel en niet iedereen (waaronder ik) heeft een windows machine.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik denk altijd maar zo: als je het doet doe het dan goed. Basta.

Bijdrager
    Imade

Maar je kan de bastingdienst niet eisen even $100,- te betalen aan Apple omdat dat eenmaal niet kan.
    Dan zit je diep tegen EU wetgeving te kijken en daarnaast zul je boze mensen krijgen (terecht)

Bijdrager
    Domtoren

Als de overheid de digitale aangifte verplicht (en voor ondernemers is dat al zo) dan hebben ze er voor te zorgen dat dit vanaf alle gangbare systemen kan.

Bijdrager
    Imade
    SunKeeper op 13 januari 2014

Ik denk altijd maar zo: als je het doet doe het dan goed. Basta.

Alsof alle programma’s enkel en alleen uit de app store dienen te komen.
    Je moet ook zelf opletten met wat je doet of download jij nooit torrents omdat die bestandjes geen certificaat hebben?

Bijdrager
    SunKeeper

Ik download inderdaad zelden een torrent.

Punt 1 moet ik dan alles gaan vergelijken op kwaliteit en afkomst, punt 2 wil ik de maker, auteur, acteurs, producers, of artiesten gewoon betalen voor wat ze gemaakt hebben omdat ik pas iets wil hebben als ik het mooi vindt, punt 3 heb ik geen zin om qua muziek en films alles op te gaan lopen slaan, ik ben geen datacenter.

De enige reden die ik voerde waarom de Belastingsdienst de apps in de Mac App Store moet plaatsen (of een geldig certificaat geven) is om die vervelende melding niet bij gebruikers naar voren te laten komen als ze het proberen te openen.
    Ligt er ook aan dat ik persoonlijk niet van half werk houdt. Als ik zelf een product aflever doe ik er alles aan om het direct 100% in orde te hebben zodat men daarover niets te zeuren heeft.

Bijdrager
    Imade

Die melding krijg je met meer legitieme applicaties zoals Filezilla.
    Ligt ook maar net aan hoe jij je mac beveiliging hebt ingesteld.
    Hoe hoger, hoe vaker.
    Hoe lager, hoe minder.

Bijdrager
    hatolex

Met een beetje goede wil is er volgend jaar een app om je aangifte in te vullen, het merendeel van de gegevens is echter al ingevuld en dient slechts gecontroleerd te worden.

Insider.

Bijdrager
    Verdult
    Imade op 12 januari 2014

Ja, ze moeten er namelijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat er niks mis kan gaan. Zoals ze het nu doen kan er iemand de site hacken om vervolgens een link naar zijn eigen app te posten. Deze $100 zorgt ervoor dat je ten eerste bergen met veiligheid extra krijgt en ten tweede krijg je een enorm vertrouwen bij de mensen.
    Je doet alsof $100 veel is voor een programma.

Bijdrager
    hatolex

En u dacht dat de belastingdienst dat niet deed, ooit gelezen dat de belastingdienst gehackt was?

Bijdrager
    Imade
    Verdult op 13 januari 2014
    Imade op 12 januari 2014

Ja, ze moeten er namelijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat er niks mis kan gaan. Zoals ze het nu doen kan er iemand de site hacken om vervolgens een link naar zijn eigen app te posten. Deze $100 zorgt ervoor dat je ten eerste bergen met veiligheid extra krijgt en ten tweede krijg je een enorm vertrouwen bij de mensen.
    Je doet alsof $100 veel is voor een programma.

Doneer jij dan even $100,-?
    Kom btw eens met bewijzen dat de site ooit gehackt is geweest dan?
    Daarnaast kunnen ook de servers van Apple worden gehackt.

Bijdrager
    iep

Jij bent DigiNotar en al die andere gehackte certificaat authoriteiten vergeten? Dat heeft toch wel bewezen hoe ontzettend gevoelig certificaten zijn en dat je nooit ervan uit mag gaan dat ze kloppen. Een certificaat is ook niet bedoeld als beveiliging, meer als enige garantie dat dingen kloppen (de uitgever, er is niet gerommeld met het programma). Mensen die minder bekend zijn schrikken van iedere waarschuwing. Overigens is vertrouwdheid nou juist het grootste gevaar omdat dit ervoor zorgt dat mensen niet alert zijn (er is geen reden om verder te kijken terwijl dat bij een waarschuwing wel is).

@hatolex: je zit dicht in de buurt. Het was niet de Belastingdienst die was gehackt maar het DigiD systeem waarvan de Belastingdienst gebruik maakt. Dit had te maken met de hack bij DigiNotar: Overheid: mogelijk DigiD-inloggegevens gestolen door hack. De inloggegevens zijn tegenwoordig op een andere manier buit te maken maar daar gaat men wat tegen doen.

Bijdrager
    hatolex

@Iep,
    ik weet hoe het zit, ik merkte slechts op dat DIgiD geen belastingdienst systeem is, en dat er geen belastingdienst site was gehackt.

En via de hack bij DigiNotar werden DigiD inloggegevens gestolen waar (mogelijk) misbruik van werd gemaakt, dat is iets anders dan een hack
    bij, in dit geval, de belastingdienst.

Maar natuurlijk uitermate vervelend dat dit kon/kan gebeuren.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.