5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Quokka_61

Beheerwachtwoord niet geaccepteerd in Terminal

Sinds enige tijd loop ik tegen het probleem aan dat mijn beheerwachtwoord niet meer in Terminal wordt geaccepteerd. Op mijn systeem draait OS X Yosemite 10.10.5, en ik werk standaard (‘zoals het hoort’) onder een gebruikersaccount. Wanneer ik in voorkomende gevallen wordt gevraagd om een beheerwachtwoord, dan geeft dat nergens problemen, behalve in Terminal: dan wordt mijn beheerwachtwoord niet geaccepteerd en krijg ik de melding ‘Sorry, try again’. Eerder heb ik hiermee nooit problemen gehad, maar nu blijf ik in Terminal vastlopen. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn en waar ik de oplossing moet zoeken? En nee, ik ben mijn beheerwachtwoord dus niet vergeten:wink:

Bij voorbaat dank voor elke suggestie!

Moderator
    Night

1) Weet je zeker dat je het password gebruikt dat bij het account hoort, van waaruit je Terminal gebruikt?
    2) Staat niet toevallig de Caps Lock aan?
    3) Je gebruikt geen software zoals Typinator?

Bijdrager
    GoeieDag

Maak eens een andere beheerders account aan en probeer het opnieuw.

Moderator
    Night

Worst case scenario is dat je /etc/sudoers file naar de knoppen is… Dit kan al komen doordat je onjuiste permissies hebt ingesteld.
    Door de permissies te herstellen kun je kijken of dit de oorzaak was.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Quokka_61

@night, Goeiedag: bedankt voor jullie suggesties!

@night:

1: ja, zoals gezegd, ik ben het wachtwoord niet vergeten
    2: nee, de CapsLock-toets heb ik als meest nutteloze toets op het toetsenbord al lang geleden via Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Speciale toetsen uitgeschakeld
    3: nee, en ik ben ook niet iemand die z’n iMac ‘beheert’ of tweakt met allerlei tooltjes

Voor wat betreft de sudoers-file: die is voor het laatst eind september 2014 gewijzigd, en dat zal het moment geweest zijn dat ik Yosemite geïnstalleerd heb. Het herstellen van de permissies heeft overigens géén verbetering gebracht.

@goeiedag: ook het aanmaken van een nieuw beheerdersaccount maakt geen verschil, ook daarvan wordt het wachtwoord niet in Terminal geaccepteerd. Zoals gezegd wordt het beheerwachtwoord wel geaccepteerd als mij daarom gevraagd wordt bij het installeren van nieuwe of het updaten van bestaande software.

M.a.w., suggesties blijven welkom!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.