19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

Belachelijk trage SSD in MacBook 12" (early 2016)

Hallo allen,

Al een tijdje heb ik last van traagheid bij de SSD van mijn (door het werk verstrekte) MacBook 12″ (m3, early 2016, Mojave). BlackMagic geeft een leessnelheid van 280-300MB/s en een schrijfsnelheid van 600MB/s. Dat is behoorlijk onder de gebruikelijke waarden. Ik heb alle normale onderhoudsstappen (uiteraard) genomen. Heeft iemand een suggestie waar ik naar kan kijken voor een oplossing?

Bijdrager
    FloorvN

ik adviseer contact op te nemen met Apple.
    Mogelijk is hier de SSD defect, en kan wellicht onder garantie vervangen of gerepareerd worden door Apple of de verkoper..

Bijdrager
    Shmoo

Ja, klinkt idd. als slijtage.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb SMARTreporter meedraaien (€10,99 in de appstore). Die houdt naast de S.M.A.R.T. status van je opstartschijf en/of SSD ook bij wat de “gezondheid” is van de SSD. D.w.z. slijtage door het overtreden van de maximaal haalbare lees/schijf bewerkingen. Dat loopt in de peta’s maar ooit bereik je dat aantal dus. Dus installeer die tool eens en kijk wat de resultaten zijn.

Bijdrager
    FloorvN

een korte trial draaien van smart utility is ook voldoende..
    even kort draaien, en uitslag hier delen..

https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uiteraard. Ik vind overigens wel dat als het slijtage betreft die bijzonder snel is gegaan want deze lijkt dus haast 3 jaar oud te zijn en dat is niet veel natuurlijk. (Ik heb HDD’s gehad die 3 keer zo oud waren)

Bijdrager
    Tegenwind

Ik heb hagelnieuwe MacBooks (2016 en 2017 model) in handen gehad en vond die ook behoorlijk traag. Bij bijv. FileVault codering, wat bij de meeste Macs toch meestal wel aan de maximum haalbare snelheid verloopt, vielen de lees- en schrijfsnelheden vaak zelfs trager uit als wat jij hier beschrijft.

Het zou dus zomaar kunnen dat er gewoon niet meer in zit..

Bijdrager
    FloorvN

<p class=”cite”>Tegenwind op 30 oktober 2018 om 16:29</p>
    Ik heb hagelnieuwe MacBooks (2016 en 2017 model) in handen gehad en vond die ook behoorlijk traag. Bij bijv. FileVault codering, wat bij de meeste Macs toch meestal wel aan de maximum haalbare snelheid verloopt, vielen de lees- en schrijfsnelheden vaak zelfs trager uit als wat jij hier beschrijft.

Het zou dus zomaar kunnen dat er gewoon niet meer in zit..

Het is logisch dat FileVault traag is op de Macbook series.
    Aangezien FileVault afhankelijk is van een snelle processor, en dat hebben deze Macbook’s simpel weg gewoon niet…

Bijdrager
    Hydrarchos

@327: Hij is nog maar twee jaar oud, zelfs, dus het lijkt me wat abnormaal. Maar FileVault kan het probleem zijn, inderdaad. Ik zal eens kijken of het verbetert als ik dat uitschakel want nu is er niet echt mee te werken.

Bijdrager
    FloorvN

prestaties zullen zeker moeten verbeteren, aangezien de cpu gewoon erg zwak is in de Macbook.
    Filevault kost erg veel cpu kracht..

Mocht dit toch het probleem niet verhelpen, dan is er wellicht een hardware probleem.
    Je zou de Apple hardware test eens kunnen draaien…

Bijdrager
    Hydrarchos

Filevault uitgezet, waarden naar 620/870. Dat lijkt er meer op. Dank mensen, het lek lijkt boven.

Bijdrager
    FloorvN

<p class=”cite”>Hydrarchos op 30 oktober 2018 om 23:28</p>
    Filevault uitgezet, waarden naar 620/870. Dat lijkt er meer op. Dank mensen, het lek lijkt boven.

ok helder,
    de macbook is gewoon niet krachtig genoeg voor FileVault…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waarom had je het eigenlijk aan staan als ik vragen mag?

FileVault is bedoeld om echt gevoelige informatie te encrypteren. Zoals b.v. patiëntendossiers of industriële blauwdrukken en dat soort dingen.

De doorsnee gebruiker hoeft dit eigenlijk niet te doen. En het feit dat je het nu ‘gewoon’ hebt uitgezet geeft het idee dat het nooit in eerste instantie een noodzaak was. “Wij” (de gewone gebruiker) klagen al gauw dat onze Mac om wat voor reden dan ook traag is geworden. Dan moet men dus geen vertragende factoren gebruiken die daar aan bijdragen want dat is wat fileVault dus doet.

Bijdrager
    Hydrarchos

@327: Werkmachine, en daar staat inderdaad redelijk gevoelig spul op. Niets van landsbelang, maar het mag ook niet op straat liggen. Ik wilde vooral checken dat het geen technisch euvel (zoals slijtage) zou zijn. Gelukkig is Smart Utility van mening dat de SSD kerngezond is.

Overigens stimuleert Apple het gebruik van FileVault tijdens het installeren actief, dus het is niet raar als mensen het dan ook aanzetten. Ik doe het doorgaans ook en heb er nooit veel problemen mee ondervonden; aanvankelijk ook niet op de MacBook. Maar in mijn geval blijkt dat dus belangrijke nadelen te hebben en moet ik maar eens een andere oplossing zoeken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

OK. Ik weet zo gauw geen goed alternatief omdat ik mij er nooit zo in verdiept heb. Maar ik denk dat je wel in de gaten zou moeten houden of er een juiste balans is tussen de complexheid van de encryptie (hoe complexer hoe trager het is) en de gevoeligheid van de informatie. M.a.w: redelijk gevoelig versus redelijke encryptie want anders zit je misschien toch weer met een tragere Mac.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat een kolder allemaal hier.

Ten eerste is FV voor elke gebruiker, en zeer zeker de mobiele gebruiker, van belang. Als je dat niet realiseert, dan heeft verdere uitleg ook geen zin.

Verder is het zo dat FV absoluut niet “veel CPU kracht kost”, en heeft FV weinig met lees/schrijf snelheden te maken.

Waarom het bij jou wel verschil lijkt te maken, weet ik niet, maar ‘normaal’ is dat niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elke gebruiker kĂĄn het gebruiken. Maar is het altijd nodig? Nee, want waarom zou je een Mac versleutelen als er alleen maar onschuldige zaken op staan die iedereen mag zien? Zo’n Mac versleutelen is net zo iets als een zwaar hangslot op een lege schuur, dat is pas kolder. Wachtwoorden etc. kun je namelijk ook apart versleutelen zonder dat je gebruik maakt van een totaal versleutelde harde schijf.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>GoeieDag op 31 oktober 2018 om 14:59</p>
    Wat een kolder allemaal hier.

[…] Verder is het zo dat FV absoluut niet “veel CPU kracht kost”, en heeft FV weinig met lees/schrijf snelheden te maken.

Waarom het bij jou wel verschil lijkt te maken, weet ik niet, maar ‘normaal’ is dat niet.

Okee, laten we hier even deductieve keten verkennen:

1. De berekeningen die nodig zijn om FV de encryptie van een SSD te laten uitvoeren, worden verricht door de processor van de MacBook.

2. Volgens analyse-tools is de SSD kerngezond, dus het is onwaarschijnlijk dat een probleem met de SSD de oorzaak is van de problemen.

3. Met FV aan is het mormel retetraag, zonder FV gaan lees- en schrijfsnelheid beduidend naar boven (als in: verdubbeling tot verdriedubbeling)

4. De processor is de achilleshiel van de MacBook en de zwakste van alle processoren die Apple gebruikt in laptops

Conclusie: FV maakt een belangrijk verschil in de lees- en schrijfsnelheid, en het is waarschijnlijk dat de oorzaak daarvan verbonden is met de beperkte processorcapaciteit van de MacBook.

Hoe dan ook, het probleem is verholpen. Dank, allen.

Bijdrager
    GoeieDag

Hendrik, wat is dat “onschuldige zaken die iedereen mag zien”? Mijn hele Mac staat vol met ‘onschuldige zaken’, en die mag niemand zien.

Ik voel me heel prettig, altijd op weg zijnde met mijn MacBook, dat in geval van verlies of diefstal, niemand door mijn bestanden kan browsen, op zoek naar ‘onschuldige zaken’ die als ze in verkeerde handen vallen, helemaal niet zo onschuldig blijken te zijn.

Hydrarchos, nummertje 2 klopt al niet; SMART Util heeft niks gevonden, maar dat betekent zeker niet dat de SSD dus kerngezond is.

Ik ga nu bewijzen uit het ongerijmde: als het klopt wat jij en anderen hier stellen, zouden alle FV gebruikers dit probleem in meer of mindere mate moeten ervaren. En dat is duidelijk niet zo.

Dat het bij jou is opgelost, is mooi, maar ik denk dat er een onderliggend probleem aan ten grondslag lag.

Afijn, we gaan het wel zien.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.