19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    florenceplomp

Bekabeld netwerk via Time Capsule traag

Hallo

Ik kom hier niet uit. Ik heb een glasvezelaansluiting in de huiskamer en heb van het Experia modem een UTP6 kabel doorgetrokken naar de studeerkamer waar mijn Mac en mijn Time Capsule staat. Wat ik wil is in de huiskamer gebruik maken van de WIFI van de Experia en in de studeerkamer mijn TC een netwerk laten aanmaken zodat ik ook goed bereik heb in de tuin (de Experia komt niet zover). Tevens wil ik dan mijn Mac laten aansluiten op de netwerkpoort van de TC om zo van de glasvezel snelheid van 500mb/s te genieten. Het vervelende is alleen dat als ik via de TC bedraad op de Mac ga internetten mijn snelheid maar 100mb/s is. Terwijl als ik de UTP kabel rechtstreeks in de Mac doe ik wel die 500Mb/s haal. Iemand een idee?

Bijdrager
    fixar

welk model (/bouwjaar) heeft de TC? In principe ondersteunt deze Gigabit ethernet.

Heb je de kabel tussen TC en Mac ook al gecontroleerd of vervangen door een andere? Wat zegt systeemvoorkeuren over de verbinding ( Systeemvoorkeuren —> Netwerk —> Ethernet—> Geavanceerd—> Hardware )?

Bijdrager
    GoeieDag

De TC staat in de ‘brugmodus’ (onder AirPort-config.app, tab Netwerk), neem ik aan; dat klopt?

Bijdrager
    florenceplomp

De TC staat inderdaad in brugmodus

Ik zie dit staan in de instellingen

Ik heb hem al vrij lang (is de platte versie). Ik kan niet vinden uit welk jaar

Er zit ook een UTP6 tussen de Mac en de TC, maar ik kan nog even proberen of daar een probleem zit, moet ik alleen even een ander UTP6 kabeltje regelen

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  florenceplomp.

Bijdrager
    feek

Ben je wel via het bekabelde netwerk verbonden? Niet toevallig via WIFI?

Jouw LAN verb binding moet bovenaan staan in de linker kolom van de netwerkverbindingen (boven WIFI). èn de verbinding moet uiteraard via LAN zijn.

Bijdrager
    florenceplomp

<p class=”cite”>feek op 27 augustus 2019 om 11:59</p>
    Ben je wel via het bekabelde netwerk verbonden? Niet toevallig via WIFI?

Jouw LAN verb binding moet bovenaan staan in de linker kolom van de netwerkverbindingen (boven WIFI). èn de verbinding moet uiteraard via LAN zijn.

Ja echt via de kabel

Bijdrager
    feek

Helder! Ja dus.

Bijdrager
    florenceplomp

<p class=”cite”>feek op 27 augustus 2019 om 12:04</p>
    Helder! Ja dus.

:-)

Bijdrager
    feek

Zou het kunnen zijn dat je TC zo oud is dat hij geen Gbps aansluiting heeft, maar 100Mbms?

EDIT:

dat is het ook niet, want zelfs gen 1 heeft 4 x 1 Gbps aansluitingen

Al een keer met een andere en korte kabel geprobeerd? Misschien een brakke kabel.

Bijdrager
    florenceplomp

Ik heb inmiddels de kabel kunnen testen die tussen de Mac en de TC zit, maar die levert in een andere opstelling keurig de 500Mb, heel raar.

Bijdrager
    feek

maar die levert in een andere opstelling

Wat is die andere opstelling?

Bijdrager
    florenceplomp

Aha het probleem is toch de TC. Ik heb de Airport Extreme (die is wat minder oud) van boven naar beneden gehaald en die er tussen gehangen ipv de TC en nu haal ik makkelijk de 500. Ik be helemaal happy, dank voor het meedenken!

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>florenceplomp op 27 augustus 2019 om 12:24</p>
    Ik heb inmiddels de kabel kunnen testen die tussen de Mac en de TC zit, maar die levert in een andere opstelling keurig de 500Mb, heel raar.

en als je andere poorten van de TC  gebruikt ??

omdat de TC in bridge staat, is het niet nodig om de wan-poort te gebruiken.

Bijdrager
    feek

Probeer eens dat op je TC alle kabels in de LAN poorten zitten (dus niet een ethernet aansluiting in de WAN).

Bijdrager
    feek

Bijdrager
    florenceplomp

Ja de andere poorten had ik ook geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Ik dacht trouwens dat wel de WAN poort moest gebruiken omdat ik tevens een extra draadloos netwerk voor in de tuin wil hebben. Maar goed, alles werkt nu als gewenst met de AE ipv de TC!:-)

Bijdrager
    GoeieDag

florenceplomp op 27 augustus 2019 om 11:43

Ik kan aan dit plaatje niks zeggen over de instelling van de TC; jij wel?

Bijdrager
    KarelWillem

Bij ons is dat probleem spontaan opgetreden na verloop van een aantal jaren. Opeens geen 510 of iets in die richting, maar slechts 100.

Dus de eerste verdachte was hier ook de Time Capsule. Maar als we die er tussen uit trekken (dus rechtstreeks op de ethetner-kabel), dan blijven we 100 halen. Dus nu is er het vermoeden dat er ergens een poort gewoon softwarematig op een maximum is gezet of zo.

Op de andere verdieping halen we wel 500 of meer. Voorlopig laten we het maar even zo, want straks een nieuwe router en een ander provider. Dan zoeken we wel weer verder, mocht het nodig zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    florenceplomp

<p class=”cite”>GoeieDag op 27 augustus 2019 om 13:03</p>

Nee ik ook niet, dit plaatje was een reactie op de vraag van Fixar:-)

Maar de TC stond in brugmodus net als nu de AE

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.