24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Thijs van Tol

Bekabeld netwerk aanleggen

Op dit moment heb ik een volledig draadloos netwerk in mijn huis.
    Echter, met het streamen van Blueray en ander HD materiaal, ondervind ik toch vaak problemen.
    Daarom wil ik graag een bekabeld netwerk aan laten leggen in mijn huis.

Situatie huis:
    Mijn huis telt 3 verdiepingen.
    1e verdieping -> Apple TV (3e gen.) + Time Capsule (1st gen.)
    2e verdieping -> Time Capsule (4th gen.) + modem
    3e verdieping -> Airport Extreme (2007) + Popcorn Hour
    + MacBook Pro (2008) fungeert als Plex Media Center of iTunes bibliotheek

Daarnaast is de afwerking van de CAI en KPN aansluiting een dubbele doos, bestaande uit 2 losse stukken:
    – de rand
    – en voor iedere aansluiting een opzetstuk van 5,5 cm x 5,5 cm.

Ik wil graag HD materiaal van de Popcorn hour streamen naar mijn Apple TV m.b.v. Plex App.
    Ik ben van plan om de leidingen te gebruiken waar mijn telefoonlijn door heen loopt.

Er wordt mij geadviseerd een cat 6 kabel of cat 6a kabel te nemen.
    Wat is het verschil en wat is goed genoeg voor mijn (thuis)situatie + apparaten?
    Waar kan ik een opzetstuk (voor netwerkaansluiting) van 5,5 x 5,5 cm vinden?

Bijdrager
    fred44nl

als je nou toch kabels gaat trekken, neem dan de hoogste specificatie, die je kunt krijgen.
    cat 6 is dan best wel goed genoeg.
    daar kun je een 1 Gb/s-netgwerk mee maken.
    er bestaat ook nog cat 5e, maar daarvan is de snelheid lager.

Bijdrager
    Domtoren

Cat 6 kabel, en vergeet dan niet een gigabit switch te gebruiken. Anders heb je nog niks. Ik gebruik deze, bevalt prima.

Bijdrager
    fatboysmart

Hier nog een goede switch kan ik uit ervaring vertellen.

Mijn Gigabit netwerk bestaat geheel uit Cat 5e kabels, en is ook bloedjesnel en betrouwbaar.
    Ik weet niet of Cat 6e nog steeds een stuk duurder is, maar met Cat 5e werkt het ook prima.

Bijdrager
    fred44nl

het probleem zit em waarschijnlijk in de Time Machine 1e gen.
    die zal wel niet verder komen dan 100 Mb/s
    als dat onvoldoende blijkt te zijn, dan zal die t.z.t. vervangen moeten worden.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Wat is een gigabit switch?
    Waarom heb ik deze nodig?
    En heb ik deze op meerdere verdiepingen nodig of alleen op de verdieping van de modem?
    (Ik heb gezocht op google, maar veel technische antwoorden waar ik niet heel veel van begrijp)

Bijdrager
    fred44nl

een gigabit-switch is nergens voor nodig.
    trek eerst die kabels maar, dan zul je waarschijnlijk zien dat alles goed werkt.
    je haalt minimaal 100 Mb/s en dat is ongetwijfeld meer dan je nu draadloos hebt.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Dank voor de antwoorden.
    weet iemand nog waar ik een opzetstuk (voor netwerkaansluiting) van 5,5 x 5,5 cm kan vinden?

Bijdrager
    fatboysmart

Een Gigabit switch kan snelheden aan tot 1.000 Mb/s. Een ‘gewone’ switch maar tot 100 Mb/s.

De beste manier is om de switch niet ver van je modem te zetten, en dan een rol Ethernet kabel te kopen met stekkertjes en een tang om die eraan te zetten.
    Daarna trek je gewoon de kabels naar elke ruimte waar je ethernet nodig hebt.

Lijkt veel werk, maar valt best wel mee. En omdat je kabels trekt zonder stekkers (die zet je er later zelf aan) is het veel makkelijker om een gaatje te vinden voor de kabels. De lengte mag maximaal 100 m per kabel zijn, dus dat is meestal geen probleem.

Kabels op rol
    Stekkertjes
    Tang
    Afwerking

Bijdrager
    makasa

je kan zelfs denken aan een glasvezelnetwerk. Ben je klaar voor de toekomst.

Bijdrager
    JohnLokerse

Met het ook op de toekomst zou ik zelf wel switches gebruiken, omdat je hiermee ook nog je netwerk uit zou kunnen breiden. Als geld geen rol speelt en je wilt het nieuwst van het nieuwst, zou ik voor CAT 6 gaan.

CAT 5e en CAT 6 kunnen maximaal 100 meter lang zijn i.v.m. dataverlies. CAT 5e en 6 halen allebij makkelijk gigabit, behalve als je het van een duistere Chinese site koopt.

Dit is de wiremap (volgorde van de aderpaartjes) voor de UTP standaard.

Om de kabels afgemonteerd te krijgen gebruik je het bovenstaande RJ-45 stekkertje.
    Dit afmonteren doe je met een krimptang. Zorg er wel voor dat de mantel er goed inzit. Als deze er niet goed in zit kan je de aderpaartjes uit de RJ-45 connector trekken.

Bijdrager
    Wyodor

Hiero, uit de oude doos. Nog steeds van toepassing ook al doen somminge links het niet meer.

http://www.wyodor.net/intranet/files/rj_45.html

Bijdrager
    polansky

Vwb Gigabit switches. Deze is ook goed -> Cisco SG200-08P 8-poorts gigabit-switch.
    Net als voorgaande switches die al genoemd zijn een managed gigabit switch. Dat wil zeggen dat je deze kunt configureren zoals je dat min of meer ook met je router kunt.

Bijdrager
    iep

Het verschil tussen cat 6 en cat 6a zit ‘m in dingen als de omwikkeling van de aderparen e.d. (omwikkeling bij cat 6a is dichter dan die van cat 6). Cat 6a is daardoor beter geschikt voor snelheden tot 10 Gbps, zij het over een kortere afstand dan eerder genoemde 100 meter. Cat 6 is voor max. 1 Gbps geschikt.

Het voordeel van cat 6 t.o.v. cat 5e is heel simpel: cat 5 en cat 5e wordt op grote schaal gemaakt waarbij de prijzen fors gedrukt worden. Dat drukken doen ze door een paar adertjes van koper te maken en de rest van gewoon metaal of aluminium wat voorzien wordt van een koper coating. De kwaliteit van dat spul is abominabel. Verder dan een meter of 20 a 30 zul je er niet mee komen. Bij cat 6 en cat 6a is men nog niet zo ver, dat is vrijwel alleen maar koper.

Voordeel van cat 5e t.o.v. cat 6: het is dunner en flexibeler omdat er geen kruis in het midden van de kabel zit. Daardoor is het veel makkelijker te verwerken. Ook passen kabelbeschermers beter doordat de kabel dunner is. Ik denk dat dit verschil in dit geval veel meer uit zal maken dan wat cat 6 en cat 6a aan voordelen zullen bieden (eigenlijk niets want met cat 5e kun je prima datgene doen wat je wil doen, heb je geen cat 6 of cat 6a voor nodig). Het 10 Gbps netwerk spul is ontzettend duur, moeilijk te verkrijgen en het zal nog heel wat jaren duren vooraleer dat bij de consument terecht komt. Als je cat 6a gaat leggen dan doe je dat niet voor nu maar voor over een jaar of 15. Het is dan ook een langdurige investering.

Bijdrager
    Domtoren

@fred44nl

daar kun je een 1 Gb/s-netgwerk mee maken.

een gigabit-switch is nergens voor nodig.

Dat lijkt mij tegenstrijdig. Met een bedraad netwerk kun je inderdaad 1 gigabit per seconde halen maar dan heb je wel een gigabit switch nodig.

Bijdrager
    iep

Niet als je een netwerkje van max 2 clients maakt of al reeds in het bezit bent van een switch of iets wat die functie kan doen (zoals de gemiddelde router en de Airport Extreme). Hij bedoelde hier echter dat je geen gigabit verbinding nodig hebt om te kunnen doen wat de TS wil en dat klopt ook wel.

Inactief
    Anoniem
    JohnLokerse op 07 september 2012

CAT 5e en 6 halen allebij makkelijk gigabit, behalve als je het van een duistere Chinese site koopt.

Aandoenlijk en lief.

Bijdrager
    iep

En helaas niet waar want menig Nederlandse webshop heeft el cheapo cat 5e kabel: Pas op voor slechte Cat5e.

Bijdrager
    iKweethetbeter
    fred44nl op 07 september 2012

het probleem zit em waarschijnlijk in de Time Machine 1e gen.

die zal wel niet verder komen dan 100 Mb/s

Foute aanname! De eerste TC had ook al gigabit poorten.

Echter, de eerste TC had een wat minder snelle wifi performance!

@TS: zet je nieuwste TC beneden, dan heb je waarschijnlijk geen problemen meer. En sluit de HD van je Popcorn Hour aan op je TC, en vergeet die Popcorn Hour verder.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Ik heb inmiddels een Cat 6 kabel van de onderste verdieping naar de bovenste verdieping aangelegd.
    Ik ga het morgen testen.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Getest.
    Ik ben erg tevreden.

Situatie huis nu:
    Mijn huis telt 3 verdiepingen.
    1e verdieping -> Modem + Cat6 kabel aan Time Capsule (4th gen.) + Apple TV (3e gen.)
    2e verdieping -> <niets>
    3e verdieping -> Cat6 kabel aan Time Capsule (1st gen.) + Popcorn Hour

(Airport Extreme 1e gen verwijderd)
    Binnenkort wil ik nog een Cat6 kabel trekken van de 1e verdieping (aangesloten aan de TimeCapsule) naar de 2 verdieping waar ik een nieuwe Airport Extreme aan zal hangen.

Bijdrager
    fatboysmart

Gefeliciteerd!…. heb je link 4 in mijn tweede post ook gedaan? erg belangrijk :sarcastic:

Bijdrager
    Thijs van Tol

Haha, jazeker. Goede tip!:lol:

Bijdrager
    CaDoc

Fijn zo! In mijn huis heb ik de aannemer een tijd geleden overal UTP laten trekken, overal ligt nu bedraad UTP met van die professioneel ogende stekkerdozen in de muur.

Het kostte wel wat maar ik heb er elke dag heel veel plezier van!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.